شناسایی بیش از ۲ هزار کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه در یزد

23/04/1398

خبرگزاری هرانا – به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان یزد، حدود ۲ هزار ۲۰۰ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه در استان یزد شناسایی شده اند. کودکان مبتلا به سوء تغذیه از نظر شاخص های رشد مانند وزن، قد و شاخص های تغذیه در وضعیت مناسبی نیستند. همچنین اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افزایش هزینه های درمانی و مراقبت های پزشکی و افت تحصیلی از پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه کودکان است که تاثیرات نامطلوبی بر جامعه می گذارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از عصر ایران، محمحسین جمال پور، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان یزد با بیان این که ۲۱۹۰ کودک کمتر از پنج سال مبتلا به سوء تغذیه از برنامه حمایتی این نهاد استفاده می‌کنند، مدعی شد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۸ میلیون تومان برای کمک به رفع سوء تغذیه کودکان کمتر از پنج سال تحت حمایت کمیته امداد استان یزد هزینه شد.

وی با اشاره به این که سوء تغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان کمتر از پنج سال است، افزود: اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی و افت تحصیلی از پیامدهای نامطلوب سوءتغذیه کودکان است که اثرات نامطلوبی بر جامعه وارد می‌کند.

معاون کمیته امداد استان با اشاره به این که کودکان مبتلا به کم‌وزنی شدید و اختلال رشد توسط پزشکان مراکز بهداشتی شناسایی و برای دریافت خدمات به کمیته امداد معرفی می‌شوند، گفت: سرانه در نظر گرفته‌شده برای تهیه سبد غذایی کودکان تحت حمایت و بهبود شاخص‌های سلامت و وضعیت تغذیه آنان ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: کودکان بر اساس پایش رشد و اندازه‌گیری وزن پس از یک دوره شش‌ماهه دریافت سبد غذایی، درصورتی‌که شاخص‌های بهبودی در آن‌ها حاصل شد از برنامه تغذیه خارج‌شده و کودکان نیازمند دیگر جایگزین می‌شوند.

بر اساس ادعای محمدحسین جمال‌پور، کودکان مبتلا به سوء تغذیه در صورت عدم بهبودی برای بررسی بیشتر به پزشک مرکز بهداشتی درمانی معرفی‌شده و برای دومین دوره شش‌ماهه برای دریافت سبد غذایی به کمیته امداد معرفی می‌شوند.

وی در پایان مدعی شد: سال گذشته یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان به تغذیه هزار و ۵۱۵ کودک کمتر از پنج سال مبتلا به سوءتغذیه اختصاص یافته است.