تولد کودکان معلول در یک روستای نزدیک صنایع اراک

صنایع اراک در نزدیکی روستای «کزاز» سبب  معلولیت نوزادان است.

روستای «کزاز» اراک از سه طرف محاصره است:

پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه

روزنامه شهروند در شماره روز سه‌شنبه ۲۲ مهر می‌نویسد که این صنایع برای روستائیان اهل کزاز «رونق و کار نیاورده» بلکه «خاک و هوای آلوده، بچه‌های نارس، بچه‌های مُرده و مادران مریض آورده است.»

این گزارش از زنانی در این روستا سخن گفته که «بچه‌های مُرده می‌زایند، بچه‌های‌شان در چندماهگی در شکم‌هایشان می‌میرند و کزاز پر است از این زنان.»

نعمت‌‎الله طهماسبی، دهیار روستای کزاز گفته است: «یک روستا را با این جمعیت که نمی‌توانیم از این‌جا ببریم، از طرفی کسی نمی‌تواند بگوید این صنایع تعطیل شوند، حتما راهی برای کاهش آلایندگی این‌ها هست.»

به گفته وی «خیلی از بچه‌های روستا که سن‌شان تقریبا هم‌سن پالایشگاه و این صنایع است یعنی الان ١۴ یا ١۵‌سال دارند از نظر ضریب هوشی خیلی پایین هستند و مدرسه استثنایی می‌روند.»

علیرضا قربانی، مسئول دفتر بهداشت و عضو شورای این روستا نیز گفت است: «سرطان در روستا زیاد است، سرطان خون داریم. سقط جنین خیلی داریم. آسم و بیماری‌های عصبی هم بین مردم زیاد است. یک نوع سردردی در روستا شایع است که همه مردم دارند. برای همین خیلی مسکن می‌خورند. نه این‌که آمار نداشته باشیم اما گفتند محرمانه است نباید بگویید.» رادیو زمانه 22 مهرماه