از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم

فرستنده : لیلا سعادت

 آسیب‌ها و مسائل شایع محله شهید هرندی (دروازه غار) :

 اعتیاد،  و وجود تعداد زیاد سوء مصرف کنندگان مواد،  فروش مواد مخدر،  تن فروشی،

کارتن خوابی،  قمار بازی،  کار کودکان،  کودکان بازمانده از تحصیل،

  کودک آزاری (جسمی، جنسی و روانی)، کودک ربایی و … 

انجمن حمایت از حقوق کودکان با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی، مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان سرزمین خورشید (خانه خورشید) و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ناحیه 4 منطقه 12، دهم آذر ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با ایدز (اول دسامبر) برنامه‌ای را با حضور کودکانی که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند با شعار “از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم” در محله شهید هرندی (دروازه غار) برگزار کرد.

در این برنامه نماد ایدز(روبان قرمز) توسط کودکان کار که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند در زمین چمن مصنوعی پارک خواجوی کرمانی تشکیل شد.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به ارائه مشاوره ایدز به خانواده‌های کودکان و مردم محله، توزیع بروشور و کتابچه‌های آموزشی درباره بیماری ایدز و برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز برای کودکان خانه کودک شوش و والدین آنان توسط مددکاران اجتماعی پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که محله شهیدهرندی معروف به دروازه غار در منطقه 12 تهران واقع شده است. این محله یکی از قدیمی‌ترین و پرآسیب‌ترین محلات جنوب شهر تهران است و از شمال به خیابان مولوی مرکزی، ازجنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان ری، از غرب به خیابان خیام منتهی می‌شود.

این محله با مسائلی چون تراکم بالای جمعیت، فقر، مهاجرت، بیکاری، حاشیه نشینی، اسکان غیررسمی و … روبرو است که وجود این عوامل باعث گسترش و تمرکزآسیبهای اجتماعی در این منطقه شدهاست.

از آسیب‌ها و مسائل شایع این محله می‌توان به اعتیاد و وجود تعداد زیاد سوء مصرف کنندگان مواد در سطح محله، فروش مواد مخدر، تن فروشی، کارتن خوابی، قمار بازی، کار کودکان، کودکان بازمانده از تحصیل، کودک آزاری (جسمی، جنسی و روانی)، کودک ربایی و … اشاره کرد و به دلیل وجود همین مسائل و آسیب‌ها، این محله همیشه مورد توجه رسانه‌ها و مسئولین بوده است.

با توجه به اینکه بیماریHIV/ ایدز با مسائل و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، تن فروشی، سوء استفاده جنسی و … در ارتباط است به نظر می‌رسد که این بیماری در سطح محله‌های پر آسیبی مانند محله دروازه غار شایع‌تر باشد. در همین راستا کودکان ساکن در این محله نیز از این آسیب‌ها و بیماری‌های متعاقب آن در امان نیستند.

مادران سوءمصرف کننده مواد، سوءاستفاده جنسی از کودکان و رها بودن سرنگ‌هایی که معتادان برای تزریق استفاده می‌کنند در سطح محله به خصوص در اماکن بازی کودکان مانند پارک‌ها، بی‌شک کودکان این محله را در معرض خطر جدی برای انتقال بیماری‌های رفتاری مانندHIV/ ایدز قرار می‌دهد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان از سال 1379 با تاسیس خانه کودک شوش برای آموزش به کودکان در وضعیت دشوار در این محله مشغول به فعالیت است.

پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی (مددکار شهر) نیز از مهرماه 1391 با هدف پیشگیری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در این محله شروع به فعالیت کرده است.

این پایگاه با ارائه خدمات به افراد، خانواده‌ها و گروه‌های در معرض آسیب وآسیب‌دیده اجتماعی تلاش دارد از طریق مداخلات موثر، همه جانبه و فراگیر زمینه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم ساخته و از تشدید آسیبهای اجتماعی محله بکاهد و با این خدمات محیط اجتماعی مناسبی برای کلیه شهروندان ایجاد و زمینه رشد و شکوفایی اجتماعی آنها را مهیا کند.

خانه خورشید نیز از سال 1385 با هدف بهبود وضعیت زنان آسیب دیده از اعتیاد، در این منطقه مشغول به فعالیت است. خبرگزاری ایسنا 12 آدرماه