زبان اول یک کودک بخشی از هویت شخصی، اجتماعی و فرهنگی اوست

 ماده ۲اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر:
هر کس میتواند بی هيچ گونه تمايزی، به ويژه از حيث نژاد، رنگ ، جنس، زبان، دين، عقيدۀ سياسی يا هر عقيدۀ ديگر، و همچنين منشاء ملی يا اجتماعی، ثروت، ولادت يا هر وضعيت ديگر، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه بهره مند گردد. 
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر
هر فردی حق آزادی عقيده و بيان دارد و اين حق مستلزم آن است که از داشتن عقايد خود بيم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دريافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسايل ممکن بيان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.
ماده ۲۶ اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر
2 -هدف آموزش و پرورش بايد شکوفايی همه جانبه ی شخصيت انسان و تقويت رعايت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد.

آداب، رسوم، مناسک، زبان، دگراندیشی­ها و دگربودگی­ها

از ویژگی­های اقوام­ ایرانی است

به واقعیت تنوع زیبای قومی در این سرزمین با گوناگونی­های

اقلیمی، فکری و فرهنگی توجه کنید.

همزمان با روزجهانی زبان مادری آیدین ذاکری از فعالان مدنی در رابطه با گرامیداشت ۲ اسفند ۲۱ فوریه روز جهان زبان مادری  در مشگین شهر توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

طی چند روز گذشته تعدادی از فعالان هویت طلب آذربایجانی در خوی و تهران بازداشت شده‌اند و نهادهای امنیتی از آزادیشان به طور موقت خودداری کرده‌اند.

هفته گذشته سه تن از فعالان مدنی در خوی به اسامی امین حاجیلو، اسلام علی اکبرلو و آراز خاصه نژاد که تدابیری را جهت برگزاری روز جهانی زبان مادری در خوی اندیشیده بودند،  توسط نهاد های امنیتی دستگیر و به زندان خوی انتقال داده شده اند.

 علیرضا فرشی یئکانلی استاد اخراجی دانشگاه آزاد بین المللی جلفا و از گردانندگان صفحه فیسبوک کمپین کسب مجوز برای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری، در تاریخ دوم اسفند برابر با 20 فوریه 2015 بازداشت شد. وی سال گذشته نیز در چنین روزی در تهران به همراه تعداد دیگر فعالان آذربایجانی توسط ماموران امنیتی بازداشت و در نهایت اردیبهشت ماه ۹۳ با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

ما فعالین حقوق بشر  ضمن باور به برابری حقوق همه اقوام ایرانی خواستار آزادی بی‌ قید و شرط  تمامی زندانیان هویت طلب بوده و معتقدیم :

ايران از جمله كشورهايي است كه از زمان هاي دور، قوميت ها و پيروان مذاهب و اديان مختلف در چارچوب مرزهاي آن در كنار يكديگر زندگي كرده و تاريخ مشتركي را به وجود آورده اند.

 زبان اول یک کودک بخشی از هویت شخصی، اجتماعی و فرهنگی اوست و نمیتوان به زیباییِ تنوع­های طبیعی و انسانی شک کرد

579                                                                                                                                     کانون دفاع از حقوق بشر ایران

نمایندگی اشتوتگارت