عفو بین الملل طی صدور بیانیه ای خواستار توقف اعدام سالار شادی زادی شد

فرستنده خبر از: احمد کاظمی زاده Ahmad Kazemi Zadeh

روز دوشنبه مصادف با 5 مرادماه 1394 سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از کارگزاران رژیم ایران خواست تا از اعدام سالار شادی‌زادی، نوجوان متهم به قتل،خودداری کنند.
سالار شادی‌زادی که متهم به ارتکاب قتل در سن ۱۵ سالگی است قرار است با تأیید دیوان‌ عالی رژیم، روز دهم مرداد (یکم اوت) در زندان رشت اعدام شود.
سالار شادی‌زادی در بهمن‌ماه ۸۵ (فوریه ۲۰۰۷) دستگیر شد و این دستگیری پس از آن انجام شد که جسد یکی از دوستان وی در حیاط خانه آنها پیدا شد و ماموران انتظامی رژیم او را به ضربه زدن به گردن فرد مقتول متهم کردند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌نویسد که شرایط این قتل و جزئیات این اتهام برای این سازمان روشن نیست.
عفو بین‌الملل در بیانیه خود به رژیم ایران یادآوری کرده‌ است که ایران میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی را امضا کرده و در این میثاق اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال اکیداً ممنوع اعلام شده‌ است.
بر این اساس، سازمان عفو بین‌الملل از رژیم ایران خواسته است تا اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی را «بلافاصله» متوقف کرده و به صدور حکم حبس برای او اکتفا کنند.
به نوشته عفو بین‌الملل، در ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی دستکم ۷۲ فرد زیر سن قانونی به اتهام قتل اعدام شده‌اند و برای دست‌کم ۱۶۰ نوجوان زیر سن قانونی دیگر نیز حکم اعدام صادر شده‌ است.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز اول مرداد منتشر شد ضمن اشاره به اینکه در شش ماه گذشته حدود هفتصد نفر در ایران اعدام شده‌اند، هشدار داد که اگر ایران با همین روند به اعدام کردن زندانیان ادامه دهد، تا پایان سال جاری میلادی، بیش از یک هزار نفر در ایران اعدام خواهند شد. هرانا 06 مرداد