هدیه آموزشی دولت عملی نشد؛ تجمع مهاجران افغان درتهران

دولت ایران برای اجازه تحصیل کودکان افغان،

هم از سازمان ملل کمک مالی دریافت می‌کند و هم از  والدین دانش آموزان:

جدا از هزینه های دریافتی بابت تمدید کارت اقامت وعوارض شهرداری و تمدید کارت کار:

ابتدایی: ۳۰۰ هزار تومان
راهنمایی: ۳۳۰ هزار تومان
دبیرستان: ۳۶۰ هزار تومان

چهارماه پس از اطلاعیه وزارت آموزش‌ و پرورش دولت حسن روحانی با عنوان «هدیه آموزشی دولت»، که حاکی ازعدم دریافت وجه از دانش آموزان افغانستانی مقیم ایران بود، خانواده‌های افغان با تجمع درمقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در تهران، خواستار اجرای وعده‌های دولت ایران شدند.

به گزارش هرانا به نقل از سحام نیوز؛ وزارت آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، در واکنش به دادخواهی انجمن حمایت از کودکان و زنان پناهنده و آواره، که طی نامه‌ای به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار رفع مشکلات تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی شده بودند، از هدیه آموزشی این دولت مبنی بر عدم دریافت شهریه از این جمعیت خبر داده بود که در رسانه‌های ایران از آن به عنوان «هدیه آموزشی دولت تدبیر و امید به اتباع افغانستان»، و «حق تحصیل رایگان اتباع خارجی در ایران» یاد شده بود.

اما خانواده‌های معترض درمقابل سازمان ملل اعلام کرده‌اند که قریب به ۳ ماه پس از آغاز تحصیل دانش آموزان، مدیران مدارس، برگه‌هایی را به والدین داده‌اند که درآن‌ها از لزوم پرداخت مبالغ تا ۳ برابر پارسال و از قرار زیر قید شده است:

ابتدایی: ۳۰۰ هزار تومان
راهنمایی: ۳۳۰ هزار تومان
دبیرستان: ۳۶۰ هزار تومان

بیش از ۲۰۰ تن از مادران این دانش آموزان که روز دوشنبه ۱۷ آذر، درمقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان درتهران تجمع کرده‌اند، گفتند:

«قشر مهاجران افغانستانی مقیم ایران، عمدتا کارگر ساختمانی هستند و منبع درآمدشان ثابت نیست. تورم دوساله اخیر و رکود اقتصادی حاکم برایران این قشر را به شدت آسیب پذیر نموده و توانایی پرداخت چنین شهریه‌هایی را ندارند.»

آن‌ها دراین تجمع خواستار مساعدت کمیساریای عالی درخصوص مذاکره با مقامات ایران و تعدیل مبالغ شهریه‌ها شدند.

مبلغ شهریه بابت تحصیل جدای از هزینه‌هایی است که سالیانه بابت تمدید کارت اقامت وعوارض شهرداری و تمدید کارت کار از این خانواده‌ها اخذ می‌شود.

گفتنی است دولت ایران برای اجازه تحصیل کودکان افغان، سالانه ازنهادهای زیرنظر سازمان ملل کمک مالی دریافت می‌کند ولی مشکل تحصیل مهاجران افغان درایران، همواره ازمعضلات این جمعیت مهاجر، درایران بوده است. هرانا 21 آذرماه