سهیل عربی را آزاد کنید.

دیوانعالی کشور اتهام افساد فی الارض را

به صورت غیرقانونی به حکم اضافه کرده است.

ماده ۱۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هیچ احدی نمیبایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله و مزاحمت خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچکس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.
ماده ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

دیوان عالی کشور حکم اعدام سهیل عربی، عکاس و فعال شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک را که به اتهام “سب‌النبی” محکوم به مرگ شده تایید کرده است. حقوقدانان این حکم را خلاف قانون می‌دانند، چون عربی گفته است از سر سهو عمل کرده است.

سهیل عربی، جوانی ۳۰ ساله، متاهل و دارای دختری ۵ ساله است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عکاس ایرانی را در آذر ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت کرد.

او مدت ۲ ماه در انفرادی، تحت بازجویی و شکنجه بود و اکنون نیز در زندان اوین به سر می‌برد.

اتهام سهیل عربی در واقع ساخت چند صفحه فیس بوکی، از جمله “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و “کمپ ترک خرافات”، بوده است. محمد مصطفایی، حقوقدان، می‌گوید که با توجه به اینکه این صفحات هنوز هم در فیس بوک قابل دسترس هستند به نظر نمی‌رسد که عربی ادمین اصلی آنها بوده باشد.

نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی می گوید همسرش در بازجویی های ابتدایی تحت فشار اقاریری داشته است، که نمی تواند ملاک صدور این حکم باشد. 

وحید مشکانی فراهانی، وکیل سهیل عربی نیز می گوید: شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور صرفنظر از اینکه حکم مربوط به سب النبی را تایید کرده اتهام افساد فی الارض را هم به صورت غیرقانونی به حکم اضافه کرده اند.

این در حالی است که مجازات‌های سنگین و اعدام نوجوانان و جوانان این مرز و بوم هر روز شدت بیشتری پیدا میکند و نهادها ی حقوق بشری هم علیرغم تلاشهای فراوان نمیتوانند جلوی این فاجعه انسانی را بگیرند.

ما فعالین حقوق بشر همچنان خوستار:

1 .  متوقف کردن کلیه احکام اعدام

2 . آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی، مدنی، عقیدتی هستیم

546

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو