اطلاعیه ۹۵۸ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

گاه یک نادان به غفلت، لحظه ای «جانی» شود   

این «عدالت خانه» در هر لحظه، آدم می کُشد

عدم وجود قوانین حقوق بشری، نبود و یا کمبود دموکراسی، اختلال در دادرسی و نظام قضائی ازجمله دلایل اصلی صدور و اجرای حکم اعدام، یعنی قطع حق حیات واز اساسی ترین حقوق ذاتی انسان هاست.

ایران،عربستان سعودی، پاکستان، سودان و سومالی جزو استثنا کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند و این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است.

طی ده سال گذشته دستگاه قضايی ايران ۱۷۷ حکم اعدام برای نوجوانان متهم زير۱۸ سال صادر کرده است که حکم ۳۴ نفر تاکنون اجرا شده وحدود ۱۱۴ نفر دیگر منتظر اجرای حکم هستند.

ژانویه ۲۰۱۷ کمسیاریای حقوق بشر سازمان مللاعلام داشت: در سال۲۰۱۶ حداقل پنج نفر از اعدامی ها در ایران، هنگام ارتکاب “جرم” به سن قانونی نرسیده بوده اند.

در روزهای اخیر کارشناسان سازمان ملل، روانشاد عاصمه جهانگیر‌ گزارشگر ویژه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران، آنیِس کالامار، گزارشگر ویژه‌ی اعدام‌های فراقضایی یا خودسرانه و بِنیام داویت مِزمور، رئیس کمیته‌ی حقوق کودک، از جمهوری اسلامی ایران خواستند اقدام‌های مربوط به اعدام متهم نوجوانان را متوقف کند اما:

ازابتدای سال میلادی2018 بازهم فرمان کشتن قانونی چند نوجوان دیگر صادر واجرا شد:

علی کاظمی که در حین ارتکاب جرم 15 سال داشت و اعدام شد و مسئول حقوق بشر دولت آلمان اعدام علی کاظمی را “غیرقابل قبول” و ناقض معاهده‌های بین‌المللی خواند.

محبوبه مفیدی نوعروس ۱۷‌ساله مخفیانه اعدام شد، دختری که در13 سالگی ازدواج کرد در17 سالگی به جرم قتل همسرش دستگیر و بعد اعدام شد.

امیر حسین پورجعفر نوجوان بیمار و معلولی که در 16 سالگی به جرم تجاوز و قتل دستگیر و در 18 سالگی به دار آویخنه شد در حالیکه حتی وکیل وی از اجرای حکم موکلش آگاهی نداشت.

ما فعالین حقوق کودک بر اساس بند 1 ماده 37 پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک  که اجرای مجازات اعدام و حبس‌های طولانی مدت، حبس ابد و بدون امکان آزادی برای کودکان زیر 18 سال ممنوع کرده است و همچنین با تکیه بر ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر  از سازمان ها و نهاد های بین المللی حقوق کودکان، جامعه جهانی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که لغو اعدام بخصوص اعدام نوجوانان را در صدر گفتگوهای خود با دولتمردان ایران قرار داده و جدی تراز پیش، برای مبارزه با این عمل ضد بشری در ایران بکوشند.

958

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان