گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مهر ماه سال 1392

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد….

 1.به گزارش دريافتی، بيش از 300 زندانی در زندان ديزل آباد کرمانشاه در انتظار اعدام به سر می برند اين زندانيان در شرايط غيرانسانی به طور روزانه مورد تحقير قرار می گيرند و دائما در وحشت اجرای حکم مرگ هستند.

 2.کُردستان میدیا: طی نیمە نخست سال جاری، یکصد و بیست و پنج شهروند کُرد به اتهام فعالیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی از سوی نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران بازداشت شدەاند.

3.کوردستان میدیا: یک زندانی سیاسی کُرد به نام “والی درودی”، پس از هفده سال از گذراندن حکمش، همچنان از حق مرخصی محروم می‎باشد. به گزارش خبرگزاری هرانا، این زندانی سیاسی کُرد که پیشتر در نیروی دریایی رژیم ایران بوده است،

4.کوردستان میدیا: یک شهروند کُرد اهل روستای “دزلی” از توابع شهرستان سروآباد، از سوی نیروهای اداره‌ی اطلاعات رژیم ایران بازداشت گردید.

5.خبرگزاری هرانا – سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به زندان تبریز منتقل شد.

6.آژانس کُردپا: تعداد دو هزار و ششصد و سی و هفت دانش‌آموز دختر و پسر در استان ایلام سال تحصیلی جدید را در “مدارس چادری” آغاز کردند.

7.آژانس کُردپا: یک شهروند پیرو آیین یاری در بازداشتگاه شهر هشتگرد کرج از سوی مسئولین زندان مورد بی‌حرمتی قرار گرفت

8.آژانس کُردپا: شماری از فعالان سیاسی کُرد به زندان مرکزی مهاباد، جهت سپری نمودن احکام صادره، انتقال یافتند به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای اخیر یک فعال سیاسی به نام ناصر بهجتی، جهت سپری نمودن حکم ١٨ ماه حبس، به زندان مرکزی مهاباد منتقل شد.     

9.آژانس کُردپا: طی یک ماه گذشته ارسال امواج پارازیت در شهرستان دیواندره به طور چشمگیری افزایش یافته است.

10.آژانس کُردپا: اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان مهاباد به کلیه‌ی مدیران مدارس ابلاغ کرده است که با شروع سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان وجه نقد مطالبه کنند.

11.آژانس کُردپا: حکم اعدام یک شهروند کُرد مرتبط با پرونده‌ی گورهای دسته‌جمعی پناهندگان افغانی، پاکستانی و ایرانی در نقطه‌ی مرزی ایران و ترکیه از سوی دیوان عالی ایران تأیید شد.

12.کانون حقوق بشر سلماس منتشر کرد، “آزاد اطمانی” ٣٢ ساله، فرزند افروز، اهل روستای دشوان، از توابع شهرستان سلماس در تیرماه سال ١٣٩٢ از سوی اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت شده بود، به اتهام “معاونت در تردد اتباع خارجی در مرزهای ایران و ترکیه” به اعدام محکوم گردید.

13.کوردستان میدیا: دو شهروند کُرد در منطقه‌ی پیرانشهر، پس از تعقیب و گریز از سوی نیروهای هنگ مرزی بازداشت شدند و ٣٠ راس از دام‌های همراه آنان از سوی این نیروها ضبط شدند نیروهای هنگ‌ مرزی پیرانشهر به ظن انتقال این دام‌ها به بیرون از مرزها هر دو را بازداشت و احشام همراه آنان را ضبط می‌کنند.  

14.به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا و با استناد به آمار ثبت‌شده در این وب‌سایت، نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی کُردستان و محورهای ارتباطی ایران، طی شش ماه نخست سال ١٣٩٢، با هدف قرار دادن شهروندان کُرد منجر به کشتە و زخمی‌شدن ٨٩ شهروند کُرد شدەاند.

15.با صدور حکم اعدام برای یک فعال سیاسی دیگر ، اسامی فعالین کرد محکوم به اعدام به 22 تن رسیدند.

16.بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،عدنان رشیدی زندانی سیاسی کرد به دلیل وخامت حال جسمانی بار دیگر از زندان به بیمارستان منتقل شد.

17.بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۲ – ماموستا فیض الله حسین پناهی ، از فعالان فرهنگی و مذهبی اهل سنت توسط اداره اطلاعات قروه از زادگاه خود ( روستایی قروچای از توابع شهرستان دهگلان) به زور اخراج شد. 

 18.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۱۲ شب چهارشنبه ۳ مهر ماه ۸ زندانی که سه تن از ایشان را زنان تشکیل می‌دادند در محوطه زندان ارومیه اعدام شدند.

19.خبرگزاری هرانا – شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی، حکم ۶ ماه زندان آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ محبوس در زندان مرکزی تبریزرا تایید کرد.

20.خبرگزاری هرانا – علی خیرجو فعال مدنی آذربایجان به ۵ سال حبس تعزیری در تبعید زندان کرمانشاه و همچنین ۲ سال ممنوعیت از اقامت در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل محکوم شد.

21.خبرگزاری هرانا – با آنکه مدت زیادی از خودسوزی سه تن از پیروان یارسان (اهل حق) در اعتراض به تراشیدن اجباری سبیل‌ یکی از همکیشانشان نمی‌گذرد؛ باز هم شاهد تکرار این موضوع در زندان‌های ایران بودیم.

22.به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، شماری از مسئولین رژیم ایران، در ادارات شهر مریوان (دادگاه، شهرداری و اداره‌ی اطلاعات) دست به یکی کرده‌اند و با دریافت رشوه، زمین را برای مردم ثبت می‌کنند که از راه قانونی امکان ثبت آن وجود ندارد.

23.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غازی عباسی فرزند احمد، زندانی سیاسی زندان کارون بدلایل نامعلومی به بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات منتقل گردید این زندانی سیاسی به همراه سه تن دیگر از شهروندان عرب اهل شهرستان شادگان (فلاحیه) در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ ز سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.

24.حکم 6 سال حبس تعزیری برای 4 تن از فعالین مدنی شهرستان سراب در شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی با قضاوت آقایان ایمانی، علیزاده و جدیدی با صدور دادنامه ای به شماره 9209974122600664 عینا تأیید گردید.

25.فعال مدنی جوان آذربایجانی، حامد ملک آبادی از زندان مرکزی شهرستان سراب آزاد شدوسپس به دستور دادستان سراب جهت تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره ی اطلاعات تبریز قرارگرفت .

26.آژانس کُردپا: یک شهروند ٤٠ ساله‌ی سقزی به دلایل نامعلومی در منزل اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

27.آژانس کُردپا: در شهر ٢١٠ هزار نفری سقز تنها در یکی از مدارس ویژه‌ی فرزندان ایثارگران و جانبازان سپاه، رشته‌ی ریاضی فیزیک تدریس می شود به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، مدیر دبیرستان “پروین اعتصامی” شهر سقز چند روز قبل به دانش آموزان دختر شاغل به تحصیل گفته که دیگر در این دبیرستان رشته‌ی ریاضی فیزیک تدریس نمی‌شود.

28.برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران نظامی سپاه جوانرود تعدادی از جوانان کوهنورد را مورد اذیت و آزار قرار داد و یکی از آنان را راهی بیمارستان کردند.

29.فعالان در تبعید: هفته گذشته آقای سهند علی محمدی از پیروان یارسان که به 13 سال حبس محکوم بود، در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.

30.كريم دحيمي فعال حقوق بشر ١-بنا به گزارش هاي فعالان حقوق بشر از اهواز، روز جمعه ٢٧-٩-٢٠١٣ يكي از زندانيان محكوم به اعدام اهل شادگان( فلاحيه) – غازي عباسي به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد.

31.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو روز قبل مأموران نظامی ایران با تیرانداز به یک شهروند کُرد ساکن بخش “ازگله” که عازم نقطه‌ی مرزی شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی وی را به قتل رساندند.

32.آژانس کُردپا: چهار شهروند کُرد در شهرهای مریوان و دهگلان از توابع استان کُردستان از سوی مأموران اطلاعاتی ایران بازداشت شدند.

33.آژانس کُردپا: از سرنوشت چهار شهروند کُرد اهل یارسان که توسط نیروهای اطلاعاتی ایران بازداشت شدند هیچ اطلاعی در دست نیست.

34.یک فعال مدنی اهل مریوان به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. آسو نیوز: براساس خبرگزاری موکریان، یک فعال مدنی به نام “سوران دانشور” به شعبه اول دادگاه انقلاب مریوان احضار شد.

35.خبرگزاری هرانا – مسئولین زندان رجایی شهر از ساعت ۱۱ صبح امروز سعی در انتقال تمام ۲۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام زندان رجایی شهر به قزل‌حصار دارند.

36.خبرگزاری هرانا – حامد احمدی در سلول انفرادی زندان قزل‌حصار با شوکر برقی مورد آزار و اذیت و کمال ملایی نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.

37.خبرگزاری هرانا – فتحی‌محمد نقشبندی، امام جمعه راسک به همراه ۱۰ تن دیگر در ۲۲ فروردین ماه ۹۱ به اتهام قتل مولوی جنگی زهی بازداشت شد وی در تمام طول بازداشت و مراحل دادگاه منکر هرگونه اطلاعی از قتل شده بود. فتحی‌محمد نقشبندی هم اکنون در بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود و گزارش‌های زیادی از آزار و اذیت و شکنجه او و همراهانش در مدت بازداشت منتشر شده است.

38.به گزارش تارنمای کمیته حمایت از شاهرخ زمانی، روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ شاهرخ زمانی فعال کارگری، عضو هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان و عضو شورای نمایندگان کمیتهٔ پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری که به اتهام تشکیل گروه سوسیالیستی و تبلیغ علیه نظام در حال گذراندن ۱۱ سال حبس در تبعیدگاه رجایی شهر است برای محاکمه مجدد به اتهام توهین به رهبری به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز برده شد.

39.خبرگزاری هرانا – شهرام احمدی زندانی عقیدتی- سیاسی اهل سنت که به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است موفق به یک تماس کوتاه با منزل خود شده است.

40.دوتن از فعالین دانش‌جویی دانشگاهای  تبریز به نام های امیر ناظری وافشین برزگر جمشیدی، توسط شعبه‌ی 104 دادگاه جزایی دادگستری تبریز به ریاست قاضی شکوه‌تازه به 6 ماه زندان محکوم شدند

41.تبریز سسی : سالار طوری از فعالین ملی ـ مدنی آزربایجان به قید ضمانت از زندان مرکزی تبریز آزاد گردید به گزارش گروه خبری تبریز سسی، این فعال مدنی آزربایجان امروز یکشنبه ۲۸ مهر ماه ۹۲ پس از تحمل ۳۵ روز به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد گردید.

42.به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، روز شنبه، بیست و هفتم مهرماه سال جاری، نیروهای انتظامی رژیم ایران با ورود غیرقانونی به منازل شهروندان در برخی از محلەهای اشنویه، اقدام به جمع‌آوری ماهوارەهای آنان کردەاند.

 43.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری یک‌شنبە ۲۸ مهر ماه در مقابل مجلس در میدان بهارستان فعالین مدنی و عدە از مردم یارسان با فراخوان مجمع مشورتی یارسان اقدام بە تجمع اعتراض آمیز کردند بە گزارشای رسیدە از تهران تا حال حدود ٨٠ نفر از معترضین بازداشت شدەاند. بازداشت شدگان هم اکنون در حیاط زندان اوین در داخل اتوبوس نگەداری می‌شوند.

44.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامبرده به بیماری های گوناگونی از جمله افسردگی شدید، آرتروز کمر، زانو و گردن و مشکل دهان و دندان مبتلا است و از روز گذشته در پی اعتصاب غذا به مشکلات جسمی دیگری مبتلا شده است.

45.یکی منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “طی روز گذشته دو تن از زندانیان اهل سنت که حبس‌های کمی داشتند آزاد شدند و طی یک ماه گذشته نیز ۲۰ تن از دانشجویان زندانی اهل سنت تبرئه و آزاد شدند. ولی این برخورد بخاطر این است که مسئولین می‌خواهند سالن ۱۰ را به کل تخلیه کنند و زندانیان اعدامی و حبس سنگین را نیز به مکان‌های دیگری منتقل نمایند. تا ارتباط ایشان با خارج از زندان را قطع نمایند.”

46.خبرگزاری هرانا – امیر ناظری و افشین برزگر جمشیدی، از فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه‌های تبریز توسط شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه جزایی دادگستری تبریز به ریاست قاضی شکوه‌تازه به ۶ ماه زندان محکوم شدند.

47.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه بیست و ششم مهرماه، یک سرباز اهل سنندج به نام “فرید امجدی” ٢١ ساله، به دلایل نامعلومی در پادگان نظامی شهر کرمانشاه با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان دادجسد این سرباز امروز در زادگاهش به خاک سپرده شد.

48.کوردستان میدیا: یک روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس کُرد به نام “عزیز تیباش” در شهر ارومیه بازداشت شده است و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

49.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی محمدنژاد، صباح (فواد) رضایی، لایق کورد‌پور و نامدار قادری چهار تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت، که در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه نگهداری می‌شوند در شرایط بسیار بدی بسر می‌برند.

50.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کریم یوسف‌زاده عضو انجمن فرزانگان جوان که در ارومیه به کارهای فرهنگی اشتغال داشت در تاریخ ۷ مرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد وی در شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی درویشی به ۶ سال حبس محکوم شد

51.دستگاه قضایی رژیم در سنندج حکم 6 ماه حبس تعزیری دو فعال کارگری “شریف ساعدپناه” و “مظفر صالح نیا” را به جزای نقدی تبدیل کرد خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در دیماه سال 1390 به بهانه های واهی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند و پس از دو هفته با قرار وثیقه 80 میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

52.خبرگزاری هرانا – محمد علی عموری نژاد و هادی راشدی دو زندانی عقیدتی محکوم به اعدام از حق درمان محروم هستند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عموری نژاد در حال حاضر از درد شدید سینه رنج می برد. هادی راشدی دیگر زندانی نیز به دلیل استمرار انسداد روده با خطر مرگ رو به رو است.

53.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید نعیمی به بند ۱۱ سه گانه منتقل شده که مخصوص اشرار و محکومین به حبس ابد است و محیط بسیار بد و خطرناکی دارد و اشرار اطراف تبریز را هم برای تنبیه شدن به آن تبعید می‌کنند.

54.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروی انتظامی شهرستان سیریک با حمله به یک لنج حامل سوخت گازوئیل یک نفر را کشته و یک نفر دیگر را زخمی کرد.

55.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی که با محکومیت اعدام روبرو هستند، روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شدند و تا کنون خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.

56.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته در روستای “نشکاش” از توابع شهرستان مریوان یک مین کاشته‌شده در پادگان متروکه‌ی سپاه موجب زخمی‌شدن ٧ کودک ٨ تا ١٠ ساله شد در این انفجار یکی از کودکان به نام گَشین کریمی یک پای خود را از دست می‌دهد.

57.تبریزسسی : عبداله صدوقی فعال ملی ـ مدنی آزربایجانی بعد از ظهر پنج شنبه ۲۵ مهر ماه ۹۲ با قرار وثیقه صد میلیون تومانی به مرخصی آمد. به گزارش واحد خبری تبریز سسی، این فعال مدنی آزربایجان به علت عمل جراحی زانوی پایش به ۷ روز مرخصی استعلاجی آمده است.

58.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، واژگونی یک دستگاه خودرو در بخش “وزینه” از توابع سردشت مرگ یک شهروند کُرد به نام سردار ابراهیمی و زخمی‌شدن یک تن دیگر را درپی داشت.

59.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، وضعیت جسمانی دو زندانی عرب اهوازی به نام‌های “محمدعلی عموری‌نژاد” و “هادی راشدی” که در زندان کارون نگهداری می‌شوند وخیم گزارش شده است.

60.کوردستان میدیا: طی هفته‌ی گذشته، ٢٨ حالت نقض حقوق بشر نسبت به بازداشت فعالان و کشته و زخمی شدن کوابلبران و شهروندان در مناطق کُردنشین ایران رخ داده است .

61.به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، روز چهارشنبه ٢٤ مهرماه سال ١٣٩٢، دو شهروند کُرد اهل روستای “قصرکی” ارومیه به نام‌های “رحمان بشیری” فرزند احمد و “وحید پژویی” فرزند نعمان، از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران هدف شلیک مستقیم قرار گرفتە و به شدت زخمی شدند.

62.سازمان عفو بین الملل از دولت ایران خواست از اعدام دوباره یک مرد محکوم به مرگ خودداری کند. رسانه های ایران چند روز پیش گزارش دادند که مردی به نام “علیرضا م” ۳۷ ساله به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان بجنورد اعدام شده ، اما روز بعد وقتی خانواده اش برای تحویل گرفتن جسدش به سردخانه بیمارستان شهر رفته اند، به آنها گفته شده که او زنده و تحت مراقبت پزشکان است بنابر این گزارش، این مرد ۱۲ دقیقه بر چوبه دار بوده و پزشک زندان، او را مرده اعلام کرده بود.

63.بنابه گزارش کمپین دفاع از زندان سیاسی و مدنی ، دو زندانی عادی واقع در زندان مرکزی سنندج بر اثر فرو ریختن یکی از دیوارهای این زندان جان خود را از دست دادند. بر پایه این گزارش هنوز نام این دو زندانی مشخص نشده است.

64.خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارش ها، حسن امینی، مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان و مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج، در روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه به ستاد خبری اداره‌ی کل اطلاعات کردستان احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی واقع شد.

65.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد شفیع خانی، زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه اهل شهرستان بوکان در اواخر سال ۸۸ به جرم قتل بازداشت و در سال ۸۹ به اعدام محکوم شده است.

66.خبرگزاری هرانا – راضی گنطاری (البوخنفر) فرزند رحیم ۲۵ ساله در حین شرکت در مراسم عزاداری دوستش در روز دوشنبه ۱ مهر ماه توسط نیروی انتظامی شهر فلاحیه (شادگان) کشته شد.

67.خبرگزاری هرانا – شعبه‌ی یک دادگاه تجدید نظر استان کردستان وفا قادری، فعال کارگری را به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد. به گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، این فعال کارگری تنها به جرم عضویت در کمیته‌ی هماهنگی و دفاع از حقوق کارگرانی مانند خود، در شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

    68.کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،به گزارش وبسایت الاهواز، سعید لویمی که از فعالان فرهنگی عرب بوده ساعت شش بامداد سه شنبه هفته گذشته به موجب حکمی که دادگاه انقلاب صادر کرده در زندانی در اصفهان به دار آویخته شده است.

 69.آژانس خبری موکریان، روز یکشنبە ٢١ مهرماه، یک زندانی سیاسی کُرد با نام ”جعفر صداقت” از زندان مرکزی زندان مهاباد آزاد شد.

70.آژانس کُردپا: واحدهای در حال احداث مسکن مهر شهر سنندج جان یک کارگر را

71.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه‌‌شنبه بیست و سوم مهرماه، یکی از اهالی شهرک “کانی‌دینار” در مریوان به نام “سحر کریمی” اقدام به خودسوزی نمود و فوراً به مراکز درمانی سنندج انتقال یافت.

72.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه بیستم مهرماه، یک روز پس از درگیری‌های صورت گرفته در بانه، نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران وارد روستای “ساوان” شده و اقدام به تفتیش منازل مسکونی و آزار و اذیت ساکنین این روستا نمودند به گفته‌ی شاهدان عینی، ” این نیروها ضمن تهدید شهروندان روستای ساوان، روحانی، سه تن از اعضای شورا و همچنین ٢٠ جوان این روستا را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

73.آژانس کُردپا: یک فعال دانشجویی کُرد بنابه دستور حراست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شهر ارومیه از تحصیل محروم شد“مجید تیباش” فعال دانشجویی به خبرنگار کُردپا گفت: ” سال گذشته تحصیلی زمانی که در دانشگاه کنفراس داشتم به دلیل اینکه بر روی صفحەی زمینەی لب تابم تصویر پرچم کُردستان بود و بر روی پروژکتور نشان داده شد، مسئولان حراست دانشگاه لب‌تابم را ضبط و سپس آن را شکستند.

74.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه نوزدهم مهرماه، یک زن ٢٧ ساله به نام “ساریا مردای”، اهل روستای “باباریز” از توابع سنندج به دلیل فقر و تنگدستی، اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد.

75.کوردستان میدیا: ساختمان یک مدرسه شبانه‌روزی بخش “مورموری” از توابع شهرستان آبدانان در استان ایلام، به علت عدم تخصیص اعتبار لازم، نیمه‌تمام رها و به مکانی برای نگهداری انبار علوفه تبدیل شده است.

76.به گزارش آژانس خبری مکریان، روز شنبه مورخه‌ی بیستم مهرماه ١٣٩٢، یک فعال سیاسی زندانی کُرد به نام “حامد زودی” در حالی که سه ماه از حکمش باقی مانده بود از زندان آزاد گردید.

77.کوردانه: نادر در حال حاضر در بند 350 زندان اوین می باشد .ایشان جانباز ۴۵% جنگ ایران و عراق میباشند و با بیماری دیسک حادکمر و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کنند و نیز وی چندین بار دچار خونریزی داخلی شده است و همچنین گاه دچار تشنج می شود لازم به ذکر است که وی دوبار سکته خفیف قلبی نیز داشته است.

78.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم شش ماه حبس حسن دمیرچی که پیش تر، توسط شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز صادر شده بود، از سوی شعبه‌ی ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شد.

79.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌ی گذشته نیروهای امنیتی و لباس شخصی وزارت اطلاعات شهرستان مهاباد با ایجاد فضای رعب و وحشت و با هجوم به منزل سلیمان قنبری، شهروند کرد، در منطقه‌ی بهارستان مهاباد، محل مورد اشاره را مورد بازرسی و تفتیش و خانواده‌ی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

80.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه گذشته، دادگاه بهروز آلخانی، زندانی سیاسی که به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و مشارکت در قتل دادستان خوی، از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اعدام محکوم شده بود؛ برای دومین بار به تاخیر افتاد.

81.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در راستای عفو ۸۰ نفری زندانیان سیاسی که پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌ی قضاییه مدعی آن شده بود، شش تن از زندانیان سیاسی، شنبه شب، بیستم مهرماه، از زندان اوین آزاد شدند.

82.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صابر مخلد ماوانه شهروند اهل ارومیه که در تابستان سال ۹۱ به اتهام ارتباط با کومله بازداشت و به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود از سوی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی ارومیه به اتهام قتل محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

83.آسو نیوز: براساس خبرهای رسیده به آسو نیوز، 5 تن از اعضای سپاه پاسداران روز پنج شنبه 18 مهرماه، در پی درگیری با گروه ناشناس کشته و 2 تن دیگر نیز زخمی شدند.

84.جمهوری اسلامی هیوا تاب یکی از اعضای پیشین سپاه پاسداران را اعدام کرد.آسو نیوز: براساس خبر رسیده به آسو نیوز، پس مدتی بی خبری از سرنوشت هیوا تاب از اعضای پیشین سپاه پاسداران، جنازه وی امروز جمعه 19 مهرماه، به خانواده اش در مریوان تحویل داده شد براساس گزارش دریافتی، دو نفر دیگر از باند وی به نام های حمید دباشی و کمال هاشمی نیز اعدام شده اند.

85.مهدی حمیدی شفیق و وحید شیخ بیگلو فعالین مدنی آذربایجانی که در اعتراضات شهریور ماه سال 90 در تبریز بازداشت شده بود از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

86.برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، شرکت تولیدی ــ بازرگانی ادیب کُردستان طی سال جاری اقدام به اخراج ٢٣ نفر از کارگران شاغل در کارخانه کرده است.

87.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه‌شنبه شانزدهم مهرماه، شخصی به نام “سید مراد آقایی” ، که به گفته‌ی شهروندان بومی یکی از اعضای فعال سپاه می‌باشد، در بازارچه‌ی مرزی شهر پاوه با کاسبکاران و بازاریان درگیر شده است.

88.به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، طی چند روز اخیر شماری از شهروندان کرد شهرک ”پری” شهرستان خوی از سوی افراد ناشناسی با تلفن مورد تهدید قرار گرفتەاند که باید این شهر را ترک کنند.

89.کوردستان میدیا: شرکت قالب بتن‌ساز ادیب کُردستان، از مجموع ٣٠ کارگر خود، ٢٣ کارگر را اخراج کرده است.

90.آسو نیوز: براساس خبرگزاری های داخلی، آب آشامیدنی شهر سقز از روز چهارشنبه 17 مهرماه، قطع شده است و مسئولان مربوطه تاکنون هیچ گونه تدابیری برای حل این مسئله انجام نداده اند.

91.آسو نیوز: به گزارش خبرنگار کلمه، هفته گذشته پس از آنکه با درخواست این زندانی سیاسی برای دریافت کتاب هایی که مادرش فرستاده بود مخالفت شد، وی از یکی از مامورین حفاظت این زندان به نام غلام‌نژاد دلیل عدم تحویل کتاب‌ها را جویا شد که این مامور حفاظتی اعلام کرد کتاب هایی که شما می‌خوانید مورد تایید ما نیست.

92.خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بر اساس گزارش آژانس خبری موکریان روز شنبه 13 مهرماه 1392 “حمزه سبحانی” که نیمی از دوران حبس شش ساله‌اش باقی مانده بود، آزاد شد.

93.یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “پزشکان و مسئولین بهداری زندان بندرعباس طی ۶ ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. عدم دریافت حقوق کادر پزشکی سبب بروز مشکلاتی در رسیدگی ایشان به وضعیت زندانیان بیمار شده است.”

94.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی فعال سیاسی و زندانی سیاسی بند امنیتی زندان بندرعباس که پس از بازداشت به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در تاریخ ۱۸ شهریور ماه با پایان دوران محکومیت خود باید از زندان آزاد می‌شد.

95.خبرگزاری هرانا – احمد تمویی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، در رنجنامه‌ای خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد، از برخی شکجه‌های روحی و جسمی و آزار و اذیت‌هایی که در طی مدت قریب به شش سال زندانی بودنش، متحمل آن شده، پرده برداشته است.

96.خبرگزاری هرانا – ۵ تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج که به اعدام محکوم شده‌اند، صبح امروز به مکان نامعلومی منتقل شدند.

97.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان اسماعیلی که از پائیز سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برد، به دلیل شرایط جسمی نامساعد، قادر به تحمل ادامه‌ی حبس نیست بر اساس این گزارش پزشکی قانونی تایید کرده است این زندانی سیاسی که به یک بیماری عفونی مبتلا شده، شرایط تحمل حبس را ندارد؛ به علاوه قاضی ناظر زندان هم گفته است که وی بایستی آزاد شود.

98.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی به نام بهاءالدین قاسم‌زاده، که در سن نوجوانی مرتکب قتل شده بود، اکنون و پس از رسیدن به سن قانونی، خطر اجرای حکم اعدام جانش را تهدید می‌کند.

99.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه تجدید نظر استان تهران عبدالسلام گلنواز، امام جماعت مسجد حضرت عمر در محله‌ی شیوه ابراهیم را امروز یکشنبه، ١٤ مهرماه احضار کرده است.

101.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته پاسگاه انتظامی روستای “زرواو” از توابع شهرستان بانه خودوری یک شهروند کُرد را به ظن حمل کالای قاچاق هدف گلوله قرار داد در این تیراندازی محمد سلیمی فرزند حاجی سعید جان خود را از دست می‌دهد.

102.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سیزدهم مهرماه یکی از زندانیان سیاسی زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به نام حمزه سلطانی از زندان آزاد شد.

103.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هفته گذشته کانون فرهنگی و هنری فخر رازی وابسته به مرکز فرهنگی ـ آموزشی سوما که یک نهاد آموزش زبان کُردی در اشنویه بود پلمپ گردید.

104.به گزارش آژانس خبری موکریان، روز چهارشنبه دهم مهرماه ١٣٩٢، شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر مریوان، یک فعال مدنی و دانشجویی کُرد به نام “محمد کهنه پوشی” را به یک سال زندان تعلیقی به مدت ٥ سال محکوم کرد.

105.به گزارش رسیده به وب‌سایت کردستان میدیا، نیروهای نظامی ـ انتظامی رژیم ایران طی روزهای گذشته در روستای ”خور خوره” که یکی از روستاهای تابعەی مهاباد می‌باشد، ١٥ شهروند کرد را بازداشت کردند به گفتەی ساکنین بومی، این شهروندان به دلیل اعتراض به تأسیس پایگاه بسیج در این روستا بازداشت شده‌اند.

106.آسونیوز: براساس منابع خبری، جمشید کرمی رئیس مرکز درمانی دیوانده اعلام کرده است، بزرگترین معضل در مرکزدرمانی دیواندره کمبود پزشک است.

107.فرات: کشتار روزمره روستانشینان عمدتا فقیر و بی دفاع که برای تأمین حداقل هزینه های زندگی خود به نبود هیچگونه فرصت شغلی در نواحی مرزی کردستان مجبور به حمل کالاهای مصرفی به دو طرف مرز هستند مدتهاست که به عنوان معضلی جدی مطرح است اما جمهوری اسلامی کماکان به کشتار و جنایات علیه کردها ادامه می دهد از سوی دیگر روزجمعه هفته گذشته نیز نظامیان جمهوری اسلامی در منطقه مرزی چکو در نزدیکی سردشت جمعی از کاسبکاران را در کمین انداخته و اجناس آنها را توقیف کرده اند .

108.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموستا عبدالغفار محمدی روحانی و امام جمعه روستای “الک” در تاریخ شنبه ۶ مهر ماه سال جاری از طرف وزارت اطلاعات کامیاران احضار و مورد تهدید قرار گرفت.

109.به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، اوایل مهرماه ١٣٩٢ یک شهروند کُرد به نام “هیوا” فرزند “صدیق” ٢٧ ساله و اهل روستای “گولچهره” از توابع شهرستان مریوان، پس از احضار از سوی اداره‌ی اطلاعات رژیم اسلامی ایران، بازداشت گردید.

110.آسو نیوز: به گزارش خبرگزاری داخلی، علیرضا زرگوش ظهر شنبه در جلسه اشغال استان ایلام اظهار داشت: در استان ایلام نرخ بیکاری از متوسط کشور بالاتر است و نرخ بیکاری بر اساس مرکز آمار در استان حدود 15 درصد است.

111.برپایه گزارش دریافتی، مدتی است که نیروهای امنیتی رژیم مستقر در پست بازرسی “صلوات آباد” سنندج با تشدید بازرسی ها فشارها را بر مردم این منطقه افزایش داده اند برپایه این گزارش، اخیرا به غیر از نیروی انتظامی رژیم در این پست بازرسی، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم نیز در آنجا حضور پیدا کرده و با تفتیش لب تاب و تلفن های موبایل مسافران با هرگونه موارد به اصطلاح “مخالف با نظام” اقدام به ضبط این وسایل شخصی و دستگیری صاحبان آنها می کنند.

112.محبت محمودی؛ جانی که بر سر قیمت‌اش چانه زنی که از ۱۲ سال پیش به جرم قتل در زندان است برای رهایی از اعدام نیازمند بخشش خانواده مقتول است. اولیای دم برای این بخشش ابتدا ۱۲۰ میلیون تومان و حالا ۲۰۰ میلیون تومان پول طلب کرده‌اند محبت محمودی صبح روز اول اردیبهشت سال  در خانه خود در ارومیه مرتکب قتل مردی می‌شود که به گفته محبت قصد تعرض به او را داشته است.1380

113.سنى نيوز: بنا به گزارش هاي فعالان حقوق بشر از اهواز، روز جمعه ٢٧-٩-٢٠١٣ يكي از زندانيان محكوم به اعدام اهل شادگان( فلاحيه) – غازي عباسي به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد. بنا به اين گزارش، مأمورين غازي عباسي را در ساعت ٣ بعد از ظهر روز جمعه همراه با بعضي وسائلش از جمله كتابي تحت عنوان ” الأحرار” ودفتر يادداشتش را با خود برده و تا كنون هيچ خبري از او نيست.

114.خبرگزاری هرانا – رسول حیدر‌زاده هنرمند آذربایجانی که در اردیبهشت ۱۳۹۰ به همراه دو تن دیگر بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۷ سال زندان محکوم شد، در طی گفتگویی می‌گوید: “دادگاه ما سه نفر بیشتر از ۵ دقیقه طول نکشید و هیچگونه فرصت دفاع از خود و یا استفاده از وکیل به ما داده نشد، حتی از صدور کیفر خواست امتناع ورزیدند.”

115.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

116.خبرگزاری هرانا – زینب جلالیان زندانی سیاسی بندزنان زندان دیزل‌آباد با وجود مشکلات شدید جسمی از امکانات درمانی یا مرخصی استعلاجی محروم است و در آستانه نابینایی قرار دارد.

117.آسو نیوز: بنا به گزارش آژانس خبری موکریان از مریوان، قاضی لطفی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر روز چهارشنبه 10مهرماه 92 حکم 5 فعال مدنی و دانشجویی را صادر کرد برپایه این گزارش، دادگاه “سوران دانشور” فعال مدنی و عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد را از اتهام ارتباط با یکی از احزاب مخالف و اقدام علیه امنیت نظام تبرئه کرد و همچنین “داوود قسیمی” فعال دانشجویی، “سامان محمودی” فعال دانشجویی و “خالد احمدی” فعال دانشجویی را از اتهام ارتباط با یکی از احزاب مخالف نظام تبرئه ولی “محمد کهنه پوشی”، فعال دانشجویی را با همین اتهام به 1سال حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم کرد.

118.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبر مهاجری، فعال مدنی ساکن تبریز بازداشت و به قرنطینه‌ی زندان مرکزی تبریز منتقل شده است.

119.آژانس کُردپا: یک کارگر سالخورده‌ی اهل پیرانشهر به دلیل سقوط از ارتفاع، به شدت مصدوم و در نهایت جان خود را از دست داد به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه دهم مهرماه، یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر به نام “احمد” به هنگام کار دچار حادثه شد.

120.به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم ایران به منازل ١٥ فعال ادبی عرب اهوازی یورش برده و آن‌ها را به دلیل برپایی جلسات شب شعر بازداشت نمودەاند.

121.سپاه پاسداران رژیم ایران در شهرستان خوی از توابع استان اورمیه در شرق کردستان دو شهروند کرد را در حومه روستای «چاوش قلی» مورد هدف قرار دادند که بر اثر آن هر دو شهروند بشدت زخمی شدند بنا به گفته منابع محلی, 2 شهروند کرد به نام‌های «میرزا قربانی و اژدر قربانی» اهل روستای کوتر به بهانه حمل کالای قاچاق مورد هدف شلیک مستقیم نیروهای سپاه قرار گرفته و زخمی شدند.

122.امیر چمنی فعال دانشجویی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد با اتمام دوران محکومیت خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

123.دیوان عالی کشور حکم دو تن از فعالین مدنی آذربایجان که در جریان اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه بازداشت شده و در زندان مرکزی تبریز به سر میبردند را نقض کرد.

124.فاطمه نصیرپور فعال مدنی آذربایجانی و از فعالین جنبش زنان از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شد وی که دانشجوی ترم 3 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بود بدون ارائه هیچ دلیلی اخراج شده است.

125.آژانس کُردپا: آمار خودکشی شهروندان در شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی روبه افزایش بوده و طی چند روز گذشته، یک زن و یک سرباز در این شهر با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

126.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه هشتم مهرماه 5 فعال دانشجویی کُرد به نام‌های “محمد کهنه‌پوشی، سوران دانشور، خالد احمدی، سامان محمودی و داود قسیمی” در دادگاه مریوان محاکمه شدند یکی از فعالان دانشجویی در مریوان به خبرنگار کُردپا گفت: “دادگاه انقلاب مریوان این ٥ فعال دانشجویی را به اتهام “تلاش علیه امنیت ملی و عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران” محاکمه کرده است.

127.بنا به گزارش رسيده از احواز، صبح روز دوشنبه ٣٠-٩-٢٠١٣ غازي عباسي با خانواده خود تماس گرفته و گفته كه” در قرنطينه زندان كارون بسر مي برد و معلوم نيست كه كي وچه وقت حكم اعدام او را اجراء مي كنند.”

128.تبریز سسی : فشار بر فعالین ملی آزربایجان همچنان ادامه دارد، دیروزیکشنبه ۷ مهر۱۳۹۲ ماموران امنیتی شهرستان ساراب با یورش به منزل شخصی علی صمد پور را دستگیر کرده اند.

129.تبریز سسی : سهند معالی فعال ملی و مدنی آزربایجان صبح امروز یکشنبه ۷ مهر۱۳۹۲ حوالی ساعت ۹, بهنگام باز نمودن درب مغازه خویش، توسط نیروهاى امنیتى سراب دستگیر شد.

130.تبریز سسی : ساعت ۱۰ صبح امروز سه شنبه ۰۹/۰۷/۱۳۹۲ آقای ایوب شیری فعال مدنی آزربایجان درمحل کار خود توسط مامورین اطلاعات تبریز دستگیر و به زندان تبریز انتقال یافت.

131.خبرگزاری هرانا – اجرای حکم اعدام ۶ تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت برای مدت ۶ ماه به تعویق افتاد و ایشان با وعده پیگیری مجدد پرونده و بازگشت به بند عمومی به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

132.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالن حقوق بشر در ایران، ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

133.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کامیار پارسا، آرش نصیرزاده، عبدالله بهروزی که در مرخصی بسر می بردند به همراه سام کشمیری که در زندان اوین بسر می برد امروز بصورت رسمی آزاد شدند. 

ضمنا این موارد نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط نهادیهای اطلاعاتی . امنیتی . نیروهای انتظامی .حراستهای دانشگاها ادرات کارخانه ها و همچنین دادگاه های انقلاب حکومت اسلامی صورت میگیرد.

حکم های اعدام و حکم های زندان توسط دادگاه انقلاب و همچنین با نظر مامورین وزارت اطلاعات صادر می شود .و در ضمن اجرای حکم های اعدام توسط اجرای احکام قوه قضائیه و با همکاری نیروهای امنیتی زندانها اجرا می شود .

قتل و زخمی شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی صورت می گیرد و تا به حال با توجه قتل شهروندان و زخمی شدن انها و همچنین کولبر ها و یا شهروندان مرز نشین صورت گرفته است هیچ پروندهای در این رابطه ها تشکیل نشده است و هیچ ماموری دادگاهی نشده است .

شکنجه و قتل زندانی های دستیگر شده چه وسیله نیروهای امنیتی و یا نیروهای انتظامی که صورت می گیرد در بازداشگاها توسط مامورین صورت می گیرد و هیچ نهادی و یا مسئولی جوابگوی این گونه موراد نیستند .

اخراج و یا ستاره دار شدن دانشجویان توسط حراست دانشگاه ها صورت می گیرد .

دستگیر های خودسرانه بدونه مجوز های دادگاه انقلاب و یا دادسرای عمومی صورت می گیرد و نیروهای امنیتی در این موراد حتی اجازه به خانواده دستگیر شدگان جهت ملاقات به خانوادها را نمی دهند .

این گزارش توسط کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران تهیه شده است .

مسئول کمیته اقوام و ملل . شهریار ایاز ی