بار دیگر بهائیان از ورود به مؤسسات آموزش عالی در ایران محروم شدند.

1067

 

ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس می تواند بی هيچ گونه تمايزی، به ويژه از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دين، عقيده سياسی يا هر عقيده ی ديگر، و همچنين منشاء ملی يا اجتماعی، ثروت، ولادت يا هر وضعيت ديگر، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه بهره مند گردد. 
به علاوه نبايد هيچ تبعيضی به عمل آيد که مبتنی بر وضع سياسی ، قضايی يا بين المللی کشور يا سرزمينی باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه اين کشور يا سرزمين مستقل، تحت قيموميت يا غير خودمختار باشد، يا حاکميت آن به شکلی محدود شده باشد.
همچنین طبق ماده ی ۱۸ همین اعلامیه:
هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود: اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قاالب آموزش دينی، عبادت ها و اجرای آيين ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است.

در آستانه سال جدید تحصیلی جوانان بهائی همانند سال های گذشته، درهای مؤسسات آموزش عالی را بر روی خود بسته دیدند.

اگر چه در مجامع عمومی، دولت ایران مدعی است بهائیان آزادند و میتوانند به دانشگاه بروند، اما گزارش های اخیر حاکی از آنست که سیاست بازداشتن بهائیان از تحصیلات دانشگاهی همچنان پا برجاست. و امسال نیز به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته ادامه داشته و در این یک سال نه‌تنها هیچ دانشجوی بهائی به دانشگاه بازنگشته است؛ بلکه روند نقص پرونده‌ داوطلبان بهائی کنکور سراسری در  امسال نیز همانند دولت‌های پیشین، توسط دولت یازدهم به اجرا در آمده است از جمله:

خانمها شادان شیرازی، تارا هوشمند، آناهیتا اتحادی، نیلوفر مزیدی، روحیه صفاجو، نورا ثابت و آقای سرمد شادابی  نمونه هائی ازشهروندان بهایی هستند که طی کنکور سال جاری از تحصیل محروم شده اند.

به روال محرومیت تحصیلی شهروندان بهایی خاتمه دهید.

ما فعالین کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجوی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران خواستار اصلاح ساختار آموزشی کشور از طریق اعلام شفاف، صریح و فوری نتایج اولی و نهایی تمامی داوطلبان بهائی کنکور سراسری سال ۹۳؛ بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل بعد از انقلاب فرهنگی به دانشگاه اعم از ستاره‌دار، بهائی، اخراجی، تفکیک جنسیتی و غیره؛ حذف هسته گزینش دانشجویی وزارت علوم در سازمان سنجش؛ و لغو و اصلاح تمامی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر بخش‌نامه‌های مربوطه که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم موجب ایجاد هرگونه تبعیض در ورود به دانشگاه می‌شود؛ هستیم

521

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو