بورسیه های غیر قانونی، نماد آشکار بی عدالتی و فساد اداری

ماده 21  اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر شخصی حق دسترسی برابر به خدمات عمومی در کشور خویش را دارد.
ماده 26  اعلامیه جهانی حقوق بشر
آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش میبایست، دست کم در دروه های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای نیز می بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد.

به گفته‌ معاون وزیر علوم در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۲ بیش از سه هزار نفر بدون آزمون از بورسیه دوره دکترا در داخل کشور استفاده کرده‌اند.

شمار زیادی از بورسیه‌های خارج در این دوره نیز شرایط لازم را نداشته‌اند.

بورسیه بستگان و نزدیکان مسئولان در دوره آموزش عالی بدون رعایت ضوابط قانونی و داشتن شرایط لازم موضوع تازه‌ای نیست. آماری که معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از این تخلف‌ها ارائه کرد حکایت از بحرانی دارد که به باور برخی دانشگاهیان تاثیر مخرب آن تا سال‌ها در آموزش عالی و مدیریت کشور برجا خواهد ماند.

از ۱۸۸۴ فردی که تا پایان دوره احمدی‌نژاد بورسیه خارج آنها به داخل منتقل شده ۵۳۰ نفر معدلی کمتر از حد لازم داشته‌اند و معدل ۲۳۵ نفر در پرونده تحصیلی ثبت نشده است. این در حالی است که درباره افت سطح آموزش عالی در ایران گزارش‌های زیادی منتشر شده است.

ما فعالین کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجوی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران  ضمن محکوم کردن اینگونه تبعیض ها خواهان متوقف کردن بورسیه های غیرقانونی هستیم و معتقدیم این فرصت ها باید در اختیار نخبگان و دانشجویان واجد شرایط قرار بگیرد.

ما اعتقاد داریم هنگامی که خارج از روال قانونی افرادی وارد دانشگاه می‌شوند به اقتدار علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه لطمه وارد می‌شود و سبب خروج روزافزون نخبگان و سرمایه های علمی از کشور بدلیل ناامیدی از آینده خواهد شد.

بورسیه های غیر قانونی را بعنوان نماد آشکار بی عدالتی و فساد اداری به شدت محکوم می کنیم

534

 کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران