خطر غریب الوقوع اعدام یک نوجوان در ایران

فرستنده: محمد رضا برزگر Mohammadreza Barzegar

قرار است  اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی  که در حین ارتکاب قتل  ۱۵ سال داشته است در زندان رشت  روز شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۴ به اجرا در بیاید وی  در بهمن‌ماه ۸۵ توسط پلیس آگاهی  دستگیر شد و علت این دستگیری در پی وجود جسد بی جان یکی از دوستانش در حیاط منزل مسکونی او بوده است همچنین مقامات قضایی وی را متهم به قتل میکنند.

همچنین حکم قصاص (اعدام) سالار شادی زی به تایید دیوان عالی رسیده است ،که خطر اجرای حکم قصاص وی بسیار زیاد میباسشد، که در این زمینه سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم این وی  شده است.

در این  بیانیه آمده است  آمده که سالار شادی‌زادی در زمان ارتکاب قتل  تنها ۱۵ سال سن داشته است همینطور  شرایط این قتل و جزئیات این اتهام برای این عفو بین الملل روشن نیست.

همچنین در بیانیه خود به دولت ایران یادآوری شده است  که ایران میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی را امضا کرده و در این میثاق اجرای حکم اعدام برای افرادی که در هنگام ارتکاب جرم  کمتر از ۱۸ سال  داشته اند اکیداً ممنوع اعلام شده‌ است.

بر این اساس، سازمان عفو بین‌الملل  ازمقامات قضایی  ایران خواسته است تا اجرای قصاص وی  را لغو کرده و با روز شمار مدت حبس برای وی به حبس کفایت کنند.

قوانین  حکومت حاکم بر ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹سال برای دختران می‌داند. ولی کنوانسونهای بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع کره اند .

یکی از مورد بسیار مهم در نقض حقوق بشر در ایران مجازات کودکان و  صدور حکم اعدام برای آنان میباشد که اکثرا در مواردی مثل  درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر برای این افراد صادر میشود، دستگاه قضایی ایران این  کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداریمیکند و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال حکم اعدام آنان را به اجرا در میاورد

عفو بین‌الملل نیز بیانیه ای با عنوان  «ایران: آخرین جلاد کودکان» اعلام کرده است که در ۱۵ سال اخیر ۲۴ نفر که در حین ارتکاب جرم کودک بوده اند توسط دستگاه قضایی ایران اعدام شده اند همچنین گفته شده که ۱۱ نفر از این افراد در زمان اعدام زیر ۱۸ سال بوده اند صدای مسیحیان ایران 07 مردادماه