حق مسلم یعنی، حضور رنان در میادین ورزشی

حضور در میادین ورزشی از حقوق مسلم زن ایرانی است

 سالیان بسیاری است که فدراسیون های ورزشی جهانی در برابرحق تماشای زنان ایران از بازی های ورزشی بویژه مسابقات فوتبال، والیبال وکشتی در ایران سکوت کرده و درمقابل خواسته های فدراسیون های تابع خود در ایران مماشات کرده اند، تا آنجا که  ایران پوشش نامناسب ورزشی برای زنان را  تحت عنوان پوشش اسلامی به فدراسیون های جهانی تحمیل کرده است.

 تازه ترین سخن در اینباره را سپ پلاتربالاترین مقام مدیریتی این  ورزش (رئیس فیفا)، ایراد نموده و خواستار شکسته شدن قوانین بسته نگهداشتن درهای استادیوم های ورزشی بویژه  ورزشگاه های فوتبال شده است. و پاسخ دریافتی مسئولان به این درخواست : “که ما تنها زنان خارجی را در ورزشگاه های خود برای دیدن فوتبال راه می دهیم” است.!

آیا پذیرش سخنان کفاشیان از سوی فیفا چیزی جز پذیرش ادامه تبعیض علیه زنان ایران نخواهد بود؟

برمبنای مادهٔ ٢(الف) اساسنامه‌ی فيفا:  اهداف فیفا شامل ترویج فوتبال “در پرتوی ارزش‌های وحدت‌بخشی، تربيتی، فرهنگی، و انسانی” است.و همچنین طبق ماده ی ٣ اساسنامه : هرگونه تبعیض”بر علیه هر کشور، هر شخص یا گروهی از مردم به علت نژاد، جنسيت، زبان، مذهب، و عقايد سياسی يا به هر دليل ديگر اکیدا ممنوع و مجازات آن تعلیق یا اخراج است.

 طبق پيمان‌نامه سازمان ملل متحد:هر گونه تبعيض بر ضد زنان را ممنوع اعلام می کند و تبعیض را چنین تعریف می‌کند: “… هرگونه محرومیت از حقوق بنیادی يا ايجاد محدوديت در اين حقوق بر پايه‌ی جنسیت، که هدف آن یا نتیحه‌اش کاهش بهره‌مندی زنان از ورزش” باشد.

تفکیک جنسیتی و تبعيض بر ضد زنان بر خلاف تعهدات بين المللی و روح وحدت ‌بخش ورزش است.

هیچکس نباید به صرف جنسیتش از حضور در مسابقات فوتبال يا واليبال در ورزشگاه‌ها محروم شود.

هیجکس نباید به جرم درخواست دیدن مسابقه فوتبال یا والیبال در ورزشگاه‌ها بازداشت شود

هیجکس نباید  بدین سبب مورد ضرب و شتم قرار گيرد

ورزش بايد جلوه‌گر روح والای انسانی باشد.

در ایران اسلامی ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی ممنوع اما حضورشان برای دیدن اعدام آزاد است!

 ما از فيفا می‌خواهیم که بر اساس ماده ٣ اساسنامه خود، عضويت فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعليق درآورد يا حداقل، همانند اقدام شايسته فدراسيون جهانی واليبال در سال ٢٠١۴، ايران را از ميزبانی مسابقات بين المللی، که زیر نظر فیفا است، محروم کند و مانع از برگزاری هر گونه برنامه ورزشی سازمان‌یافته از طریق فیفا در ایران شود تا حکومت ایران به این تبعیض جنسیتی بر ضد زنان خاتمه دهد.

592

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی سوئد