در ایران در یک ماه سه متهم زیر ۱۸ سال اعدام شدند

07.02.2018

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ حداقل سه “مجرم کودک” در نقاط مختلف ایران اعدام شده‌اند. این نهاد حقوق بشری از جمهوری اسلامی خواست به اعدام افرادی که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند، پایان دهد.

default
دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه (۱۸ بهمن/۷ فوریه) از اعدام سه کودک در ماه ژانویه ۲۰۱۸ خبر داد. طبق گزارش این نهاد حقوق بشری اعدام‌ها با فاصله زمانی یک روز انجام گرفته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

علی کاظمی در ۱۵ سالگی متهم شده بود که در جریان دعوایی گروهی یک نفر را کشته است
علی کاظمی در ۱۵ سالگی متهم شده بود که در جریان دعوایی گروهی یک نفر را کشته است

به گفته این سازمان حقوق بشری مقامات زندان کرج (۴ ژانویه) امیرحسین پورجعفر را به جرم تجاوز در ۱۶ سالگی به دختری سه ساله و قتل او اعدام کرده‌اند. پورجعفر در زمان اعدام ۱۸ ساله بوده است. او در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ به روزنامه‌ی شرق گفته بود که در زمان ارتکاب جرم تحت تأثیر الکل بوده است. مجتبی فرحبخش، وکیل پورجعفر، هم به روزنامه شرق گفته بود که موکلش در دوران بازداشت در یک بیمارستان روانی بستری شده بوده، اما با وجود این اعدام شده است.

علی کاظمی را هم به جرم قتلی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب شده بود (۳۰ ژانویه) در نوشهر اعدام کردند. او متهم شده بود که در جریان یک دعوای گروهی مرد دیگری را کشته است. کاظمی به هنگام اجرای حکم اعدام ۲۲ سال سن داشت.

اعتراض آلمان به اعدام کاظمی

بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر دولت آلمان
بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر دولت آلمان

اعدام کاظمی اعتراض نهادهای حقوق بشری را در سطح جهان برانگیخت. بربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان روز ۱۱ بهمن‌ماه (۳۱ ژانویه) اعدام علی کاظمی در ایران را محکوم کرد و آن را “غیرقابل قبول” و ناقض قوانین بین‌المللی خواند.

مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان گفت، وکیل این جوان حتی از تصمیم‌گیری درباره اجرای حکم اعدام موکل خود بی‌اطلاع بوده است.

نفر سوم اعدامی‌های زیر ۱۸ سال در ماه ژانویه خانم محبوبه مفیدی است. او در زندان نوشهر مازندران به جرم قتل همسرش اعدام شده است. محبوبه مفیدی در ۱۳ سالگی ازدواج کرده بود و در هنگام ارتکاب جرم (سال ۲۰۱۴) ۱۷ ساله بود.

این آمار مربوط به اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران فقط در ماه ژانویه ۲۰۱۸ است که از طرف نهادهای حقوق بشری رسانه‌ای شده است.

بیشتر بخوانید: عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شد

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «به نظر می‌رسد ایران با اعدام چند کودک و آغازی خونین در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد هر برداشت مثبتی که از اصلاحات سال گذشته در این کشور بر قوانین اعدام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر شکل گرفته بود را از بین ببرد».

خانم ویتسون تاکید می‌کند: «قوه‌ی قضائیه‌ی ایران چه زمانی می‌خواهد واقعاً مأموریتش را انجام دهد، عدالت را تضمین کند، و اقدام اسفناک اعدام کودکان را پایان دهد؟».

بیشتر بخوانید: نقض حکم اعدام ۶ نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران

دیده‌بان حقوق بشر در تارنمای خود در رابطه با اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ژانویه ۲۰۱۸ می‌نویسد که ایران یکی از تنها ۴ کشوری است که از سال ۲۰۱۳ کودکان مجرم را اعدام کرده است. دیگر کشورها پاکستان، عربستان سعودی و یمن هستند. غزه نیز کودکانی را اعدام کرده است. به گفته این نهاد حقوق بشری، ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که اعدام کودکان مجرم را ممنوع می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر از قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی خواسته است اعدام‌ها را متوقف کند، و به سمت حذف مجازات مرگ برود.