آتنا دائمی، فعال مدنی و فعال حقوق کودکان کار بازداشت شد

فرستنده: محمد رضا برزگر( Mohammadreza Barzegar)

اوایل امروز در ساعت ۹ و نیم قبل از ظهر، نیروهای امنیتی لباس شخصی سپاه اطلاعات تهران، با حمله به منزل پدری آتنا دائمی، وی را بدون ارائه هیچ توضیحی بازداشت کردند.

به‌گزارش «خودنویس»آتنا دائمی فعال مدنی و فعال حقوق کودکان کار، از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.

یکی از اعضای خانواده آتنا دائمی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با «خودنویس» درباره بازداشت این فعال مدنی گفت: «اوایل امروز در ساعت ۹ و نیم قبل از ظهر، نیروهای امنیتی لباس شخصی سپاه اطلاعات تهران، با حمله به منزل پدری آتنا، وی را بدون ارائه هیچ توضیحی بازداشت کردند.»

این منبع با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل بازداشت این فعال حقوق کودکان کار گفت: «ماموران امنیتی در مقابل اصرار خانواده برای فهمیدن دلیل بازداشت هیچ حرفی نزدند و منزل پدرش را به صورت کامل تفتیش کردند. این ماموران وسایل شخصی آتنا از جمله کامپیوتر، لپ‌تاپ، دستگاه رسیور ماهواره، دستگاه مودم اینترنت، مجموعه‌ای از سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های موجود در منزل، دو دستگاه گوشی موبایل آتنا و خواهرش، کتاب‌ها و یادداشت‌هایش را ضبط کردند.»

این منبع مطلع همچنین به «خودنویس» گفت: «ماموران اطلاعات سپاه حوالی ظهر امروز به منزل خواهر آتنا مراجعه کرده و پس از جستجوی کامل خانه، از خواهر آتنا خواسته‌اند که هر چیزی که راجع به او می‌داند بنویسد. ماموران از خواهرش خواسته‌اند که درباره کوبانی، کودکان کار و ریحانه جباری و هر چیزی که مربوط به آتنا است بنویسد و زیرش را امضا بزند.»

وی همچنین افزود: «لباس شخصی‌ها از آتنا خواسته‌اند که اسم کاربری و رمز حساب کاربری فیس‌بوک خودش را به آنها بدهد که وی از این کار امتناع کرده است. آنها سپس با نشان دادن چند قطعه عکس از بازداشتی‌های اخیر از جمله ئاسو رستمی، از ارتباط دخترشان با این بازداشتی پرسیده‌اند و در نهایت به خانواده آتنا گفته‌اند که پس از دو روز برای پیگیری وضعیت پرونده دخترتان به دادسرای اوین مراجعه کنید.»

آتنا دائمی ۲۶ ساله از جمله فعالان مدنی و فعالان حقوق کودکان کار در تهران بود که در گروه حمایت از کودکان کوبانی، شنگال و غزه حضور فعالی داشت.

وی همچنین در کمپین حمایت از کوبانی و تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ترکیه در تهران نیز شرکت داشته بود.

یکی از دوستان نزدیک آتنا دائمی درباره وضعیت جسمی وی به «خودنویس» گفته: «آتنا از ناحیه قلب به شدت بیمار است و دیروز نیز برای ساعاتی در بیمارستان بستری بوده است. آتنا چند روز اخیر دچار سرگیجه بوده و دیروز نیز خون دماغ شده. در بیمارستان از وی نوار مغزی گرفته‌اند و تا زمان ترخیص هم زیر سرم بوده.»

در دو ماه اخیر ماموران امنیتی و نیروهای اطلاعاتی تهران در چندین نوبت، اقدام به بازداشت گسترده فعالان حقوق کودکان کار و فعالان مدنی از جمله آرش صادقی، آتنا فرقدانی، سعید شیرزاد، غنچه قوامی، ئاسو رستمی و امید علی‌شناس کرده بودند.

منبع دیگری در رابطه با دلیل احتمالی بازداشت این فعال مدنی به خودنویس گفت: «نیروهای امنیتی در بازداشت‌های اخیر و در طول پیگیری‌های خانواده این بازداشتی‌ها اشاره‌ای به مرتبط بودن آنها با گروه‌های مخالف نظام در خارج از کشور داشته‌اند و احتمال دارد آتنا دائمی نیز به دلیل حضور و همراهی در تجمع‌ها و اقدامات گروهی، به ظن ارتباط با بیگانگان دستگیر شده باشد.»

برخی از فعالان مدنی و فعالان مدافع حقوق بشر ایرانی بر این باورند که سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پایتخت به شیوه‌ای سیستماتیک و از قبل طراحی شده، دست به بازداشت گسترده این فعالان جوان ایرانی زده‌اند.

تا لحظه تنظیم خبر کماکان از دلیل اصلی بازداشت آتنا دائمی خبری در دست نیست اما گفته شده که این فعال مدنی به زندان اوین منتقل شده است. خودنویس 29 مهرماه