ازدواج زیر ۱۶ سال خشونت علیه کودکان است

۱۳۹۷-۱۱-۰۷

«محبت نیوز»- پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس یکشنبه هفتم بهمن در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در مورد کلیپ‌ تبلیغ کودک‌همسری که در فضای مجازی منتشر شده گفت: « متاسفانه در کشور ما نعل وارونه زده می شود و کودک همسری تبلیغ می شود در حالی که در این کلیپ ازدواج آنها حدود ۱۴ سال بوده است».سلحشوری در مورد آمارهای ازدواج کودکان گفت:

« سالانه بیش از ۴۰ هزار ازدواج مربوط به کودکان ١٠ تا ۱۴ سال است و بالای ۵ درصد ازدواج‌ها را شامل می‌شود که رقم کمی نیست و باید به این موضوع رسیدگی شود».

او از سیاسی‌شدن این طرح انتقاد کرد و گفت که از طرح مذکور برداشت‌های غلطی صورت گرفته است: «برای طرح کودک همسری که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد ما اصلن سن ١٨ سال را نگفته بودیم بلکه ۱۶ سال تعیین شده است چون موافقیم حداقل سن ازدواج ۱۶ سال است و حتمن باید ازدواج زیر ١٣ سال ممنوع شود و ازدواج ١٣ تا ۱۶ سال نیز باید با اذن دادگاه و نظر پزشکی قانونی باشد. معتقدیم در صورت ازدواج زیر ۱۶ سال خشونت علیه کودکان رخ می‌دهد. قربانیان این نوع ازدواج ها بیشتر از طبقات فرودست هستند. رد این طرح از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به معنای رد خود طرح نیست و هنوز جا دارد که در کمیسیون مطرح شود».

سلحشوری خطاب به مخالفان این طرح گفت: «اگر مخالفان کسانی هستند که دغدغه نان مردم را دارند و باید بدانند که یک پسر ۱۶ سال یا دختر ۱۴ سال نمی توانند زندگی را اداره کنند. نگاه خیلی از جامعه با کودک همسری موافق نیست و ما حتی از آیت الله مکارم درباره (منع) کودک همسری دست نوشته داریم».