سال گذشته دستکم ۷۵۳ نفر در ایران اعدام شده اند.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برنقض حقوق بشردر ایران

تاکید میکند

و جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه پاسخگو نیست!

آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز پنجشنبه منابع کانون حقوق بشردرآلمان ودانمارک و…، را مورد استناد قرارداد و از وضعیت کنونی حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.

وی روز پنجشنبه ۱۲ مارس ( ۲۱ اسفند) خواستار آزادی بیان و رفع محدودیت رسانه ها در این کشور شد.

آقای احمد شهید همچنین خواهان آزادی ۳۰ روزنامه نگار و وبلاگ نویس بازداشتی، متوقف کردن پارازیت ها و پایان دادن به روند مسدود کردن سایت های اینترنتی گردید.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در گزارش سالیانه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است روز دوشنبه آینده (۱۶ مارس) ارائه شود گفته است:

دستکم ۷۵۳ نفر در سال گذشته در ایران اعدام شده اند.

 آقای احمد شهید از دولت ایران خواسته است تا موضوع لغو صدور و اجرای احکام اعدام را مورد بازنگری قرار داده و از دولت ایران خواسته است تا براساس قوانین بین الملل، مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر و اعدام نوجوانان را لغو کند.

با توجه به عدم مجوز سفر و بازدید  آقای احمد شهید به ایران، این گزارش براساس مصاحبه وی با دهها نفر در داخل ایران و فعالین حقوق بشردرآلمان تهیه شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی دولت در واکنش به این گزارش میگوید: “جمهوری اسلامی ایران همواره همکاریهای خوب و گسترده ای را با مکانیزم‌های بین المللی و حقوق بشری انجام داده است”.!! و این پاسخ در حالیست که ، علی یونسی، دستیار رئيس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی پیرامون حقوق شهروندی در ایران میگوید: در زندانها و محاکم قضایی از سوی “عناصر افراطی تندرو”  نقض حقوق ” بشر صورت می‌گیرد.

نظر به عدم پایبندی  جمهوری اسلامی ایران به تمامی موازین بین المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیونها و ممانعت از حضور مامورین و گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر برای تهیه گزارش، ما اعضای نمایندگی گیسن در کانون دفاع از حقوق بشر  در ایران  بدینوسیله اعلام میداریم : زنان، کارگران، فرهیختگان و دانشجویان ایرانی در زندانی به تمامی وسعت ایران به سر میبرند.

ما ضمن باور به :

ماده ی 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.

ماده ی 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

ماده ی 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی سزاوار و محق است تا همه جا در برابر قانون به عنوان یک شخص به رسمیت شناخته شود

از آقای احمد شهید وتمامی نهاد های بین المللی و جوامع حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی قضات میخواهیم تا نسبت به  اعدام های روز افزون، بازداشت های خودسرانه، تجاوز، بدرفتاری در زندان، و “دادگاه های نمایشی”برای کسانی که فقط بخاطر ابراز عقاید سیاسی خود به جرایم عمده ای متهم شده اند واحتمال اعدام آنها وجود دارد، واکنش لازم را انجام دهند. زیرا این امر فوری ترین موضوع اخلاقی و یک وظیفه برای جامعه بین الملل است که رعایت معیارهای مشترک حقوق بشری را به ایران تاکید نمایند.

589

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی گیسن