تلاش مسئولان برای جلوگیری از رسوایی در پرونده تنبیه کودکان افغانستانی در پاکدشت

داوود تاجیک مدیر مدرسه «حکمت»: 

«در مدرسه ما هیچ اتفاقی نیفتاده و این موضوع شایعه است.» 

محمد فاضل، مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات : 

چهار کودک افغانستانی تنبیه شده‌اند، اما معلم‌ به آنها گفته حیاط را تمیز کنند.!!

غلام‌علی خانی، مدیر اداره آموزش و پرورش پاکدشت:

دانش‌آموزان را وادار کرده «سالن را تمیز کنند.»  

عطاالله سلطانی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس: 

 رسانه‌ها  پرونده تعرض به دانش‌آموزان را «آب و تاب ندهند.»

پرونده تنبیه چهار دانش‌آموز افغان به محمد فاضل، مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ارجاع شده است. او می‌گوید یک هیأت ویژه برای تحقیق درباره کیفیت تنبیه چهار دانش‌آموز افغان به مدرسه «حکمت» پاکداشت اعزام شده‌اند و اکنون نتیجه تحقیقاتشان را اعلام کردند: چهار کودک افغانستانی تنبیه شده‌اند، اما معلم آن‌ها راوادار نکرده دست‌شان را در چاهک مستراح فروکنند.

محمد فاضل به خبرگزاری تسنیم گفته است چهار دانش‌آموز افغان در آن روز تکلیفشان را انجام نداده بودند و به همین دلیل معلم‌شان آن‌ها را به حیاط مدرسه فرستاده که حیاط را تمیز کنند. به گفته فاضل، معلم، این چهار دانش‌‌آموز خردسال را تهدید کرده که اگر یک بار دیگر تکلیفشان را انجام ندهند، آن‌ها را وادار می‌کند چاهک مستراح مدرسه را تمیز کنند.

این چهار کودک دبستانی حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا نام دارند.

بیشتر بخوانید:تنبیه بحث‌برانگیز چهار دانش‌آموز افغان در ایران

به گفته محمد فاضل، وزارت آموزش و پرورش برای تنبیه دانش‌آموزان آیین‌نامه‌ای به مدارس کشور ارسال کرده. این مقام آموزش و پرورش می‌گوید: «هر برخوردی با دانش‌آموز که خارج از آئین‌نامه انضباطی باشد، مورد تأیید آموزش و پرورش نیست.»

از سوی دیگر شاهین نوش‌آبادی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز درباره شائبه تبعیض بین کودکان ایرانی و افغانستانی گفته است: «شیوه برخورد با اتباع بیگانه در مدارس کشور همانند برخورد با ایرانی‌هاست. ایران سالانه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در امر تحصیل و آموزش کودکان افغان هزینه می‌کند.»

بیشتر بخوانید:اعزام هیات ویژه آموزش و پرورش برای تحقیق درباره تنبیه دانش‌آموزان افغان

او به خبرگزاری فارس گفته است دولت به خانواده‌های افغان بیش از ۹۰ درصد از شهریه را تخفیف می‌دهد. محمد فاضل هم برای توجیه تنبیهات غیرمجاز از تعداد زیاد دانش آموزان یاد کرده. به گفته او در منطقه پاکدشت ۱۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی به مدرسه می‌روند. برای تعدادی از آنان چهار مدرسه ویژه در نظر گرفته شده.

مدرسه «حکمت» یکی از چهار مدرسه پاکدشت است که فقط به کودکان افغانستانی اختصاص دارد. مقامات دولتی توضیح نداده‌اند که آیا تفکیک دانش‌آموزان به حسب ملیتشان تأثیری در افزایش میزان تنبیهات تحقیرآمیز دارد؟

داوود تاجیک مدیر مدرسه «حکمت» موضوع تنبیه حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا را انکار کرده بود. او گفته بود: «در مدرسه ما هیچ اتفاقی نیفتاده و این موضوع شایعه است.»

این مدیر مدرسه، والدین حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا را به دروغ‌گویی متهم کرده و گفته بود: «آن‌ها می‌خواهند با این جوسازی‌ها مدرسه‌شان با مدارس ایرانی ادغام شود.»

غلام‌علی خانی، مدیر اداره آموزش و پرورش پاکدشت هم گفته بود معلم دانش‌آموزان را وادار کرده «سالن را تمیز کنند.»

اکنون پس از این روایت‌های متناقض نتیجه تحقیق رسمی وزارت آموزش و پرورش در این پرونده مشخص شده: حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا تنبیه شده‌اند. در این روایت رسمی، معلم آن‌ها را وادار کرده حیاط مدرسه را تمیز کنند.

مدیرکل ارزیابی و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفته بود اگر تخلف مشخص شود، از طریق مجاری قانونی اقدام خواهد کرد. اکنون باید منتظر ماند که پرونده تنبیه چهار کودک افغانستانی به هیأت تخلفات اداری ارجاع شود. به گفته محمد فاضل تمام پرونده‌های تنبیه بدنی در سه ماه نخست سال تحصیلی در حال گذراندن روند قانونی خود هستند تا دادگاه برای آن‌ها حکم صادر کند.

بیشتر بخوانید:روایت‌های ناگفته‌ درباره تجاوز به کودکان در مدرسه

در خرداد ماه سال جاری آزار جنسی دانش‌آموزان در دو مدرسه تهران خبرساز شده بود. در آن زمان هم مسئولان آموزش و پرورش بر تعداد زیاد دانش‌آموزان تأکید می‌کردند در بیان این معنا که چنین حوادثی تأسف‌آور اما اجتناب‌ناپذیر است. در آن زمان، عطالله سلطانی‌صبور، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس ایران از رسانه‌ها خواسته بود پرونده تعرض جنسی به دانش‌آموزان را «آب و تاب ندهند.»  رادیو زمانه اول دیماه