سالانه 55 هزار کودک با نقص تکاملی در ایران متولد می‌شوند/ ایلام و سنندج فاقد جراح کودک

فرستنده خبر: ایسان حسام

 با وجود اینکه درصد بالایی از جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند 

هنوز ١٣ استان کشور فاقد “جراح کودکان” می‌باشند.

رئیس انجمن جراحان کودک ایران می‌گوید که حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد افراد جامعه زیر سن بلوغ هستند اما هنوز ١٣ استان ایران فاقد جراحی کودکان می‌باشد و بیماران باید در این مناطق برای درمان به استان‌های همجوار مراجعه کنند.
خبرگزاری فارس به نقل از دکتر “احمد خالق‌نژاد طبری” اعلام کرد: استان‌های “ایلام، کُردستان، خراسان شمالی ، سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، کهکیلویه و بویر احمد، سمنان، اردبیل” ‌برخی از استان‌هایی هستند که فاقد جراح کودکان می‌باشند.
در حالی که رئیس انجمن جراحان ایران نبود جراح کودکان در این ١٣ استان را به سخت‌بودن رشته‌ی جراحی کودکان نسبت داده است اما یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس حکومت اسلامی ایران، توزیع ناعادلانه‌ی پزشکان به ویژه پزشکان متخصص و تمایل نداشتن گروهی از پزشکان جهت خدمت در مناطق محروم ایران را از دلایل این کمبودها عنوان کرده است.
طبق آمارهای رسمی و با توجه به جمعیت جوان ایران باید ١٥٠ جراح کودک وجود داشته باشد اما با گذشت حدود ٤٠ سال از آموزش جراحی کودکان در ایران تنها ٨٠ جراح کودک در ایران فعالیت می‌کند.
از دیگر مباحث مطرح شده در  بیست و یکمین همایش سالانه‌ی انجمن جراحان کودکان ایران، تولد کودکان با نقص تکاملی است. که عوامل محیطی، ژنتیکی، فیزیکی و سابقه‌ی فامیلی می‌تواند از علل بروز آن در کودکان باشد.
در همایش مذکور عنوان شد که سالانه 55 هزار کودک با نقص تکاملی در ایران متولد می‌شوند که بسیاری از این کودکان نیازمند مداخله‌ی جراحی برای اصلاح نقص تکاملی هستند
همچنین ٢٠ تا ٢٥درصد از علل مرگ و میر کودکان در ایران ناشی از همین اختلالات تکاملی می‌باشد. آژانس کردپا 06 اردیبهشت