گزارش نموداری نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن ماه 98

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن ماه 98

تهیه گزارش رضا یسانیان

اخبار عمومی :80 مورد

بیماری های کودکان :15 مورد

چرایی علت افسردگی در برخی کودکان .

به گزارش ایسنا،‌ گودرز عکاشه در خصوص نقش مادر در سلامت روانی فرزندان گفت: اگر مادری پر حوصله و مهربان یک یا دو ساعت با فرزند خود وقت بگذارد خیلی بهتر از آن است که ساعت‌ها کنار فرزند باشد و اصلا حوصله نداشته باشد. مادرها اگر افسردگی، اضطراب، وسواس و یا هر مشکل دیگری دارند برای درمان خودشان اقدام کنند.یی علت افسردگی در برخی کودکان .

فوت کودک فریدونشهری در اثر یک بیماری ساده.

در کشوری که سالانه هزاران پزشک فارغ‌التحصیل می‌شوند و جزء چند کشور برتر دنیا در جهش علمی و دستیابی به علوم نوین است و در شرایطی که بیماری پیش پاافتاده‌ای مانند آپاندیس به سادگی درمان می‌شود، طی هفته گذشته کودک ۱۰ ساله فریدونشهری در اثر این بیماری جان خود را از دست داد. خبر فارس

ابتلای تعدادی از کودکان کار به اچ‌آی‌وی-ایدز .

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی هزار نفر از کودکان کار ۴.۵ درصد آنها به اچ‌آی‌وی-ایدز مبتلا هستند.مینو محرز با اعلام این آمار هشدار داد که بیماری ایدز در میان «بانوان هم به شدت در حال گسترش» است و «وظیفه همه ما این است که جلوی ویروس کشنده ایدز را بگیریم.»گروهی از کودکان کار در ایران براساس برخی گزارش‌ها مورد «سوء‌استفاد‌ه‌های جنسی» قرار دارند که آمار دقیقی از این دسته از کودکان قربانی در دست نیست.ایران انترنشنال

شناسایی بیش از 2 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه در چهارمحال و بختیاری .

علی ملک‌پور مدیرکل کمیته امداد امام خمینی چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه 2 هزار و 118 کودک مبتلا به سوء تغذیه در استان شناسایی شده است، گفت: ماهانه هزینه تهیه مواد غذایی مورد نیاز این کودکان در اختیار خانواده آن‌ها قرار می‌گیرد.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدونشهر: مشکل سوء تغذیه کودکان شهرستان فریدونشهر را تهدید می‌کند .

خبرنگار مهر ؛ ابراهیم مستانی معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدونشهر گفت:درصد بالایی از جمعیت کودکان شهرستان فریدونشهر به سوء تغذیه به شکل کم وزنی و لاغری و کوتاه قدی مبتلا هستند.

سالانه سه هزار کودک زیر ۱۵ سال مبتلا به سرطان می‌شوند .

ایرنا– استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه سه هزار کودک زیر ۱۵ سال مبتلا به سرطان می‌شوند یعنی از هر ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال، ۱۶ نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند.به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حسن ابوالقاسمی فوق تخصص خون افزود: ۸۵ درصد سرطان های کودکان درمان قطعی دارد و شایع ترین سرطان ها در بین کودکان، سرطان خون است.

تجمع خانواده بیماران «اس.ام.اِی» برای تأمین داروی «اسپینرازا» .

جمعی از خانواده‌های بیماران مبتلا به بیماری «اس.ام.اِی» (SMA) صبح روز شنبه – ۲۶ بهمن – روبروی ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند. درخوست آنها واردات داروی «اسپینرازا» و تأمین بسته کامل حمایتی است. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند هنوز اثربخشی این داروی گرانقیمت به تأیید آنها نرسیده است. در این ویدئو، گوشه‌هایی از این تجمع و توضیح یکی از مقامات وزارت بهداشت را می‌بینید و می‌شنوید.ایسنا

شیوع دیابت تیپ ۲ در کودکان ایرانی، سبک زندگی باید اصلاح شود .

به گزارش بهداشت نیوز: علی اکبر رئوف صائب، روز جمعه در حاشیه کنگره انسولین تراپی، گفت: متأسفانه سن ابتلاء به دیابت در دنیا و ایران رو به کاهش است.رئوف صائب ادامه داد: آموزش در تغذیه و سبک زندگی، از موضوعات مهمی است که در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

هنر درمانی ذهن کودکان معلول را فعال میکند .

به گزارش بهداشت نیوز: به گفته فریبا یوسفی، مدرس دانشگاه، هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیون کودک معلول در جهان وجود دارد؛ حدود پانزده درصد از جمعیت دنیا را معلولان، نابینایان، ناشنوایان، مادران دارای نوزاد، جانبازان و … تشکیل می دهند. این افراد نیز حق زندگی، تفریح و خروج از منزل دارند.فاطمه سنجری، مدیرعامل انجمن حامیان کودکان و نوجوانان کم‌ توان ذهنی نیز در این خصوص اظهارداشت:« در حال حاضر آینده مبهم، وضعیت اشتغال و معیشت، بزرگترین دغدغه این کودکان و نوجوانان است»وی افزود: برخی از بچه های معلول قدرت جسمی و ذهنی پایینی دارند اما با آموزش تکنیک های خاص می توانند آثار هنری زیبایی را خلق کنند. در راستای انجام این کار هنری، هم ذهن معلول فعال می شود و هم او حرکتی انجام می دهد.

پادزهر ناامیدی در جوانان چیست؟

ایرنا – زندگی اقشاری از جامعه بویژه جوانان و نوجوانان با کمترین مشکلات و مصائب گاه به یاس ختم می‌شود که در صورت بی‌توجهی به ارائه پادزهرهای مناسب، فردای این قشر حساس را به مرز نیستی می‌کشاند.اصغر کیهان نیا روانشناس بالینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، علت ایجاد احساس یاس در میان قشری که قرار است نیروی فعال آینده کشور شود را اینگونه توضیح می دهد: هدف از درس خواندن دانش آموز و دانشجو، رسیدن به آینده ای روشن و عاری از هر گونه چالش و مشکلات و کسب پایگاه اجتماعی است اما اتفاقاتی همچون ناپایداری اقتصادی و منازعات اجتماعی و بسیاری موارد دیگر که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم، احساس بی آیندگی و ناامیدی از آینده را در میان این قشر جامعه بوجود آورده است.

حضور یک کودک در قرنطینه کرونا در تهران .

به گزارش مشرق،علیرضا وهاب‌زاده، خبرنگار حوزه سلامت و پزشکی با اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت سلامتی و زندگی دانشجویان ایرانی در قرنطیه گفت یک کودک نیز همراه آنها است.

مشکلات بیماران سرطانی به‌دلیل بدهی بیمه ها/هزینه درمان زیاد است .

به گفته علوم پزشکی گلستان سالی دو هزار و ۲۰۰ بیمار به مبتلایان سرطان در گلستان اضافه می شود، به دلیل بدعهدی و بدهی مالی بیمه ها تامین بعضی داروها دشوار است.خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهین نورافروز: کَنسر یا سرطان، بیماری ترسناکی که بسیاری از مبتلایان به آن بیشتر از خود بیماری، ترس ناشی از ابتلا آن ها را از پا در آورده، مدتی است در گلستان حرف اول را در مرگ میر ساکنان این استان بین سایر بیماری ها می زند. آمارها نشان می دهد، سرطان جایگاه اول تا سوم را در عامل مرگ گلستانی ها به خود اخصاص داده و بررسی های بیشتر هم می گوید بیش از هفت هزار نفر در استان مبتلا به این بیماری هستند.هزینه دارویی آزار دهنده تر از سرطان است

انجمن خون و سرطان کودکان: سالانه ۲۵۰۰ کودک کمتر از ۱۵ سال در ایران مبتلا به سرطان می شوند .

ایرنا : رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران به آمار کودکان مبتلا به سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد مبتلایان و نوع سرطان در کشور ما شبیه کشورهای اروپایی و آمریکا است.حسن ابوالقاسمی روز پنجشنبه در سمپوزیوم سرطان از آزمایشگاه تا بالین که در سالن همایش پژوهشگاه رویان برگزار شد، اظهار داشت: سالانه ۲۵۰۰ کودک کمتر از ۱۵ سال در ایران مبتلا به سرطان می شوند که این تعداد، تقریبا با آمارهای آمریکا و اروپا برابر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد افزایش شانس بروز سرطان تخمدان در بارداری‌های قبل از ۱۶ سالگی.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شایع‌ترین چالش‌های بالینی در بیماری‌های زنان، اظهار کرد: ازدواج و حاملگی قبل از ۱۶ سالگی شانس ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد؛ این درحالیست که ازدواج در سنین پایین یکی از مشکلات در کشور ماست.

غارنشینی یک دختر کم سن و سال در ممسنی

رکنا: حجت الاسلام شاکری امام جمعه شهرستان نورآباد ممسنی، با اقدامی ستودنی، دختری را که دچار مشکل روحی بود، نجات داد.به گزارش رکنا، حجت الاسلام شاکری امام جمعه شهرستان نورآباد ممسنی در اقدامی تحسین‌برانگیز، فردی را که دچار مشکل روحی حاد بوده را نجات داده است. دختر کم سن و سالی که به دلیل برخی مشکلات به غاری در اطراف شهر پناه برده بود و به هیچ طریقی به خانه باز نمی‌گشت، توسط صحبت‌های اثر گذار این امام جماعت به راه آمده و به شهر باز‌می‌گردد.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان 

(1)گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در بهمن ماه 98