یونیسف: از هر ۱۰ کودک یکی در مناطق جنگ‌زده بزرگ می‌شود

فرستنده : :بهروز معزی     Behrouz Moezi

زندگی هرروزه کودکانی که در مناطق جنگی و پرکشمکش جهان به سر می‌برند با ترس و رنج همراه است. گزارش جدید یونیسف به وضعیت کودکان در مناطق بحران‌زده پرداخته است. برای میلیون‌ها کودک به‌خصوص سال ۲۰۱۴ سالی بسیار سخت بود.

از هر ده کودک در سراسر دنیا یک کودک در منطقه‌‌ای جنگی بزرگ می‌شود. یونیسف در گزارش سال ۲۰۱۵ خود که روز سه‌شنبه (۳۰ ژوئن / ۹ تیر) منتشر شد، می‌نویسد که در حال حاضر حدود ۲۳۰ میلیون کودک در سنینی که شخصیت آنان شکل می‌گیرد، ناامنی، نفرت و خشونت را تجربه می‌کنند.

“اشپیگل آنلاین” چند نمونه را برمی‌شمرد تا سرنوشت و تجربه کودکان مناطق جنگی را قابل لمس کند:

سما، دختری ۵ ‌ساله که پس از پیش‌روی داعش در عراق به اردوگاهی در شمال عراق گریخته، می‌گوید: «از همه چیز بیشتر دلم می‌خواست با عروسکم بازی می‌کردم. اما حتما عروسکم خراب شده، مجبور بودم آن را در خانه بگذارم. داعش همه چیز را خراب کرده.»

جیمز جان، پسری ۱۳ ساله که در سودان جنوبی کودک‌سرباز بوده، می‌گوید: «دشمنان ما خواهرم، عمویم و اعضای دیگر خانواده‌ام را کشتند.» جیمز جان به واحدی متشکل از کودک‌سربازان پیوسته، اما نتوانسته زندگی خوبی داشته باشد. می‌گوید که گاه مجبور بوده سه یا چهار روز با لوازم و تجهیزات سنگین راه برود. او اکنون از هدفی دیگر برای آینده‌اش سخن می‌گوید: «دلم می‌خواهد به مدرسه بروم. تا به حال مدرسه نرفته‌ام. دوست دارم وقتی درسم تمام شد به مردم‌خدمت کنم تا بتوانند زندگی‌شان را به خوبی بگذرانند. من اجازه نخواهم داد که آن‌ها سرباز بشوند.»

دختری ۸ ساله اهل جمهوری دمکراتیک کنگو پس از گذشت چهار هفته از تجاوزی که به او شده می‌گوید: «به محض اینکه حالم بهتر شد، دوست دارم به خانه برگردم و به مدرسه بروم. مادر و پدرم بعد از حمله خیلی گریه کردند. دلم می‌خواهد آن‌ها دوباره خوشحال باشند و به من افتخار کنند.»

گزارش سال ۲۰۱۵ یونیسف سرنوشت کودکانی چون سما، جیمز جان و دختر ۸ ساله‌‌ای که به او تجاوز شده را شرح می‌دهد. این گزارش که نام آن “کودکان میان جبهه‌ها” است به چنین کودکانی تقدیم شده است.

کودکان آوارگی را تجربه می‌کنند؛ گروهی از کودکان سوری پس از حمله نیروهای داعش، در اردوگاهی در شمال ادلیب، ۱۲ ژانویه ۲۰۱۵

سال‌های بسیار سخت برای کودکان

تد چایبان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان یونیسف، در مصاحبه با “اشپیگل آنلاین” گفت که سال ۲۰۱۴ سالی بسیار سخت برای کودکان در مناطق جنگی و پرکشمکش بود. او هنگام معرفی گزارش این سازمان کمک به کودکان وابسته به سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در برلین نیز پیش‌بینی کرد که شمار کودکانی که در مناطق جنگی و کشورهای بی‌ثبات زندگی می‌کنند در سه سال آینده افزایش یابد.

به گزارش یونیسف، هم اکنون سخت‌ترین بدرفتاری‌ها را کودکانی تجربه می‌کنند که در سوریه، عراق و جمهوری آفریقای مرکزی به سر می‌برند. در گزارش یونیسف آمده است: «دختران و پسران به طور مستقیم هدف خشونت، آدم‌ربایی و بردگی واقع می‌شوند.»

یونیسف می‌نویسد که گروه‌هایی چون شبه‌نظامیان تروریست “دولت اسلامی” (داعش) و “بوکو حرام” آگاهانه اصول حقوق انسانی بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند تا از این طریق حداکثر توجه را به خود جلب کنند.

یونیسف ابراز تاسف می‌کند از اینکه گروه‌های تروریستی یاد شده با وجود این، به ویژه برای برخی نوجوانان جذاب هستند. گزارش یونیسف می‌گوید که برای بعضی نوجوانان ایدئولوژی‌هایی چون ایدئولوژی داعش ماجراجویی، ارتباطات نزدیک اجتماعی و حس گذشتن از مرزهایی که در زندگی روزمره با آن مواجه‌اند را تداعی می‌کند.

لزوم توجه به تحصیل کودکان در مدارس

یونیسف اهداکنندگان کمک‌های انسانی را فرا می‌خواند که هنگام کمک تنها به غذا، لباس و محل خواب نیاندیشند، بلکه به تحصیل قربانیان جوان جنگ در مدارس نیز فکر کنند.

تد چایبان در سخنرانی خود در برلین گفت: «تحصیل در مدرسه مهم است تا این کودکان و نوجوانان با دنیای امید آشنا شوند و تنها نفرت را نشناسند.»

او همچنین در مصاحبه با “اشپیگل آنلاین” گفت: «ما نمی‌توانیم بگذاریم که در کشورهایی چون سوریه یا سودان نسل‌های گمشده رشد کنند. پس از تامین امنیت، نخستین چیزی که مردم مناطق جنگی برای فرزندانشان می‌خواهند تحصیل در مدرسه است. بدون فراهم کردن امکان تحصیل برای کودکان، امکان تداوم خشونت و تکرار آن زیاد است.»

سازمان یونیسف اعلام کرده که برای سال ۲۰۱۵ نیاز به ۳،۱ میلیارد دلار دارد تا بتواند به ۶۲ میلیون کودکی که در ۷۱ کشور مناطق جنگی به سر می‌برند، کمک کند. دویچه وله 09 تیرماه