شلیک هوایی جان «هستی» را گرفت

فرستنده: محمد رضا برزگر

( Mohammadreza Barzegar )

«شاید هستی با خونش این رسم شوم را بشوید»

در جريان مراسم خاکسپاری فردی در مسجد سليمان و هنگام اجرای رسم شلیک هوایی، کودک ۱۱ ساله‌ای به نام هستی اسدی فارسانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

این حادثه، باعث ناراحتی گسترده‌ای در شهر فارسان، زادگاه این کودک شد. غلامرضا اسدی فارسانی، عموی هستی، در این باره نوشته است: «جگرم سوخت وقتی جسم بی‌روح عزیزم را با قلبی تکه تکه در آغوشم نهادند. نامش هستی بود، دختری شاد و خندان که هر جا می‌رفت جز شادی با خودش به ارمغان نمی‌برد. حالا او بر اثر یک رسم اشتباه و لحظه‌ای غفلت، سرد و خاموش در آرامگاه ابدی‌اش خوابیده است. شاید هستی با خونش این رسم شوم را بشوید و برای همیشه از صحنه روزگار پاک کند…». خودنویس 12 مهرماه

امام جمعه فارسان نیز در خطبه‌های نمازجمعه «خواستار برنامه‌ريزی جدا و خالص کردن مراسمات ترحيم و عروسی‌ها از سنت‌های غلط و بی‌پايه» شد.

اين عادت که در برخی مناطق عشایرنشین مرسوم است، تا کنون جان انسان‌های زیادی را گرفته است؛ از جمله می‌توان به حادثه دیگری در یک مراسم عروسی در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۸۶ اشاره کرد؛ در این حادثه که ویدیوی آن نیز به صورت گسترده منتشر گردیده، پدر عروس هنگام تیراندازی هوایی جهت ابراز شادی، کنترل اسلحه را از دست داد و باعث اصابت گلوله به اطرافیان گردید که بر اثر آن، داماد، زن عموی او و کودک شش‌ماهه‌ی که در آغوش او بود، کشته شدند و در یک لحظه، عروسی به عزا تبدیل گردید.