محرومیت ۳۲۵ هزار کودک از تحصیل در سال گذشته

۱۳۹۷/۹/۶

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ حدود۳۲۵ هزارنفر از واجدان شرایط که باید به مدرسه می‌رفتند ولی نرفتند شناسایی شده که ۹۶هزار نفر از آنها در دوره ابتدایی اصلاً ثبت‌نام نکردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، احمدرضا پرنده در نشست خبری در مورد طرح وزارت رفاه از شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل گفت: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از اقدامات ویژه معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور کاهش فقر آموزشی برنامه‌ای در سال 96-97 اجرا و طی آن ۹۶ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی 6 تا 11سال شناسایی کردیم.

پرنده روال شناسایی کودکان را تشریح کرد و گفت: ما ابتدا مشخصات دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتیم و از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان در سن 6 تا 11که باید به مدرسه می‌رفتند ولی ثبت‌نام نکردند را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: تفاوت این دو کودکان بازمانده از تحصیل هستند سپس از طریق ثبت احوال کد ملی سرپرست خانوار این کودکان اخذ نمودیم. با همکاری خوب وزارت ارتباطات شماره تلفن سرپرست خانوار این کودکان را به دست آوردیم و از این طریق به تک تک خانواده‌ها در حال حاضر پیامکی از طرف وزارت رفاه ارسال کرده و از خانواده‌ها خواستیم در این مرحله فقط علت نرفتن فرزند خود به مدرسه را از طریق پیامک به همان شماره که پیام دریافت نمودند ارسال کنند.

پرنده گفت: شناسایی علت بازماندگی این  96 هزار نفر در دست بررسی است و به زودی دلایل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک، تماس تلفنی، بازدید میدانی تهیه و جهت بازگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی ظرفیتها دنبال خواهد شد.

وی افزود: از 96 هزار کودک بازمانده سال 96-97 استانهای سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و اذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ادامه داد: دو سال قبل در مقطع ابتدایی 94-95 از 134 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل به این روش شناسایی نمودیم و اطلاعات ان را در اختیار مسئولین کشوری و استانی قرار دادیم تا با استفاده از ظرفیتهای دولتی و غیردولتی جهت بازگشت به تحصل کودکان اقدام کنند.

وی افزود: اعتباراتی هم پیش‌بینی کردیم و تخصیص دادیم تا بتوانیم آن دسته از کودکان را که به علت فقر به مدرسه نرفته‌اند به چرخه آموزش برگردانیم.

پرنده گفت: البته علاوه بر دوره ابتدایی دانش‌آموزان متوسطه که ترک تحصیل می‌کنند هم نباید فراموش شوند به همین دلیل در سال تحصیلی 96-97 حدود 325 هزار نفر از جمله واجدین شرایطی بودند که باید در مدرسه باشند ولی نبودند. از این تعداد 96 هزار نفر اصلاً در دوره ابتدایی ثبت‌نام نکردند.

وی گفت: 98 هزار و 861 کودک در سن 11تا 14 سال و 157 هزار و 292 نفر در سن 14 تا 18سال ادامه تحصیل نداده‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ضمن تشکر از استقبال و پشتیبانی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور از وزارت آموزش و پرورش، سازمان ثبت احوال، وزارت ارتباطات و انجمن‌ها و مؤسسات خیریه تشکر کرد و افزود: اجرای طرح مذکور یکی از اقدامات مؤثر وزارت رفاه پس از پیروزی انقلاب است و موفقیت این طرح نشان و الگویی از یک کار هم‌افزایی در کشور است.