خودکُشی یک دختر دانش‌آموز در سنندج

دریافت از: علیرضا طاهرخانی سیادهی

 زندگی مرگبار شقایق محمدی فرزند عطاء ، بدلیل مشکلات اجتماعی

 روز سه‌شنبه سی‌ام مهرماه، یک دختر دانش‌آموز ١٥ ساله به نام شقایق محمدی فرزند عطاء به دلیل مشکلات اجتماعی، به زندگی خود پایان داد.

شقایق محمدی دانش آموز کلاس اول دبیرستان بوده است که مدت چند سال است همراه خانواده‌اش از روستای “نو‌ره” به سنندج مهاجرت و هم‌اکنون ساکن این شهر می‌باشند.

طی یک سال گذشته میزان خودکشی شهروندان کُرد به ویژه در میان زنان به صورت چشمگیری افزایش یافته و این مسئله نگرانی فعالان زن را به دنبال داشته است و زنگ خطری برای جامعه‌ی کُردی قلمداد می‌شود.

با استناد بر آمارهای ثبت‌شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون، ١١ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران که میانگین سنی آنان کمتر از ١٨ سال بوده است، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

این آمار نسبی است و با تأکید بر گزارشات ثبت‌شده در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر می‌شود، فعالین حقوق زنان بر این باورند در صورت انجام تحقیق میدانی در زمینه‌ی خودکشی شهروندان ، آمار واقعی بیشتر از این تعداد خواهد بود.

انتشار این آمار از خودکشی شهروندان در حالی است که در بیشتر موارد خودکشی زنان و دختران کُرد نه تنها رسانه‌ای نمی‌شوند بلکه به علت سنتی بودن جامعه، از سوی خانواده‌ها پنهان می‌شود.  آژانس خبررسانی کُردپا 01 آبان ماه