انجام سالانه «۲۵۰ ‌هزار سقط ‌جنین غیرقانونی» در ایران

دریافت از رضا زارعی

روزنامه شهروند چاپ تهران روز چهارشنبه، ۹ بهمن‌ماه، از قول مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت ایران خبر داد که سالانه «۲۵۰ ‌هزار سقط‌ جنین غیرقانونی» در کشور انجام می‌شود.

به گزارش این روزنامه، محمداسماعیل مطلق، مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت ایران، روز هشتم بهمن‌ماه گفت: «آمار نشان می‌دهد که یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار بارداری اتفاق می‌افتد که در مرحله سنی جوانی به میانسالی است، اما حدود ۱۰۰ هزار مورد آن مرده‌زایی است و ۲۵۰ ‌هزار مورد این بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود.»

این مقام وزارت بهداشت همچنین گفت که «تعداد کل موالید در هر ‌سال به یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد رسیده است که البته سالانه حدود ۳۵۰ هزار مرگ نیز در ایران ثبت می‌شود».

روزنامه شهروند یادآوری کرده است: «این نخستین‌ باری است که یک مقام دولتی آماری از سقط‌ جنین غیرقانونی در ایران می‌دهد.»

آن طور که در گزارش این روزنامه آمده است، پیش از این آخرین ارقامی که از سقط‌ جنین غیرقانونی در کشور مطرح می‌شد، مربوط به ‌سال ۷۷ بود که «نشان می‌داد هر ‌سال حدود ۹۰ ‌هزار مورد جنین به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور سقط می‌شوند».

این روزنامه با اشاره به این که در عرض ۱۵ سال «آمار‌ها تقریبا سه برابر شده» نوشته است: «۲۵۰ هزار سقط‌ جنین غیرقانونی یعنی در هر روز ۶۸۵ و در هر ساعت ۲۹ مورد» که «باید شش هزار سقط‌ جنین قانونی و ۱۰۰ هزار مرده‌زایی» را هم به آن افزود. 

روزنامه شهروند نوشته است: «تمام این‌ها حکایت از این دارد که سالانه ۳۵۶ هزار جنین در ایران پیش از تولد می‌میرند.»

به نوشته این روزنامه، محمداسماعیل مطلق، مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت، همچنین گفت که «اکنون از هر‌ هزار تولد، ۱۶ نفر قبل از یک‌ سالگی فوت می‌کنند و از طرفی باید گفت از هر‌ هزار تولد، ۱۸ نوزاد قبل از ۵ سالگی می‌میرد». 

مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت در عین حال گفت: «برنامه این وزارتخانه افزایش یا کاهش جمعیت نیست، بلکه تامین سلامت مادر و کودک است.» رادیو فردا 09 بهمن ماه