بزرگداشت 35 امین سالگشت تصویب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان

فدراسیون حقوق بشر: بزرگداشت کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان CEDAW در 35امین سالگشت تصویب آن

16 دسامبر 2014   (25 آذر 1393)     https://www.fidh.org/16662

به مناسبت سی و پنجمین سالگشت تصویب کنوانسیون بین المللی رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در روز 18 دسامبر 2014 (27 آذر 1393) شماری از امکانات خلاق که دانشجویان دانشکده هنرهای تزیینی پاریس طراحی کرده اند در اختیار عموم قرار می دهد. این عهدنامه جهانی که در دستاوردهای عظیم در زمینه حقوق زنان نقش داشته، امروز مثل همیشه مطرح است.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت:

«در این دوران بحرانی برای حقوق زنان، فدراسیون بر تعهد قاطع خود را برای مبارزه با سکیسم و زن ستیزی دوباره تاکید می کند. در بسیاری از کشورها، خطر واقعی پسرفت در زمینه حقوق زنان وجود دارد. هنوز باید در مبارزه های زیادی پیروز شد و ترویج و انتشار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان هیچگاه به میزان امروز مهم نبوده است.»

کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان مرجع جهانی حمایت از حقوق زنان است. این کنوانسیون در سال 1979 در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و اکثریت بزرگی از کشورهای جهان آن را به تصویب رسانده اند. بر اساس مقررات آن، مدافعان حقوق زنان پیشرفت های بزرگی در کشورهایشان به دست آورده اند: الغای قوانین تبعیض آمیز، افزایش نمایندگی زنان در نهادهای سیاسی، تصویب سن حداقل قانونی برای ازدواج، دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری، ممنوعیت ختنه زنان…

به منظور بزرگداشت سی و پنجمین سالگشت تصویب CEDAW، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پوستر، متن مصور کنوانسیون و شماری کارت پستال منتشر می کند. [1]

خدیجه شریف، هماهنگ کننده گروه اقدام حقوق زنان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، نیز گفت:

«از این که این امکانات را در اختیار تمام زنان و مردان جهان که علیه تبعیض و به خاطر برابری جنسیتی مبارزه می کنند خوشحالیم. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به فعالیت خستگی ناپذیر در کنار سازمان های غیردولتی کشورها برای تصویب بدون شرط CEDAW ـ و پروتکل آن ـ و اجرای کامل آن در عمل و قانون ادامه خواهد داد.»

[1] پوستر: https://www.fidh.org/IMG/pdf/affiche_anglais.pdf

متن مصور کنوانسیون: https://www.fidh.org/IMG/pdf/fidh-anglais-ok.pdf

کارت های پستال: https://www.fidh.org/IMG/pdf/bat_cartes_postales_anglaise.pdf

———————–

متن فرانسوی: https://www.fidh.org/16652

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/16654

متن عربی: https://www.fidh.org/16655

متن روسی: https://www.fidh.org/16656

متن اسپانیایی: https://www.fidh.org/16659