پژوهش: افزایش تعداد دختران فاقد اعتماد به نفس

فرستنده: رضا زارعی

 24 درصد از دختران 16 تا 18 ساله می‌گویند:

اصلا شاد نیستند یا خیلی شاد نیستند

طبق تحقیقی که بنیاد “گرل‌گایدینگ” به عمل آورده است، تعداد هر چه فزون‌تری از دختران و زنان جوان می‌گویند از ظاهر خود ناراضی هستند و تعداد بیش‌تری از دختران 16 تا 18 ساله در مجموع دید مثبتی نسبت به زندگی دارند.

بنا به این گزارش، در حالی که آزار جنسی رواج دارد، در باره زنان جوان از روی رفتار جنسی‌شان قضاوت می‌شود؛ امری که در پسران پذیرفتنی تلقی می‌شود و دختران تحت فشار رسانه‌های اجتماعی قرار دارند تا خود را با کلیشه‌های زیبایی منطبق سازند.

طبق این تحقیق، در عصر شکوفایی استفاده از رسانه‌های اجتماعی، آزار و ارعاب و سوء استفاده نیز گسترده است، گرچه بسیاری از دختران به جای صحبت با والدین یا شکایت ترجیح می‌دهند خودشان به تنهایی با این مسئله کنار بیایند. در این تحقیق بین 1300 دختر 10 تا 21 ساله، دخترانی نیز بودند که با این بنیاد سر و کاری نداشتند، و تحقیق عمدتا به صورت آنلاین و تحت کنترل انجام شده است، هم‌چنین با دخترانی که تحصیل نمی‌کردند، بیکار بودند و دوره آموزشی هم نمی‌دیدند، مصاحبه‌های رودررو انجام شده است.

در مجموع، تعداد افرادی که از ظاهر خود ناراضی بودند، امسال به 33 درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که این رقم در سال گذشته 29 درصد و دو سال قبل 26 درصد بود. تعداد افراد راضی از ظاهرشان از 73 درصد در دو سال پیش به 63 درصد کاهش یافته است. از دختران سنین 14 تا 16 سال، 51 درصد از ظاهرشان ناراضی بودند و حتا پس از این سنین 52 درصد هم‌چنان خود را زیبا نمی‌یافتند.

میزان انتقاد و داوری در باره زنان مشهور در رسانه‌ها، تأثیر خود را گذاشته است و از هر 10 نفر، هفت نفر در سنین 11 تا 21 می‌گویند “نقص‌های” این زنان آن‌ها را نگران نقص‌های خود کرده است.

در مورد میزان رضایت و خوشحالی، 24 درصد از دختران 16 تا 18 ساله می‌گویند اصلا شاد نیستند یا خیلی شاد نیستند، که این رقم با 14 درصد سال گذشته، اختلاف زیادی یافته است.

بنا به این تحقیق برخی از دختران تحت تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات، مبالغ زیادی را خرج خرید محصولات زیبایی می‌کنند. در میان دختران 11 تا 16 ساله، تقریبا از هر 10 نفر، هشت نفر موهای پایشان را می‌تراشند یا مومک می‌اندازند، 6 نفر برای رفتن به مدرسه آرایش می‌کنند، و 4 نفر موهای بالای ران خود را می‌تراشند یا مومک می‌اندازند و کرست‌های پددار می‌پوشند.

تقریبا دو سوم دختران 7 تا 11 ساله از لاک ناخن استفاده می‌کنند، نیمه آرایشی می‌کنند و یک سوم‌شان کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند، و آن‌ها بیش از آن که بخواهند سن‌شان را بالا ببرند، این کارها را “دخترانه” تلقی می‌کنند.

به رغم این یافته‌های مأیوس‌کننده، 55 درصد افراد مورد تحقیق می‌خواهند در شغل‌شان نقش رهبری را بر عهده داشته باشند، 88 درصد می‌گویند پس از تولد بچه باید هر هم پدر و هم مادر وقت خود را تقسیم کرده و از کار مرخصی بگیرند و 70 درصد می‌خواهند هم بچه‌دار شوند و هم در شغل‌شان پیشرفت داشته باشند.

اعضای پانل جوانان “گرل‌گایدینگ” که به انجام این تحقیق توسط گروه پژوهش “چایلدوایز” یاری رسانده بودند، گفتند آن‌ها از یافته‌ها “متعجب و نگران” شده اند و هشدار دادند که “آزادی و حمایت‌هایی که زنان کسب کرده بودند، دارند کنار گذاشته می‌شوند”.

آن‌ها افزودند: “ما کاملا بر این باوریم که زنان باید بر اساس توانایی‌هایشان قضاوت شوند و نه برحسب ظاهرشان و این که آزار جنسی نمی‌بایست هنوز این قدر زیاد باشد که چیزی تلقی شود؛ به هر حال وجود دارد و باید با آن کنار آمد.”

“الی دیبن”، یک دختر 16 ساله، می‌گوید: “برای من، یک جامعه برابر برای زنان و مردان، جامعه‌ای است که در آن برای تبلیغ شامپو مردی نشان داده می‌شود که ورجه وورجه‌کنان زیر دوش موهایش را می‌شوید.” “کیتی ورمالد”، 18 ساله خواستار آن شده است که در کلاس‌های آموزش جنسی در باره نحوه برخورد با آزار و ارعاب آنلاین و پورنوگرافی آموزش داده شود. “مسخره است که در قرن بیست و یکم در قوانین یا دستورالعمل‌های مربوط به آموزش جنسی، صحبتی از اینترنت نمی‌شود.”

“جو اسوینسون”، سیاستمدار لیبرال دمکرات و از همکاران وزارت‌خانه امور زنان و برابری، به ویژه نگران افزایش تعداد دخترانی است که از ظاهرشان ناراضی هستند. “این گرایش به مسیر اشتباهی می‌رود و باید ما را نگران سازد. از این‌روست که کارزار دولتی “بدن اعتماد به نفس” با رسانه‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی و صنایع مد همکاری می‌کند تا تنوع بیش‌تری تبلیغ شود و اثرات مضر کلیشه‌سازی جنسیتی و ابزارسازی کاهش یابد.” شهرزاد نیوز 13 آذرماه                     برگرفته از سایت گاردین