گزارش‌های ضدونقیض از آتش گرفتن بخاری یک کلاس درس روستایی در اردبیل

صمد سلیمان‌زاده، دبیر زبان :

 به آتش‌نشانی اطلاع داده شد ولی «ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر نشدند!!!

مدیر آموزش و پرورش گرمی مغان:

صمد سلیمان‌زاده دروغ‌ میگوید و“سیاه‌نمایی” میکند!!!

رسانه‌های رسمی ایران، اخبار متناقضی را درباره‌ی آتش گرفتن بخاری نفتی یک کلاس درس در روستایی در استان اردبیل منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری “ایرنا”، عصر روز سه‌شنبه (۴ آذر-۲۵ نوامبر) از شعله‌ور شدن بخاری نفتی یکی از کلاس‌های درس “دبیرستان شهیدغیاثی” روستای درمانلوی گرمی در شمال اردبیل خبر داد و نوشت که صمد سلیمان‌زاده، دبیر زبان این دبیرستان با انتقال سریع ۱۵ دانش‌آموز به خارج از کلاس از بروز حادثه برای آن‌ها جلوگیری کرد.

آقای سلیمان‌زاده در تشریح حادثه به این خبرگزاری گفته بود که با بالا گرفتن شعله‌های بخاری نفتی، ابتدا به سرعت دانش‌آموزان را از کلاس خارج و برق مدرسه را قطع کرد و سپس به کلاس بازگشت و با کمک همکارانش سعی کرد تا آتش بخاری نفتی را خاموش کند.

به گفته وی، با وجود آن‌که این حادثه به آتش‌نشانی اطلاع داده شد ولی «ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر نشدند» و سرانجام «آتش بخاری نفتی با تلاش کارکنان مدرسه و روستاییان خاموش شد».

این معلم اضافه کرده که در هنگام تلاش برای خاموش کردن آتش بخاری نفتی دچار مشکل تنفسی شد و توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل گردید و تحت درمان قرار گرفت.

این در حالی است که “مدیر آموزش و پرورش گرمی مغان” در گفتگویی با روزنامه “همشهری” ضمن متهم کردن صمد سلیمان‌زاده به دروغ‌گویی و “سیاه‌نمایی”، گفته که آتش‌سوزی صورت‌گرفته “اندک” بوده و «بدون دخالت اهالی روستا با هوشیاری چند تن از کارکنان مدرسه سریعا خاموش و موضوع رفع شده است».

بخشعلی کامرانی با تاکید بر “استاندارد” بودن بخاری این کلاس، دلیل آتش گرفتن آن را “بازی‌گوشی” دانش‌آموزان عنوان کرده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که این حادثه «هیچ خسارت جانی و مالی» به همراه نداشته گفته که «مدرسه شهید غیاثی روستای درمانلو جهت بازدید عموم برای بررسی اتفاق اخیر آزاد است».

وقوع این حادثه در یک کلاس درس در روستایی در شمال غربی ایران در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر در روز ۸ مهر (۳۰ سپتامبر)، فریبرز اسماعیل‌زاده، “مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس” استان آذربایجان غربی به خبرگزاری “فارس” گفته بود که امسال نیز برای تامین گرمایش ۹ هزار کلاس درس این استان از بخاری نفتی استفاده می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل اجرای “طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس” در ۹ هزار کلاس این استان را “بیش از ۳۰ میلیارد تومان” برآورد و اضافه کرده بود که در صورت تامین این اعتبار، «طی ۲ سال نسبت به حذف بخاری‌های نفتی از مدارس آذربایجان غربی اقدام خواهد شد».

پیش از این، “رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور” با بیان این‌که یک‌سوم کلاس‌های مدارس کشور با “بخاری نفتی کاربراتوری” و “گازی” گرم می‌شوند، این موضوع را “خطر بزرگی” برای دانش‌آموزان توصیف کرده و گفته بود که «از نظر وزارت آموزش و پرورش هر دوی این سیستم‌ها مردود است».

گفتنی است در یکی از دردناکترین حوادث آتش‌سوزی در مدارس ایران در سال‌های اخیر، روز ۱۵ آذرماه سال ۱۳۹۱ بخاری نفتی یکی از کلاس‌های درس در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر در استان آذربایجان غربی آتش گرفت که در جریان آن، حدود ۳۰ دانش‌آموز دچار سوختگی شدید شدند و دو نفر از این دانش‌آموزان نیز بر اثر شدت سوختگی جان باختند. تقاطع 08 آذر