تعویق چند روزه اجرای حکم اعدام کودک‌-مجرم / هنوز پنجاه میلیون تومان لازم است

۱۳۹۷/۰۹/۱۳

میلاد عظیمی، کودک-مجرم زندانی که در ۱۶ سالگی به هواخواهی از همکلاسی‌اش در نزاع دسته جمعی دانش‌آموزی شرکت کرد و مرتکب “قتل” شد در آستانه اعدام قرار دارد. با پایان مهلت تعیین شده روز جاری جهت اجرای حکم اعدام معین شده بود. فریبا بخشی مادر میلاد می گوید علیرغم جمع آوری ۵۰۰ میلیون تومان “هنوز از مبلغ مورد درخواست خانواده مقتول حدود ۵۰ میلیون کم داریم. اکنون آنها تهدید کرده‌اند که در صورت عدم پرداخت کامل دیه تا چند روز آتی حکم را اجرا می‌کنند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ‌۱۳ آذرماه ۹۷، با دریافت مهلت چند روزه از خانواده مقتول جهت تامین کامل دیه، اجرای حکم اعدام میلاد عظیمی کودک‌-‌مجرم زندانی به تعویق افتاد.

فریبا بخشی مادر میلاد عظیمی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “با اینکه تا روز جاری با یاری مردم مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان جمع آوری شده کماکان مبلغ ۵۰ میلیون تومان با مبلغ مورد درخواست خانواده مقتول فاصله هست. امروز زمان تعیین جهت اجرای حکم اعدام فرزندم بود، با این حال خانواده مقتول چند روز دیگر (سه روز تا یک هفته) بابت تامین کامل مبلغ درخواستی فرصت داده‌اند که در صورت عدم پرداخت مبلغ حکم را اجرا خواهند شد”.
هرانا پیشتر در تاریخ ۵ آذرماه در گزارشی خبر از تعیین وقت اجرای حکم اعدام میلاد عظیمی به تاریخ ۱۳ آذرماه در صورت عدم تامین کامل دیه درخواستی خانواده مقتول خبر داده بود.

مادر میلاد پیشتر گفته بود “اگرچه شرایط روحی خوبی ندارم و تا می‌خواهم بخوابم تا چشم‌هایم را می‌بندم خواب چوبه و طناب دار را می‌بینم، اما امیدم را از دست نداده‌ام و چشمانم به دست هموطنان مهربانم است که پسر نادم و پشیمانم را مورد لطف و مهربانی خود قرار بدهند و او را از طناب دار به زندگی برگردانند. ضمن اینکه لازم است هموطنان عزیزم بدانند که هیچ کمکی برای ما کوچک و ناچیز نیست”.
حکم اعدام این زندانی در تابستان سال ۹۴ به تائید شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور رسید و با توجه به تغییراتی در قانون جدید مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ درخواست اعاده دادرسی کرده که این درخواست نیز از سوی دیوان عالی رد شد.

میلاد عظیمی در اوایل سال ۹۴ از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به اتهام قتل مردی با چاقو در یک نزاع دسته جمعی در سال ۱۳۹۲، به “قصاص” محکوم شد، دادگاه در حکم خود اذعان کرده است که میلاد عظیمی در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده است.

میلاد عظیمی در ۲۰ آذرماه ۹۲ دستگیر و به مدت ۱۵ روز در پلیس آگاهی کرمانشاه بازداشت بود و پس از آن روانه کانون اصلاح و تربیت شد و پس از ۱۸ سالگی به ندامتگاه دیزل‌آباد منتقل شد.

افراد خیری که تمایل دارند به این زندانی نادم کمک کنند می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۸۳۸۷۲۳۹۰ ابراهیم عظیمی، پدر میلاد و یا با شماره ۰۹۳۷۸۹۹۸۴۶۶ دانش پرور، رئیس جمعیت امام علی تماس بگیرند.

لازم به اشاره است که پیشتر مورخ ۸ آبان ۱۳۹۴، سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای اعلام کرده بود که “میلاد عظیمی” به اتهام “قتل” در خطر اعدام قرار دارد.
مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و… همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

در حالی که ایران از ۲۵ سال پیش به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که طبق آن اعدام کودکان مجرم ممنوع است، در سال ۹۶ دستکم ۴ کودک مجرم پس از رسیدن به سن قانونی اعدام شدند و در سال جاری نیز تاکنون چندین کودک مجرم اعدام شده و یا به اعدام محکوم شده‌اند.

ایران به همراه پاکستان، عربستان سعودی و یمن از معدود کشورهایی است که مجرمانی که در کودکی جرمی مرتکب شده‌اند را اعدام کرده‌اند. پیش‌تر در بهمن‌ماه سال گذشته دیده‌بان حقوق بشر از ایران خواسته بود فوراً و بدون پیش شرط استفاده از مجازات اعدام برای جرایم مرتکب شده توسط کودکان زیر ۱۸ سال را پایان بخشد و به سمت منع کامل مجازات مرگ حرکت کند.