گزارش نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران مربوط به مهر ماه 1392

در ماه گذشته نیز مثل ماه های قبل وضعیت  نقض حقوق پیروان سایر ادیان در کشورمان شرایط بدی را پشت سر گذاشت.گزارشات حقوق بشری نشان می‌دهد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در کشور هم‌چنان ادامه دار است.

تهیه و تنظیم:فرشيد شهيدي كاوياني

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شمل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است .هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.

تلفن بند عبرت زندان عادل آباد شیراز از ۱۳ شهریور ماه تا کنون قطع است.این بند هم اکنون ۱۰ زندانی عقدتی شامل ۵ درویش گنابادی، ۳ نو کیش مسیحی و ۲ بهایی نگهداری می‌شوند.یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: “مسئولین به صورت ضمنی به زندانیان گفته‌اند که تا زمان دادگاهی ۵ درویش گنابادی تلفن‌ها وصل نخواهد شد. این درحالی است که زمانی که خانواده زندانیان موضوع قطعی تلفن را پیگیری کرده‌اند به ایشان اطلاع دادند که تلفن‌ها بدلیل نقص فنی قطع شده و ارتباطی به دادگاه دراویش ندارد.”

در ماه گذشته چهار زندانی عقیدتی به نام های کامیار پارسا، آرش نصیرزاده، عبدالله بهروزی که در مرخصی بسر می بردند به همراه سام کشمیری که در زندان اوین بسر می برد مشمول عفو شدند بصورت رسمی آزاد شدند.

آقای کاظمینی بروجردی زندانی عقیدتی  در آستانه هشتمین سال اسارت خود در زندان اوین ، شب یکشنبه ۷ مهر ماه به شدت دچار درد در ناحیه سینه و تنگی نفس  شدند ولی  پس از گذشت ساعتهااز این ناراحتی  دوشنبه صبح 8 مهرماه برای چندمین بار درطی این هفت سال ، دچار حمله قلبی و تنفسی گردیدند که نهایتا مامورین زندان با  وخیم شدن حال ایشان مجبور شدند وی را به درمانگاه زندان منتقل کنند.در درمانگاه نیز مراقبتهای پزشکی لازم و خاصی را برای ایشان انجام ندادند و تنها چند آزمایش ازایشان گرفته شد که نتیجه آزمایش تا کنون به اطلاع خانواده و خود آقای بروجردی نرسیده است و نه تنها برای ایشان هیچ دارویی تجویز نشد و درمانی هم صورت نگرفته است ، با همان وضعیت وخیم به سلول بازگردانده شدند.

طی چند هفته اخیر شایعه ای مبنی بر اعزام 200 زن ایرانی برای جهاد نکاح به سوریه در برخی رسانه‌های بنیادگرا و از سوی اشخاصی در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شده که به شدت مورد انتقاد جماعت اهل سنت در ایران قرار گرفته است.

آرش هنرور شجاعی، روحانی منتقد زندانی در نامه ای به دادستان دادسرای ویژه روحانیت تهران، اعتصاب غذای خود را به خاطر عدم رسیدگی به پرونده اش اعلام کرد. 

محمد علی عموری نژاد و هادی راشدی دو زندانی عقیدتی محکوم به اعدام از حق درمان محروم هستند.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عموری نژاد در حال حاضر از درد شدید سینه رنج می برد. هادی راشدی دیگر زندانی نیز به دلیل استمرار انسداد روده با خطر مرگ رو به رو است.ماموارن زندان به خانواده های این دو زندانی اجازه ارسال دارو برای فرزندانشان را نداده اند. از سوی دیگر امکان اعزام آن دو به بیمارستان نیز منوط به کسب اجازه از اداره اطلاعات است. تا به حال اداره اطلاعات با این موضوع مخالفت کرده است.

اهل تسنن

روز یکشنبه  ۳۱ شهریور ماه از حوالی ساعت ۰۸:۰۰ صبح ده ها نفر از خانواده های زندانی عقیدتی  اهل تسنن   که  بیش از ۲۰ نفر از عزیزان آنها محکوم به اعدام هستند و در انتظاراجرای حکم اعدام بسر می بردند و ۴ نفر از این جوانان در زندان قزل حصار حکم اعدام آنها در آستانه ابه اجرا در آمدن است  مقابل دفتر رئیس  قوه قضاییه ولی فقیه تجمع  و تحصن کردند  که این تجمع به محاصره توسط گار ویژه و برخورذ خشن آنان مواجه شد.

تمامی خانواده ها از کردستان ایران به تهران آمده بودند که فرزندان آنها تنها به خاطر اعتقادات مذهبی اهل سنت در آستانه اعدام  قرار دارند. خواسته های خود را به قرار زیر اعلام کردند:

۱ـ لغو حکم اعدام تمامی زندانیان عقیدتی اهل سنت در ایران

۲ـ آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی آنها در زندانهای قزل حصار ، گوهردشت کرج و سایر زندانهای ایران

حامد احمدی و صدیق محمدی از زندانیان اهل سنت زندان قزل‌حصار که به اعدام محکوم شده‌اند به بهانه ابلاغ حکم به نگهبانی زندان احضار و از آنجا به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل گردیدند. و گارد ضد شورش قصد دارد چهارتن باقی مانده را نیز به سلول انفرادی منتقل نماید.

فتحی‌محمد نقشبندی (امام جمعه راسک) و همراهانش پس از ۵۳۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات، .پس از آخرین جلسه دادگاه در روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور ماه به زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند و بغیر از یک نفر مابقی در روز یک‌شنبه ۳۱ شهریور ماه با خانواده خود ملاقات کردند.

زندانیان پیرو اهل سُنت با انتشار نامه‌ای به سخنان رئیس کل دادگستری استان کُردستان واکنش نشان دادند. در این نامه، ادعای علی‌اکبری گروسی مبنی بر عدم صدور حکم اعدام برای “سلفی‌های تکفیری” (گروسی این سخنان را روز دوم مهرماه با خبرگزاری حکومتی “مهر” عنوان کرده بود.) و رد آن را دسیسه و فریب نهادهای امنیتی علیه “مردم مظلوم کُردستان” عنوان می‌کنند. زندانیان اهل سنت در نامه‌ی اعتراضی خود به صدور حکم اعدام ٢٦ فعال مذهبی کُرد اشاره و خواستار “دفاع و پشتیبانی مردم کُرد از برادران و داعیان دین اسلام و خیرخواهان” شدند.

مامورین گارد ویژه زندان به سلول ۴ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام باقی مانده در واحد ۳ زندان قزل حصار یورش بردند و آنها را به  سلولهای انفرادی  زندان قزل حصار کرج منتقل کردند. ۴ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام  به نام های  حامد احمدی، صدیق محمدی ،جمشید و جهانگیر دهقانی در سلولهای انفرادی در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.هر ۴ زندانی در اعتراض به انتقالشان به سلولهای انفرادی به منظور اجرای حکم ضدبشری اعدام دست به اعتصاب غذا زده اند.

از طرفی دیگر خانواده های زندانیان عقیدتی اهل سنت پس از شنیدن خبر انتقال فرزندانشان به سلولهای انفرادی برای اجرای حکم ضدبشری اعدام از سنندج عازم زندان قزل حصار شدند و حوالی ساعت ۰۵:۰۰ صبح روز پنجشنبه ۴ مهر ماه در مقابل زندان قزل حصار کرج تجمع نمودند و خواستار لغو حکم اعدام و آزادی بی قید و شرط فرزندان خود شدند.

ماموستا جمال حسینی امام جماعت مسجد جامع دهستان قروچایی از توابع شهرستان قروه پس از آنکه از سوی اداره اطلاعات در چند مورد مورد تهدید قرار گرفت، در روز جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲، قبل از شروع نماز جماعت، ضمن اهانت به وی از سوی ماموران اداره مذکور با توسل به زور از این دهستان اخراج شد.گفتنی است که دو روز پیش نیز ماموستا فیض الله حسین پناهی، از روحانیون خوشنام این منطقه توسط اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. نامبرده از فعالان فرهنگی و مذهبی اهل سنت است که اقدام به برپایی شب شعر و کلاسی های فرهنگی و ادبی و مذهبی می کرده ، که بر اساس این گونه فعالیتها، با نظر اداره اطلاعات منطقه از مقام روحانیت خلع شده است.

مسئولین زندان رجایی شهر در ماه گذشته سعی در انتقال تمام ۲۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام زندان رجایی شهر به قزل‌حصار دارند. زندانیان در مقابل این تصمیم مقاومت کرده‌اند. اسامی برخی از کسانی که جهت انتقال به زندان رجایی شهر فراخوانده شده‌اند عبارت است از: کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه‌نظری، مختار رحیمی، محمدیاور رحیمی، بهمن رحیمی، شهرام احمدی، محمد غریبی، پوریا محمدی، عالم برماشتی، آرش شریفی، عبدالرحمان سنگانی، فرزاد شاه‌نظری، وریا قادری‌فرد.

روز یکشنبه ۷ مهر ماه پس از اینکه  ده ها نفر از خانواده های زندانیان عقیدتی اهل تسنن که فرزندان آنها از روز چهارشنبه در سلولهای انفرادی در انتظار اجرای حکم ضدبشری اعدام بسر می برند در مقابل قوه قضاییه تجمع اعتراضی برپا کردندو خواستار لغو حکم اعدام و بازگرداندن عزیزانشان و آزادی بدون قید و شرط آنها شدند. حوالی ظهر به خانواده ها اطلاع داده شد که ۲ نماینده از طرف خانواده ها تعیین شود تا با آوایی از مسئولین قوه قضاییه در مورد وضعیت عزیزانشان با او صحبت کنند.

در پایان صحبتها که مدتی به طول کشید، آوایی به خانواده موارد زیر را قول داد که به سرعت به اجرا در خواهد آورد.

۱ـ به تعویق انداختن اجرای حکم اعدام  به مدت یک ماه عزیزانشان که در سلولهای انفرادی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

۲ـ بازبینی احکام آنها  در شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به غیر از شعبه ۲۸ که توسط فردی  به نام محمد مقیسه  رئیس آن می باشد.

همسر مولوی نقشبندی از وضعیت زندانیان اهل سنت بلوچ به شدت ابراز نگرانی کرده و با نوشتن دادنامه ای برای مجامع حقوقی و سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار یاری آنها برای آزادی همسر و فرزندش شده است.

به دنبال تائید حکم اعدام ۲۶ تن از زندانیان “عقیدتی” اهل سنت در زندان رجائی شهر کرج خانواده این زندانیان در روز یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ در مقابل قوه قضائیه تجمع کردند. اجرای حکم اعدام بنابه گفته فعالین حقوق بشر پس از تجمع خانواده زندانیان به تعویق افتاده است.رهبران دینی اهل سنت با نوشتن نامه به رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد کشور خواستار لغو اعدام پیروانشان شدند. سازمان‌های حقوق بشری جهان از جمله عفو بین‌الملل نیز به اعدام سنی‌ها در ایران اعتراض کردند.

غازی عباسی فرزند احمد، زندانی سیاسی زندان کارون بدلایل نامعلومی به بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات منتقل گردید.این زندانی سیاسی به همراه سه تن دیگر از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ ز سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.

اجرای حکم اعدام ۶ تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت برای مدت ۶ ماه به تعویق افتاد و ایشان با وعده پیگیری مجدد پرونده و بازگشت به بند عمومی به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

کاوه ویسی و مختار رحیمی دو تن از روحانیون اهل سنت و از زندانیان عقیدتی زندان رجایی شهر کرج که به اعدام محکوم شده‌اند، در ماه گذشته به نقطه‌ای نا‌معلوم منتقل شدند.

بازجویان وزارت اطلاعات خانواده های اهل سنت که فرزندانشان محکوم به اعدام هستند و حکم آنها در آستانه اجرا قرار دارد را تحت فشار و مورد تهدید قرار داده اند که از انتشار اخبار فرزندانشان خوداری کنند.

وبلاگ نویس زندانی مرتضی وفایی و یکی از هموطنان اهل تسنن پس از ۷ ماه بازداشت در بازداشتگاه های اداره اطلاعات مشهد و جزیره قشم به بند زندانیان سیاسی بندرعباس منتقل شد.روز یکشنبه ۱۴ مهرماه وبلاگ نویس زندانی مرتضی وفایی ۲۷ ساله دانشجوی ادبیات عرب دانشگاه آزاد قم و از شهروندان مشهد از بند قرنطینه زندان بندرعباس به بند زندانیان سیاسی این زندان  منتقل شد. دانشجوی وبلاگ نویس در دادگاه انقلاب به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام  به ۲۱ ماه زندان محکوم شده است.

شرایط جسمی زندانی عقیدتی مولوی نقش بندی امام جمعه راسک در زندان مرکزی زاهدان حاد می باشد اما بازجویان وزارت اطلاعات مانع انتقال وی به مراکز درمانی هستند .در طی روزهای گذشته وضعیت جسمی  زندانی عقیدتی مولوی نقش بندی امام جمعه راسک به وخامت گراییده است او   در اثر شکنجه های غیر انسانی جسمی دچار ناراحتی حاد کلیوی و سایر بیماریها است واز  دردهای طاقت فرسایی  رنج می برد و نیاز مبرم به درمان دارد. اما بازجویان وزارت اطلاعات مانع درمان وی هستند و حتی او را به بهداری زندان که فاقد وسایل درمانی لازم است منتقل نمی نمایند.

ماموستا عبدالغفار محمدی روحانی و امام جمعه روستای “الک” در تاریخ شنبه ۶ مهر ماه سال جاری از طرف وزارت اطلاعات کامیاران احضار و مورد تهدید قرار گرفت. مامورین وزارت اطلاعات ضمن تهدید ماموستا عبدالغفار محمدی از وی خواستند که نماز جمعه و جماعت را دیگر در مسجد روستا برگزار نکند و از این روستا به مکان دیگری نقل مکان نماید. ماموستا عبدالغفار که به تهدید مامورین وزارت اطلاعات توجهی نکرد روز جمعه (۱۲ مهر ماه) قصد رفتن به نماز جمعه را داشت که مامورین از رفتن وی به مسجد جلوگیری کرده و مسجد روستای الک را نیز قفل کردند و از ورود مردم نماز گزار روستا به محل نیز ممانعت کردند.

 فواد رضازاده روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر ماه از سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده ‌است.یکی از زندانیان عقیدتی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج به گزارشگر هرانا گفت: “فواد رضازاده را روز پنج‌شنبه به نگهبانی زندان فراخوانده و سپس ما از وی خبر نداشتیم. وقتی در مورد مکان انتقال وی از زندان‌بانان جویا شدیم به ما بصورت غیر رسمی خبر دادند که وی برای تکمیل بازجویی‌ها به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.”فواد رضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل ۱۸ ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود، هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت در شهرستان «پلدشت» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه مستقیما به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

 پس از گذشت 30 روز از آخرین جلسه دادگاهی مولوی نقشبندی امام جمعه شهرستان راسک و ۱۰ نفر دیگر از همراهانش هیچ خبری از ابلاغ حکم وجود ندارد. این در حالی است که قاضی پرونده پس از آخرین جلسه دادگاه که ماه گذشته روز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه سال جاری برگزار شد، آخرین مدت ابلاغ حکم دادگاه را ۷ روز پس از جلسه دادگاه اعلام کرد، اما با گذشت ۲۰ روز هیچ خبری از ابلاغ حکم به این زندانیان عقیدتی- سیاسی وجود ندارد.

در آستانه عید غدیر یکی از روحانیون حوزه علمیه قم بنام حجت الاسلام محمد امیری سوادکوهی ، در پیامی که برای مولوی عبدالحمید بزرگترین رهبر مذهبی اهل سنت بلوچستان فرستاده است او را به “مذهب اهل بیت ” دعوت کرده است.

مولانا محمد حسن گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر طی سخنانی در مراسم نماز جمعه این شهرستان از برخی اعمال سلیقه ها در ممانعت از برگزاری نمازهای عید در سال‏های گذشته انتقاد کرده و برگزاری نماز عید در سراسر ایران اسلامی را “حق مسلّم” اهل سنت ایران دانستند.

روز  شنبه ۲۰ مهرماه ،ده ها نفر از خانواده های  زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام  اهل سنت کرد از ساعت ۰۹:۰۰ صبح در مقابل اداره اطلاعات سنندج تجمع کردند وخواستار اطلاع یافتن از ۵ تن از عزیزانشان که در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند و از وضعیت وشرایط آنها هیچ خبری ندارند ,شدند.

حسن امینی، مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان و مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج، در روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه به ستاد خبری اداره‌ی کل اطلاعات کردستان احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی واقع شد. ماموران در خصوص نامه‌ی نوشته شده از سوی آقای امینی برای رؤسای قوای سه گانه، مبنی بر جلوگیری از اعدام جوانان اهل سنت، به وی معترض شده و نوشتن این نامه را خلاف مصالح نظام اعلام کردند.

 ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی که با محکومیت اعدام روبرو هستند، روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شدند و تا کنون خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.یک منبع مطلع گفت: “مسئولین اطلاعات ضد و نقیضی در مورد انتقال ایشان به بند ۲۰۹ اوین و یا اطلاعات سنندج به ما گفتند که هیچ کدام را نمی‌شود تایید کرد. ایشان تا کنون با خانواده خود تماسی نداشته و اجازه ملاقات به ایشان داده نشده است.”

مهدی محمدنژاد، صباح (فواد) رضایی، لایق کورد‌پور و نامدار قادری چهار تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت، که در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه نگهداری می‌شوند در شرایط بسیار بدی بسر می‌برند.اصل تفکیک جرایم در مورد این ۴ زندانی عقیدتی رعایت نشده و ایشان در میان جرایم عادی و زندانیان خطرناک زندگی می‌کنند.تراکم بالای جمعیت زندان دیزل‌آباد، مشکلات بهداشتی و درمانی و غذایی از جمله مشکلاتی است که این چهار زندانی اهل سنت با آن دست به‌گریبانند.

این چهار زندانی اهل سنت در زندان دیزل آباد از حق ملاقات و تلفن که بصورت عادی به تمام زندانیان داده می‌شود نیز محروم می‌باشند.

مسئولین قضایی در حال اتخاذ تصمیمات سرنوشت سازی برای زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج بوده و این موضوع سبب نگرانی ایشان و خانواده‌هایشان شده است.یک منبع مطلع گفت: “دو تن از زندانیان اهل سنت که حبس‌های کمی داشتند آزاد شدند و طی یک ماه گذشته نیز ۲۰ تن از دانشجویان زندانی اهل سنت تبرئه و آزاد شدند.

ولی این برخورد بخاطر این است که مسئولین می‌خواهند سالن ۱۰ را به کل تخلیه کنند و زندانیان اعدامی و حبس سنگین را نیز به مکان‌های دیگری منتقل نمایند. تا ارتباط ایشان با خارج از زندان را قطع نمایند.”

شهرام احمدی به همراه کاوه‌شریفى، آرش شریفى، طالب ملکى و بهروز شاه‌نظرى چهارشنبه ۱۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به مکان نا‌معلومی منتقل شدند و مدتی پیش از سرنوشت ایشان هیچ اطلاعی در دست نبود تا اینکه شهرام احمدی اجازه پیدا کرد که به خانواده خود زنگ زده و از شرایطش در سلول انفرادی اوین اطلاعاتی بدهد.

یکی از بستگان گفت: “شهرام طی یک تماس کوتاه از اوین به خانواده گفت که در انفرادی بسر میبرد و روزانه فقط یک وعده غذا به ایشان می‌دهند و آن هم صبحانه است. وی همچنین گفت، هرصبح به بهانه بردن برای اجرای حکم اعدامشان آن‌ها را وحشت زده می‌کنند و باگفتن این کلمات تلفن شهرام توسط مسولین زندان اوین قطع شد.”

بهاییان

بهزاد شکوهی شهروند بهایی ۷۵ ساله که برای پیگیری مطالبات خود از وزارت کشاورزی اقدام به تهیه دادنامه نموده بود، پس از احضار از سوی فرمانداری تهران مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار گرفت.

ماموران اداره‌ی اطلاعات در شهرهای سربندر و ماهشهر با احضار برخی از شهروندان از ایشان تعهد کتبی گرفتند تا با شهروندان بهایی معامله و داد و ستد نکنند. طی ماه گذشته تعدادی از شهروندان مسلمان ساکن شهرهای سربندر و ماهشهر به ستاد خبری اداره اطلاعات احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته اند که نباید با بهاییان ارتباط دوستانه و شغلی داشته باشند. هم‌چنین در پایان از این افراد تعهد کتبی مبنی بر اینکه دیگر با شهروندان بهایی، داد و ستد و معامله اقتصادی نداشته باشند، گرفته شده است.قابل ذکر است سال گذشته نیز اداره اطلاعات استان خوزستان در اقدامی مشابه از مراوده مسلمانان با شهروندان بهایی در بعضی شهرهای استان ممانعت بعمل آورده بود.

 ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۹۲ به منزل حسن بذرافکن، واقع در شهرستان مرودشت مراجعه کرده که پس از تفتیش کامل منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب مذهبی، وی را نیز بازداشت نمودند.این شهروند بهایی پس از بازداشت به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز، متعلق به اداره‌ی اطلاعات، منتقل شده است.

گفتنی ست که علی‌رغم گذشت یک ماه از زمان بازداشت آقای بذرافکن، تاکنون مسئولین مربوطه هیچ گونه توضیحی در مورد اتهام و دلیل دستگیری نامبرده به خانواده‌اش ارائه نداده و فقط عنوان کرده‌اند پرونده‌ی آقای بذرافکن در حال تحقیق و تکمیل شدن است.

طبق حکم دادگاه انقلاب سمنان، اردشیر فناییان، گلرخ فیروزیان و شیدرخ فیروزیان به اتهام تبلیغ و ترویج بهاییت به حبس تعزیری محکوم شدند.بنا به رای صادره دادگاه بدوی، متهم ردیف اول، اردشیر فناییان، به یک سال حبس تعزیری، متهم ردیف دوم، شیدرخ فیروزیان، به ۹ ماه حبس تعزیری و متهم ردیف سوم، گلرخ فیروزیان به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

محکومیت شش ماه حبس تعزیری پنج  شهروند بهایی ساکن مشهد به نامهای نگار ملک زاده، حوریه محسنی، نگین احمدیان، بهناز حداد زاده و آرمان مختاری توسط دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی تایید شد.طبق رای دادگاه تجدید نظر شش شهروند بهایی دیگر این پرونده از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه شدند فقط یک نفر از ایشان به نام شایان تفضلی به پرداخت 300 هزار تومان جریمه نقدی محکوم گردید.یاداوری می شود یازده شهروند بهایی مزبور به دلیل تشکیل نمایشگاه خصوصی صنایع دستی کودکان در زمستان سال 90 بازداشت شدند که همگی به قید وثیقه تاکنون آزاد بوده اند.

طبق رای دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم سه سال حبس تعزیری «نسیم اشرفی» شهروند بهایی ساکن تهران به یک سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.نامبرده پیش از این در تاریخ ۲۲ خرداد ماه سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه‌ای به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.یاداوری می‌شود نسیم اشرفی در ۲۰ تیر ماه سال ۹۱ در منزل شخصی خویش، بازداشت که در ۱۱ مرداد ماه‌‌همان سال به قید وثیقه معادل صد میلیون تومان آزاد شد.

ماموران اداره اطلاعات شهر تنکابن در پی بازگشت یک شهروند بهایی تبعه استرالیا به ایران وی را به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار دادند.یک شهروند بهایی تبعه کشور استرالیا که پس از ۳۰ سال دوری از ایران جهت دیدار مادر بیمار خویش به شهر تنکابن (از استان مازندران) سفر کرده بود در روز یک شنبه ۲۸ مهر ماه ۹۲ توسط وزارت اطلاعات احضار شد. این شهروند بهایی از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر مورد بازجویی قرار گرفت و در طی بازجویی تحت فشار قرار می‌گیرد تا با اداره اطلاعات همکاری کند حتی از فرد مزبور خواسته می‌شود نامه‌ای را جهت همکاری با اداره اطلاعات امضا کند که وی از امضا کردن نامه مزبور خودداری می‌کند.

 الهام موقن شهروند بهایی ساکن اصفهان، روز گذشته در پی هجوم ماموران امنیتی به منزل مسکونی وی بازداشت و به مکانی نا معلوم منتقل شده است.ماموران امنیتی پس از تفتیش محل سکونت وی، کامپیوتر شخصی و تعدادی از کتاب ها و دست نوشته های وی را با خود برده اند.

مسیحیت

سلول زندانیان مسیحی و عقیدتی سیاسی در زندانهای اوین و کرج به دلیل بازرسی مورد هجوم وحشیانه گارد امنیتی زندان قرار گرفت. روز پنجشنبه 27 تیرماه سالجاری برابر با 18 جولای 2013 بیش از 150نفر از نیروهای گارد زندان اوین در ساعات اولیه بامداد به بند 350 این زندان که بیشتر از زندانیان سیاسی و عقیدتی تشکیل شده است هجوم اورده و پس از تفتیش بدنی  و اخراج زندانی ها از اتاقهایشان تحت عنوان بازرسی، به تخریب و بهم ریختن وسایل و سرقت اشیاء زندانیان پرداختند.

گفتنی است که فرشید فتحی ، علیرضا سیدیان ، سعید عابدینی و دیگر زندانی نوکیش مسیحی مصطفی بردبار زندانیان مسیحی در بند 350 زندان اوین هستنند که به خاطر اعتقادات و باورهای مسیحی اشان در این زندان بسر می برند. در اقدامی مشابه نیروهای رژیم جمهوری اسلامی غروب روز دوشنبه ۳۱ تیرماه (22 جولای 1392) به سلول زندانی عقیدتی «بهنام ایرانی»  و دیگر زندانیان هم بندش در زندان کرج یورش بردند و به بازرسی و تخریب وسائل آنان پرداختند.

یکی از موسسات حکومتی به نام “دیده بان”  گزارش داده  که پروژه جهانی کردن مسیحیت تبشیری با اهدافی پنهان در ایران بوسیله خارجی ها اجرا می شود تا مشکل اختلافات گروههای مسیحی در داخل آمریکا حل شود!به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، در ماههای اخیر و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه گذشته که منجر به عوض شدن ترکیب دولت اسلامی در تهران شد، به نظر می رسد که گروههای تندرو شیعه باردیگر یک پروژه مسیحیت هراسی را در کشور شروع کرده اند.

خانم مریم نقاش زرگران ، معروف به نسیم، با رای دادگاه انقلاب اسلامی به جمع زندانیان مسیحی در زندان اوین پیوست. این نوکیش مسیحی به جرم «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» از طریق «گسترش کلیساهای خانگی در داخل کشور» به ۴ سال زندان محکوم شد.

“مریم نقاش زادگان” با نام ( نسیم )، از نوکیشان مسیحی است که هم اکنون دوران محکومیت چهار ساله خود را در بند نسوان زندان اوین می‌گذراند.وی به دلیل عارضه قلبی و وخامت حال جسمانی روز یکشنبه هفتم مهرماه 1392 به بیمارستان مدرس تهران منتقل شد. وی که سابقه عمل جراحی در ناحیه قلب را نیز داشته به دلیل فشارهای روانی درون زندان دچار نارسایی مجدد قلبی شده و به تشخیص پزشکان بهداری اوین به بیمارستان منتقل گردیده است که تا کنون نیز از وضعیت جسمانی وی اطلاع دقیقی در دست نمی باشد.وی همچنین به دلیل وضعیت نامناسب شرایط زندان از نظر روحی نیز از افسردگی رنج می برد .

بی خبری از سه نوکیش مسیحی تهرانی به نامهای “کامیار” و “سحر” شبان کلیسا “امیر” پس از حمله به کلیسای خانگی در روز پنجشنبه 7 شهریور ماه (29 اوت 2013)

بازجویان وزارت اطلاعات و قاضی آنها مانع از آزادی ودادن مرخصی استعلاجی به کشیش زندانی بهنام ایرانی هستند.کشیش بهنام ایرانی از اعضای هیئت رهبری کلیساهای ایران  به صرف کشیش بودن و انجام مراسم مذهبی و دعا  دستگیر و به ۵ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است. او وارد ۲۹ مین ماه محکومیت غیر انسانی و غیر قانونی خودش شده است.

 باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی ۲۶ شهریورماه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، موضوع آزادی رابرت لوینسن و امیر حکمتی، دو شهروند ایرانی ـ آمریکایی‌تبار و همسرش را مطرح کرده است.

 “ابراهیم فیروزی” و “سوادا آغاسر” پس از بازداشت خودسرانه از سوی ماموران امنیتی، برای انجام مراحل بازجویی به سلول انفرادی بازداشتگاه زندان اوین انتقال یافتند.” ابراهیم و سوادا ” که در سی ام مردادماه 1392 برابر با (21 آگوست 2013) توسط ماموران امنیتی در دفتر محل کار یکی از دوستانشان در کرج بازداشت شده بودند، اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه خبر می رسد که  در بند 209 زندان اوین  و در سلولهای جداگانه که امکان هیچگونه تماسی را با هم ندارند بسر می برند .

ادی پرز رومرو،‌کشیش و فعال حقوق بشر، روز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۲ (برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۳) در اعتراض به تداوم بازداشتهای خودسرانه، افزایش فشارها بر کلیسا و مسیحیان فعال ایرانی، در برابر زندان اوین دست به اعتراضی مسالمت آمیز زد.  بعد از بازداشت وی توسط مأموران امنیتی، تا لحظه انتشار این خبر، اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری این کشیش مسیحی در دست نیست. به گفته رسانه‌های داخلی وی به سفارت سوئیس منتقل شده و قرار است که در بزودی با هواپیما ایران را به مقصد ترکیه ترک کند. رومرو از حرکت اعتراضی خود در برابر زندان اوین نیز فیلم‌هایی ویدئویی گرفته که در برخی از شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته است.خبرگزاری آسوشتیدپرس در روز سه‌شنبه (۲۲ اکتبر) در گزارشی تایید کرد که وی پس از آزادی با خانواده‌ی خود تماس گرفته و گفته است که به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل شده است.قرار است که رومرو با هواپیما نخست به ترکیه، سپس به شهر خود، لس‌آنجلس پرواز کند.

 در راستای تداوم مسیحیت ستیزی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی و تهدید اسقف کلیسای کاتولیک لاتین توسط عوامل امنیتی، از روز یکشنبه 27 مرداد ماه 1392 برابر با ( 18 اگوست 2013) ورود مسیحیان فارسی زبان و یا افرادی که هنوز تعمید نگرفته اند به کلیسای کاتولیک لاتین “حضرت ابراهیم” در تهران به دستور مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شد.

دراویش

کسری نوری زندانی سیاسی- عقیدتی محبوس در بند عبرت زندان عادل آباد و از مدافعان حقوق دراویش از حق ملاقات هفتگی محروم ماند.

به تعویق افتادن جلسه دادگاه چهار درویش زندانی مبحوس در زندان عادل آباد شیراز. محسن اسماعیلی، سیدابراهیم بهرامی، محمدعلی صادقی و محمدعلی دهقان از دراویش بازداشت شده در شهرستان کوار که بیش از ۵ ماه را در زندان عادل آباد شیراز سپری کرده اند برای رسیدگی به اتهامات وارده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب شیراز منتقل شدند ولی به دلیل عدم حضور قاضی پرونده “آقای یزدانیان” جلسه دادگاه برگزار نشد و جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی دراویش زندانی به تاریخ ۲۰ آبان سال جاری موکول شد است.

حامد احمدی که از تاریخ چهارشنبه ۳ مهر ماه در انفرادی زندان قزل‌حصار بسر می‌برد، با شوکر برقی مورد آزار و اذیت قرار گرفت.همچنین کمال ملایی که پس از این جریان تقاضای ملاقات با حامد احمدی را مطرح نمود از سوی زندان‌بانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یکی از دندان‌های وی شکست.حامد احمدی روز چهارشنبه ۳ مهر ماه به همراه صدیق محمدی به بهانهٔ ابلاغیه به نگهبانی فراخوانده شدند ولی به سلول‌های انفرادی زندان قزل‌حصار منتقل گردیدند.از آن رو که این دو زندانی با حکم اعدام روبرو هستند، انتقال ایشان به سلول انفرادی نگرانی محافل حقوق بشری را از بابت اجرای حکم ایشان برانگیخته است.گفتنی است، حامد احمدی، صدیق محمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی و سید هادی حسینی که همگی در زیر حکم اعدام بسر می‌برند از تاریخ ۳ مهر ماه در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

پس از ارسال ابلاغیه‌ای از طرف سازمان اموال و املاک اداره کل خراسان برای املاکی مربوط به حضرت آقای رضاعلیشاه مبنی بر مصادره آن، وکلای پرونده نسبت به ادعای سازمان مذبور اعتراض کرده که جلسه دادگاهی مورخ ۲۰ مهرماه سال جاری برای رسیدگی به این موضوع تعیین وقت گردید.

وضعیت جسمی حمیدرضا مرادی از مدافعان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که بیش از ۲ سال است در زندان اوین تهران در حبس بسر می‌برد وخیم گزارش شده و این درویش نیاز جدی به مراقبت‌های پزشکی در مراکز درمانی تخصصی دارد که با وجود فشارهای غیرقانونی مقامات قضایی و امنیتی از انتقال این درویش زندانی به مراکز درمانی جلوگیری به عمل می‌آید.

 آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش، محمدعلی شمشیرزن از دراویش ساکن کوار طی رای صادره از شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز به نفی بلد مادام العمر محکوم شدند. اتهامات این سه درویش محاربه، فساد فی العرض و عضویت در گروه‌های غیرقانونی (درویشی!) و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور عنوان شده بود.

مهران رهبری از دراویش گنابادی، با رای شعبه ۳۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی سلیمی از محکومیت به دو سال حبس تعزیری تبرئه شد. این درویش گنابادی پیش از این در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.این درویش گنابادی به همراه بیش از ۱۵ تن دیگر از دراویش گنابادی و وکلا و پرسنل سایت مجذوبان نور در شهریور ۹۰ در شهر تهران بازداشت و نزدیک به ۱ ماه را در سلول انفرادی بند امنیتی زندان اوین نگهداری و مورد بازجویی قرار گرفت.

علیرضا روشن، شاعر، روزنامه نگار و از فعالان حقوق دراویش با پایان رساندن دورهٔ محکومیت یک ساله خود، از زندان اوین آزاد شد.این زندانی و فعال حقوق دراویش ابتدا در سال شهریور سال ۹۰ به همراه ۱۵ تن از همکاران سایت مجذوبان نور بازداشت و مدت یک ماه را تحت بازجویی در سلول انفرادی گذراند و سپس به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد..

اهل یارسان

ماه گذشتە سبیل یکی از شهروندان پیرو آیین یاری بە نام “صفر فرجی” ٢٧ سالە و ساکن شهر هشتگرد کرج از سوی ٤ تن از مامورین و مسئولین زندان تهران تراشیده شد.

شایان ذکر است که گذاشتن سبیل (شارب) در نزد پیروان اهل حق (یاری) مقدس است وهدف مأموران از تراشیدن سبیل وی توهین به رسومات و مقدسات اهل یاری می‌باشد.

با آنکه مدت زیادی از خودسوزی سه تن از پیروان یارسان (اهل حق) در اعتراض به تراشیدن اجباری سبیل‌یکی از همکیشانشان نمی‌گذرد؛ باز هم شاهد تکرار این موضوع در زندان‌های ایران بودیم. در ماه گذشته یکی دیگر از پیروان یارسان به نام صفر فرجی ۲۷ ساله ساکن هشتگرد کرج که برای ۳ روز بازداشت شده و به زندان منتقل شده بود، در زندان تهران بزرگ مورد اهانت مسئولین زندان قرار گرفته و به زور سبیل وی را تراشیده شد. نامبرده اظهار نمود که ۴ مامور با زور و با نظارت مسئول زندان برای تحقیر وی و اهانت به اعتقاداتش دست به این عمل زده‌اند. همچنین نامبرده طی ماه گذشته ۳ بار قصد داشت که در برابر مجلس ایران خودسوزی نماید که اطرافیانش مانع کار او شدند.

 ماه گذشته آقای سهند علی محمدی از پیروان یارسان که به 13 سال حبس محکوم بود، در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.

سهند علی محمدی که در پی درگیریهای مسلحانه در مهر 83 بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان یارسان رخ داده بود، بازداشت و ابتدا به اعدام ولی در دادگاه تجدید نظر به 13 سال حبس و تبعید به زندان یزد محکوم شده بود.

عبدالله قاسم‌زاده، بخش علی محمدی، سهند علی محمدی در زندان ارومیه مجموعا به ۱۵ سال زندان ۴۰۰ میلیون تومان دیه به اتهام مشارکت در قتل محکوم شدند.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالله قاسم‌زاده، بخش علی محمدی، سهند علی محمدی به اتهام مشارکت در قتل هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند. حکم صادره جدای احکام صادره قبلی است که برای هر کدام از ایشان ۱۳ سال زندان در تبعید بوده است. این سه زندانی در سال ۸۳ توسط نیروهای امنیتی در درگیری موسوم به روستای اوج تپه در سن ۲۲ سالگی بازداشت و سپس در دادگاه به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود. این درگیری با نیروهای امنیتی بر سر توهین به باورهای مذهبی آئین یاری روی داده بود.

«سیدفرزاد افضلی» به نمایندگی از جامعه‌ی اهل حق در دیدار سران عشایر و طوایف استان کرمانشاه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌ی اهل حق به‌عنوان شهروندان، روستانشینان و به‌عنوان یک ایرانی با پشتوانه‌ی فرهنگ و تمدنی کهن انتظار توجه بیشتر دولت را دارد.

یکشنبه، بیست و هشتم مهرماه و به دنبال فرخوان “مجمع مشورتی فعالین مدنی یارسان” برای تجمع و اعتراض در مقابل مجلس، شماری از شهروندان یارسانی از سوی مأموران یگان ویژه بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند.یک منبع مطلع ضمن تایید بازداشت شهروندان یارسان اظهار داشت : ” افراد بازداشت شدە به هنگام حرکت بە محل برگزاری تجمع اعتراضی در خیابانها و متروهای منتهی بە مجلس اسلامی بازداشت شدند.تعداد بازداشتی‌ها را ٣٥ تن اعلام شده که هویت ٢٦ تن از آنان فرید سلیمانی، حمیرا طاهری، مسعود الماسی، امین عباسی، فریدون سواسی، افشار خالقی، آرمان علیون، حمدالله محمودی، قدرت طاهری، روح الله طاهری، خلیل قزوینه، سیدامیر بی‌باک، خیرالله حقجویان، فرید طاهری، نوشاد طاهری، مهراب اسرافیلی، ابراهیم بزله، فرشید ندیمی، داود عزیزی، سیدعوسن افضلی، احسان نادری، یهمن صبوری، داود عزیزی، سیدمهرداد مشعشعی ، بهزاد طاهریان و عباس فقیری” عنوان شدە است.

روز یکشنبه ۲۸ مهرماه حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح بیش از ۴۰۰ نفر از پیروان آیین یاری مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار پایان دادن به سلب حقوق آنها و پایان دادن به سرکوب این آیین شدند.

حوالی ساعت ۱۱:۰۰ نیروهای سرکوبگر به تجمع اعتراضی آرام پیروان آیین یاری یورش بردند و با باتون و سایر ابزار سرکوب آنها را مودر ضرب و شتم وحشیانه قرار دادند.نیروهای سرکوبگر تعدادی اتوبوس آورده بودند که قصر داشتند تمامی آنها را دستگیر کنند ولی به دلایل نامشخصی بیش از ۸۰ نفر را دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل کردند. اسامی تعدادی از دستگیر شدگان به قرار زیر می باشد:فریده طاهری،فرید سلیمانی،حمیرا طاهری، بهزاد طاهریان، فریدون سیاسه،بهاره ندیمی ، افشار خالقی، آرمان علیون ، حمداله حق جویان، نوشاد طاهری،مهراب اسرافیلی، ابراهیم بذله،فرشید ندیمی، سیدحسن افضلی ، احسان نادری ،بهمن صبوری، داود عزیزی و  سید مهرداد مشعشع می باشند . دستگیر شدگان ابتدا به اداره آگاهی تهدان منتقل شدند و سپس به زندان اوین انتقال یافتند.

کمیته دفاع از حقوق پیروان