کودکانی که «فقر» کودکیشان را به تاراج می‌برد

۲۸ بهمن ۱۳۹۶

مدیرعامل جمعیت امام علی با تاکید بر اینکه موضوع کودک آزاری باید تبدیل به دغدغه همه آحاد مردم شود، از رونمایی ١١٧۵ تحقیق میدانی این جمعیت از موارد کودک آزاری در مناطق حاشیه‌ای خبر داد.

به گزارش ایسنا، زهرا رحیمی در سمینار «کودک آزاری در سکونتگاه‌های فقیرنشین» با بیان اینکه کودکان مناطق حاشیه‌نشین به دلیل فقر با تاراج کودکیشان رو به رو هستند گفت: این کودکان توقع بهره‌مندی از غذا، تحصیل ، خانه و…را ندارند بلکه تنها توقعشان این است که کمتر مورد توهین، آسیب بدنی و آزار قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رونمایی از ١١٧۵ مورد تحقیق میدانی از کودک آزاری به مثابه شنیده شدن صدای فریاد این کودکان از پس نمودارها و آمارهای بدست آمده است افزود: باید ذینفعان استمرار وضعیت حاشیه نشینی شناسایی شوند. افرادی وجود دارند که از این وضعیت، تغییر قیمت مسکن این مناطق و بازار مواد مخدر آن سود می‌برند.

رحیمی در ادامه با انتقاد از اینکه برخی مسئولان از پشت میزهایشان نسبت به این مناطق واقف هستند، تصریح کرد: مردم باید همواره نسبت به این مسائل دغدغه‌مند باشند این درحالیست که همزمان با وقوع حوادثی مانند « بنیتا» و « آتنا» نسبت به این مسائل حساس می‌شوند و پس از مدتی باز هم آن را فراموش می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته است، ادامه داد: اگر وضعیت کودکان به همین منوال باقی بماند، در آینده از جامعه‌ای شاد و سالم محروم خواهیم بود. وجود این کودکان در مناطق حاشیه‌ای زنگ خطری برای گسترش این وضعیت در بافت و متن شهر است اگر به این شرایط رسیدگی نشود همه جامعه چوب آن را خواهد خورد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این سمینار فیروز محمودی جانکی، رئیس موسسه تحقیقات علم جزایی و جرم شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مناطق حاشیه‌ای در اولویت برنامه ریزی قرار ندارند گفت: بزه دیدگی کودکان در این مناطق ناشی از ساختار مناطق فقیر نشین و اجتماعی و اقتصادی این مناطق است.

وی با بیان اینکه به دلیل ساختار این مناطق تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز کاری از پیش نمی‌برد، افزود: این لایحه تنها به بخشی که در آسیب‌های اجتماعی سقوط کرده تند کمک می کند، این درحالیست که جمعیتی که به این مناطق وارد می‌شود در حال افزایش است.

محمودی جانکی با اشاره به دلایل افزایش جمعیت مناطق حاشیه‌نشین اظهار کرد: خشکسالی‌های پی‌درپی، کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و به ویژه سیاست‌های اجتماعی ـ اقتصادی، باعث مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها شده است.

رئس موسسه تحقیقات علم جزایی و جرم شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در اوایل انقلاب نسبت جمعیت روستایی به شهری ٣٠ درصد به ٧٠ درصد بود، تصریح کرد:این نسبت در حال حاضر معکوس شده است و به همین دلیل حاشیه نشینی شهرها نه تنها کم نمی‌شود بلکه رو به توسعه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه لایه‌های ابتدایی خشونت علیه کودکان باید پیش از لایه های حاد آن مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: فراتحلیل‌های موارد کودک آزاری نشان می‌دهد کودک آزاری در سطح قوانین عمدتا بر زمان وقوع حوادث و برانگیختن احساسات متمرکز شده است.موضوع کودک آزاری در قوانین کیفری ما وجود دارد و تحقیقات دانشگاهی گاهی بر تشدید مجازات ها تاکید دارند درحالیکه این اقدامات مشکلی را حل نمی‌کند.

محمودی جانکی در ادامه تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی اصولاً در لایه های زیرین پوست شهر هستند و برای دیده شدن نیاز به تیزبینی دارند، به همین دلیل باید زیرپوست شهر را به مردم نشان داد، جامعه ما باید با علایم و نشانه‌های آسیب پیش از وقوع آن آشنا شود.