نقض حقوق پیروان ادیان مرداد 1394

1

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: مینا مصطفوی، حسین حقیقی، فاطمه تابع بردبار

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان مرداد ‌ماه 1394 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در تاریخ 27 آگوست 2014، مطابق با قطعنامۀ ۲۵/۲۴ شورای حقوق بشر به شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت نه توصیه در خصوص حقوق مذهبی، شامل تعهد به حمایت از آزادی عقیده و عبادت، گسترش حمایت به همه گروه‌های مذهبی، مبارزه با تحریکات نفرت مذهبی و اصلاح تمام قوانینی که علیه گروه‌های اقلیت تبعیض قائل می‌شوند را پذیرفت. بااین‌حال، هیچ نشانه‌ای از پیشبرد این توصیه‌ها مشاهده نشده است. طبق گزارشات، در ژوئن 2014، حداقل 300 نفر که از مذاهب اقلیت پیروی می‌کنند، ازجمله سه عضو فعال گروه یارسان و اعضای جنبش‌های معنوی جدیدتر در زندان به سر می‌برند.

حداقل 126 بهایی در اوت 2014 در زندان به سر می‌برند و گزارشات ارائه‌شده بیانگر روند ناقص دادرسی در محاکمات، شامل دسترسی ناکافی به مشاورۀ حقوقی می‌باشد. چندین نفر مصاحبه‌شونده همچنین ادعا کردند  که وکلا غالباً از به عهده گرفتن وکالت

آنان به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه خودداری می‌کنند. جامعۀ جهانی بهاییان و رهبران کلیسای انجیلی ایران ‌همچنین اضافه کرده‌اند که بسیاری از وکلایی که پرونده‌های حساس بهاییان و مسیحیان را قبول کرده‌اند یا خود زندانی‌شده‌اند و یا از کشور گریخته‌اند.

تخریب و ﻳا بستن اماکن مذهبی مانند گورستان‌ها،٬ مراکز نیایش و کلیساها ﻫمچنان ادامه دارد.  در ماه مه 20014، علیرغم تقاضاﻫای جامعه و گروه‌های حقوق بشر، مأموران سپاﻩ پاسداران جمهوری اسلامی ﯾک گورستان بهایی را در شیراز تخریب کردند. علاوﻩ بر اﯾن،٬ حداقل 900 مقالۀ آنلاین به ترویج باورهای بیگانه هراسی و یا معرفی پیروان آیین بهاییت به‌عنوان افرادی که ازلحاظ سیاسی برانداز تلقی می‌شوند می‌پردازند، بین ژانویه و مه 2014.

در دسامبر 2013، یک فیلم مستند در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که ادعا می‌کرد جامعه بهایی از نزدیک به دولت‌های خارجی و حکومت سابق ایران متصل است. در مصاحبه‌های دیگر که طبق گزارشات در ماه مه 2014 پخش‌شده‌اند، ادعا می‌شود که بهاییان جاسوس هستند. مطابق گزارشات، در ژوئن 2014 اعلامیه‌هایی ضد بهایی که در آن‌ها ادعا می‌شده که خون بهایی بی‌ارزش است در شهر یزد پخش‌شده و طبق گزارشات دیگر، شعارهایی که بارنگ روی دیوارهای شهر یزد اسپری شده بود، خواهان مرگ بهاییت شده است.

دولت ادعا می‌کند که سابقۀ منفی و تبلیغات فرقه‌ای” جامعۀ بهایی “باعث ایجاد نفرت در بخش‌های بزرگی از جامعه نسبت به آن‌ها شده، اما حقوق شهروندی افرادی که فعالیت‌های تبلیغی را تحریک نمی‌کنند مورداحترام است” و وقایع فوق‌الذکر را در یزد انکار می‌کند.

حداقل 49 مسیحی پروتستان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند که بسیاری از آنان به دلیل فعالیت در کلیساهای غیررسمی خانگی دستگیرشده‌اند. طبق گزارشات در آوریل 2014 مأموران امنیتی به یک مراسم نیایش عید پاک در یک‌منزل شخصی در جنوب تهران حمله بردند و حداقل شش نفر را دستگیر کردند. ظرف دو تا سه سال گذشته، مقامات به نحو فزاینده‌ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده‌اند را بسته‌اند و کشیش‌های این کلیساها را به دلیل برگزاری مراسم نیایش به زبان فارسی و آنچه ادعا می‌شود ارائه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند، دستگیر کرده‌اند. مقامات به‌طور منظم وب‌سایت‌های مسیحی را مسدود می‌کنند.

نوکیشان مسیحی همچنان گزارش می‌دهند که گاهی اوقات در طول دوره بازداشت مورد آزار و اذیت روانی و جسمی شدید، ازجمله تهدید به اعدام‌شده‌اند. بنا به گزارشات، در آوریل 2014، مأموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی (فرشید فتحی) را مورد ضرب و شتم قراردادند، به‌نحوی‌که لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.

حداقل نه مسلمان صوفی یا درویش در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند. محدودیت‌های حقوق انجمن و اجتماعات مسالمت‌آمیز برای صوفیان از مراسم صرفاً مذهبی آنان گسترده‌تر است. به‌عنوان‌مثال، در ماه مارس 2014، نیروهای امنیتی 326 درویش گنابادی که بیرون از ساختمان قوه قضائیه در تهران تجمع کرده بودند را دستگیر کردند. طبق گزارشات، آنان نسبت به مراقبت‌های پزشکی ناکافی ارائه‌شده به سه درویش زندانی و انتقال دو تن دیگر از دراویش زندانی به زندان رجایی شهر معترض بودند. همچنین تظاهرات مسالمت‌آمیز ماه مه 2014 در حمایت از اعضای زندانی جامعه دراویش گنابادی نیز توسط پلیس موردحمله قرار گرفت.

همچنین طبق گزارشات، تهییج افراد علیه دراویش گنابادی نیز ادامه دارد. ادعا می‌شود که در ماه ژوئن 2014، رهبران مذهبی اعضاء جامعه دراویش را کافر و وهابی توصیف کردند.

طبق گزارشات حداقل 150 مسلمان سنی مذهب در حال حاضر به خاطر سازمان‌دهی جلسات و فعالیت‌های مذهبی و یا پس از محاکماتی که اغلب گفته می‌شود با موازین بین‌المللی سازگار نیستند، در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از این افراد به جرائم امنیتی جدی متهم شده‌اند.

به گفته منابعی که منابعی که مایل هستند ناشناس باقی بمانند، 15 شهروند عرب که از شیعه به اسلام سنی گرویده‌اند در 21 فوریه 2013 هریک‌ به‌ یک سال زندان محکوم شدند. بنا بر به گزارشات، این افراد پس از دستگیری در 17 ژانویه 2012 به مدت 21 روز در مکان نامعلومی نگهداری شدند.   طبق گزارشات این افراد مورد بازجویی قرارگرفته و تهدید شدند و تشویق شدند که به دنبال مشاوره حقوق نباشند. این منابع مدعی هستند که فعالیت‌های متهمان شامل سازمان‌دهی نماز گروهی خصوصی، خواندن قرآن و فقه اسلامی در خانه‌های خود و انجام کارهای خیریه صرفاً مذهبی بوده است. طبق گزارشات، این افراد به تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج وهابیت و سلفی گری، برگزاری نماز گروهی، تردید در مذهب رسمی کشور، تولید و توزیع کتاب‌های منحرف، برقراری ارتباط با عناصر سلفی-تکفیری (گروه‌هایی که دیگران را به ارتداد متهم می‌کنند) و شرکت در دوره‌های مذهبی عناصر سلفی-تکفیری متهم شده‌اند. هر یک از آن‌ها در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و در آوریل 2014 برای اجرای حکم زندان خود احضار شدند.

گزارش‌شده است که خانواده‌های چهار فعال عربی که در سال جاری اعدام شدند از انجام مراسم تدفین مناسب و از انجام مراسم عزاداری برای عزیزان خود بر اساس باورهای دینی خویش و مطابق با حقوق محفوظ بین‌المللی خود منع شده‌اند. یک خانواده دیگر از اخطار و آزار و اذیت توسط مقامات دولتی درزمانی که آن‌ها می‌خواستند مطابق با اصول دینی و اسلامی شیعه اقدام به سوگواری برای آقای ستار بهشتی که در سال 2012 در زندان تحت شرایط مرموزی درگذشت بنمایند، گزارش داد.

جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش اخیر نماینده ویژه سازمان ملل بازتاب یافته رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات باهدف «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» مطرح می‌شود. خبرگزاری رویترز، اظهارات فروزنده ودیعتی، از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل، را منتشر کرده که خطاب به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان گفته است، انتقادات این کمیسیون از شرایط ایران به گفته او، به یک «برنامه بیهوده سالیانه» تبدیل‌شده است. وی سپس با حمله به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، او را متهم کرد که تحت تأثیر «سیاست خارجی برخی کشورها» به انتقاد از شرایط ایران می‌پردازد.  آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که از آغاز کار دولت حسن روحانی، آمار اعدام در جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش پیداکرده است. این گزارش همچنین از رواج شکنجه در زندان‌های ایران حکایت می‌کند و نیز بیان می‌کند که اقلیت‌های مذهبی همچنان تحت آزار حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند.

به گزارش «محبت نيوز»، بر اساس پژوهش یک سازمان بین‌المللی، ایران و افغانستان جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان خشونت را علیه اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌کنند. همچنین اسلام‌گرایان بیش از دیگران به نقض آزادی مذهب می‌پردازند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی «کمک به کلیسای درخطر»، گزارش دوسالانه خود را منتشر کرد و هشدار داد که آزادی مذهب در جهان در فاصله سال‌های ٢٠١٢ تا ٢٠١٤، شدیداً کاهش‌یافته است. در گزارش بیست کشور در دسته کشورهایی قرار داده‌شده‌اند که کمترین میزان آزادی مذهب در آن‌ها وجود دارد. در میان این بیست کشور، در چهارده کشور آزار و اذیت‌های مذهبی از سوی مسلمانان تندرو اعمال می‌شود که ایران، افغانستان، عراق، سوریه و یمن جزو آن‌ها هستند. این سازمان غیردولتی همچنین تأکید می‌کند در کشورهایی که مسیحیان در اقلیت هستند همچنان مورد بیشترین آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، اواخر ماه مبارک رمضان خبری به طور گسترده در بین مردم و در شبکه های مجازی دست به دست چرخید که از “هشدار نیروهای امنیتی” برای تخریب مسجدی در حال ساخت در شهر سیب و سوران جنوب استان سیستان و بلوچستان و نزدیکی سراوان خبر می داد اما این خبر از طرف علمای اهل سنت تکذیب شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دستکم 7 تن از ائمه جمعه اهل سنت بلوچ در خطبه های نماز جمعه این هفته نسبت به تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران واکنش نشان داده و از این اقدام به شدت انتقاد کردند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالرحمن چابهاری، امام جمعه اهلسنت چابهار و مدیر مدرسه دینی جامعةالحرمین این شهرستان، طی نامه ای ای به علی خامنه ای رهبر ایران، ضمن محکوم کردن تخریب نمازخانه پونک تهران، اظهار امیدواری کرد که رهبر «دستور پیگیری و رسیدگی سریع به این قضیه» را بدهند

به گزارش کردپا، 11 نهاد حقوق‌بشری با انتشار بیانیه‌ای، تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران را محکوم کردند.

به گزارش کردپا، چهار روحانی کُرد اهل بوکان که یکی از آنان امام جمعه روستای “تمیشه” بوده، پس از عید فطر توسط نیروهای وابسته به اداره اطلاعات بوکان بازداشت شده اند. یک منبع مطلع در بوکان به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: نیروهای اطلاعاتی به اتهام اعلام عید فطر قبل از موعد مقرر حکومت، این ٤ روحانی کُرد را بازداشت کرده اند.

به گزارش سنی انلاین، نمازخانه اهل‌سنت تهران معروف به «نمازخانه پونک»، صبح روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه توسط نیروهای شهرداری، با پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی تخریب شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ناصر پیری طلبه دارالعلوم مکی زاهدان اهل سنندج که در ورودی شهر زاهدان بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل می شده بود به 5 سال زندان محکوم شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امین و امید بهرامزهی دو تن از بازداشت شدگان  روستای نصیر آباد سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان صبح روز23جولای آزاد  شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 4 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
محکومیت به زندان 1 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مرداد  ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

در حالی که نمایندگان جمهوری اسلامی منکر هر گونه فشار و برخورد با بهاییان در ایران هستند، اذیت و آزار و بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور هم‌چنان ادامه دارد. از جمله آخرین موارد گزارش شده، بازداشت یک فرد بهایی در تهران به نام «شهریار سیروس» است.

به گزارش هرانا، مهوش ثابت زندانی بهایی از زندان اوین به بیمارستان تجریش منقل شد.

مهندس حشمت الله طبرزدی درخصوص همبندی سابق خود جناب آقای جمال الدین خانجانی نوشت، وی پیرمردی است 83 ساله و بهایی که در سالن 12 رجایی شهر محبوس است. به راستی ایا هیچ حکومتی،به جز جمهوری اسلامی که دارای ایدیولوژی جزم اندیش است، پیرمرد 83 ساله را به جرم بهایی بودن و پایبندی به اموزه های دینی اش شکنجه و زندان می کند؟ اموالش را مصادره کرده اند، فرزندانش را به حبس کشیده اند ، خودش را به 20 سال حبس محکوم کرده اند.درصورتی که او فقط یک وطن پرست است و جز سر بلندی ایران و ایرانی هیچ خواسته ای ندارد.

درسا قلیزاده در نامه ای نوشت: تو می دانستی که بچه های بهایی اخراج می شوند! می دانستی که امکان دارد خودت هم اخراج شوی! اما باز هم برای ادامه تحصیل اصرار داشتی ، پس هیچ نیتی جز تبلیغ بهاییت در فضای دانشگاه نداشتی.” اینها را آقای بازجوی اطلاعات در ستاد خبری به من گفت من هم با خودم فکر کردم اینطور که ایشان استدلال می کنند، روزی هم اگر بخواهم  مغازه ای باز کنم ، نخواهم توانست، زیرا میمتوانند به من بگویند: ” تو که می دانستی بالغ بر بیست و پنج  مغازه از مغازه های کسَبه بهایی ساری  در طی سه ماه اول سال پلمپ شده است و می دانستی که  امکان دارد مغازه ی خودت را هم به دلیل بهایی بودن پلمپ کنیم. باز هم با این شرایط اصرار بر ادامه کسب و کار داشتی ، پس دلیلی بجز تبلیغ در فضای مغازه ات نداشتی.

مغازها و انبارهایی شهروندان بهایی که طی دوماه اخیر پلمپ شدند: کمال اکبری- قوام الدین ثابتیان- علی جذبانی- قباد زاهدی- ورقا روحانی- ارمان صفایی- امید قنبری -پیام خوشبین شهاب نوبخت- فیض الله روشن -نیما مهین بخت- اقای قلی نژاد- یعقوب اکبری -پیام تقوایی -علی بابا نوبخت- سهراب زاهدی- وحید درخشان- نوید درخشان- وداد درخشان + 3روز بازدداشت- کوروش مرادی -نعیم نوبخت

به گزارش کمپین نه به ازار بهاییان، صبح روز جمعه شانزدهم مرداد، افراد ناشناس برای دومین بار اقدام به شعارنویسی های نفرت پراکنانه روی دیوار خانواده اقدسی از ساکنین بهایی خیابان سازمان برنامه در غرب تهران نمودند.

به گزارش بهایی نیوز، دادگاه همدان 10 شهروند بهائي را محکوم به زندان و تبعید کرد. شاهین راشدى، عاطفه زاهدى، رومینا طبیبى، مینا همتى ،پروانه ایوبى، فتانه مشتاق، فریده ایوبی و مهران خاندل به یکسال حبس تعزیزی و همچنین مسعود آذرنوش به همراه حمید آذرنوش هر کدام ضمن یک سال حبس تعزیری به دو سال تبعید در بندر خاش نیز محکوم شده اند.

به گزارش بهایی نیوز، دوشنبه ۱۹ مرداد ماه،دادگاه نيكي خانجاني فرزند جناب جمال الدين خانجاني و پدر  آقاي فؤاد خانجاني برگزار شد.

به گزارش بهایی نیوز، صبا گلشن جهت گذراندن 4 سال حبس به زندان اصفهان منتقل شد، وی از سوی شعبه 1 دادگاه انقلاب یزد در تاریخ 27 فروردین ماه 1393 به 4 سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

به گزارش بهایی نیوز، فرهاد فهندژ ۳۴ ماه است که بدون برخورداری از حق مرخصی، دوران محکومیت ۱۰ ساله را دور از خانواده و شهر محل سکونت، در زندان رجایی شهر می‌گذراند.

به گزارش کمپین نه به ازار بهاییان، رئیس دانشگاه بهاییان بنام کامران مرتضایی پس از چهار سال و نیم و بدون یک روز مرخصی، هم‌چنان در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد. این استاد ۶۲ ساله دانشگاه بهاییان ایران در خرداد ۱۳۹۰ به پنج سال حبس محکوم‌شده بود.

به گزارش کمپین نه به ازار بهاییان، یکی از خبرگزاریهای وابسته به سپاه پاسداران در شهر زاهدان با قرار دادن عکس فروشگاه عینک فروشی یکی از شهروندان بهایی در این شهر اقدام به تهدید و تبلیغ علیه محل کسب این شهروند بهایی نموده است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 2 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 20 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
محاکمه 12 مورد
محکومیت به زندان 10 مورد
مخالفت با مرخصی زندانیان 2 مورد
تبعید 2 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

عده ای از مسیحیان ایرانی به همراهی  سازمان freedom2worship  در پایتخت سوئد به حمایت از زندانیان مسیحی در ایران شتافته اند،گزارشی توسط یکی از مسیحیان ایرانی که در این کمپین حمایتی فعالیت داشته است برای خبرگزاری صدای مسیحیان ایران (Vocir) ارسال شده است که نظر شما را به این گزارش جلب مینماییم. پوریا مهدیخانی یکی از اعضای فعال در این کمپین  که  در سال۲۰۱۲  به عیسی مسیح ایمان آورده است ، گفت :رکن اصلی  این سازمان منطبق با  ماده هجده اعلامیه جهانیی مذهب و تغییر آن برای همه انسانها بنا شده است. طبق اظهار نظر اعضای این سازمان كشورهاى اسلامی که به عضویت  این سازمان در آمده اند پس از امضای این اعلامیه موظف به رعایت این حق هستند که آزار و اذیت به  كسانى كه تغيير مذهب داده اند پرهیز کنند. این سازمان در سراسر جهان با برگزاری همایش و تظاهرات مسالمت آمیز و امضا طومارصداى نو كیشان مسیحی را به گوش جامعه جهانی میرساند.

به گزارش هرانا، هشت نوکیش مسیحی در کرج، طی ماه گذشته توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند. از علت بازداشت و اتهام این نوکیشان مسیحی اطلاعی در دست نیست. منصور برجی سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» وابسته به « شورای کلیساهای ایرانی همگام» در لندن، با اعلام این خبر، به رادیو فردا گفت: «هم اکنون بیش از ۹۰ شهروند مسیحی به دلایل عقیدتی و فعالیت‌های دینی خود در زندان‌های ایران به سرمی‌برند». نهادهای حقوق بشری، طی سال‌های اخیر، بارها از مقام‌های ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، ازجمله مسیحیان و بهاییان زندانی شده‌اند.

با گذشت بیش از دو سال ازروی کار آمدنِ دولت یازدهم و وعده های آن مبنی بر آزادی اقلیت های مذهبی ، سرکوب مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد. منصور برجی سخنگوی” کلیساهای ایرانی همگام” روز چهارشنبه ۲۸ مرداد به رادیو فردا گفت:” در روزهای اخیر دست کم هشت نفر از نوکیشان مسیحی در کرج بازداشت شده اند که از وضعیت برخی از آنها اطلاعی در دست نیست.

بنا به اظهارات ایشان از وب سایت محبت نیوز، روز جمعه ۱۶ مرداد، ماموران امنیتی لباس شخصی با هجوم به یک کلیسای خانگی در کرج، جمعی از نوکیشان مسیحی را که برای مراسم عبادت گرد آمده بودند بازداشت کردند.” گفته می شود این دستگیری ها از سوی نیروهای اطلاعات سپاه صورت گرفته است که پس از بازداشت آنان را به جهت بازجویی های بیشتر به مکان نامعلومی انتقال داده اند.

به گزارش هرانا، وضعیت سعید عابدینی در زندان رجایی شهر کرج «نگران کننده» توصیف شده است: «شامگاه پانزدهم مرداد ماه به بند ۱۲ زندان رجایی شهر (بند زندانیان سیاسی – عقیدتی) یورش برده و ضمن بازرسی شدید آن محل، نسبت به کشیش سعید عابدینی رفتار بسیار ناشایستی داشتند. این کشیش ایرانی- آمریکایی، چندی پیش نیز در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته بود.» آقای عابدینی یک کشیش ایرانی-آمریکایی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، هنگام کار در یک یتیم‌خانه در ایران دستگیر و به ۸ سال زندان محکوم شد. اتهام آقای عابدینی تشکیل کلیساهای خانگی «به قصد بر هم زدن امنیت ملی» اعلام شده است.

بنا به اخبار رسیده از فعالین مسیحی داخل ایران به خبرگزاری صدای مسیحیان ایران (Vocir) علیرضا سیدیان نوکیش مسیحی ساکن تهران که ۲۵  اسفند ماه ۱۳۹۰  در هنگام خروج از کشور بازداشت شده بود،روز دوشنبه ۵ مرداد ماه ۱۳۹۴ پس ازسه سال و شش ماه و ده روز با اتمام دوران محکومیت از زندان رجایی شهر کرج  آزاد شد. وی در تاریخ ۱۰  مهر ماه ۱۳۹۳ در راستای پروژه امنیتی انحلال بند ۳۵۰ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 8 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تبنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

مادر کسری نوری، زندانی عقیدتی که پس از تحمل نیمی از حکم چهارسال و چهار ماه زندان هنوز با تقاضایش برای اعمال ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی موافقت نشده است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «ما تقاضای اعمال این ماده جدید را برای کسری در اوایل امسال دادیم اما نمی دانم دادستان شیراز به چه علت گفت این قانون شامل حال پسرم نمی شود. اگر این قانون اعمال می شد کسری مدت ها پیش باید آزاد می شد.»

به گزارش هرانا، رضا انتصاری از دراویش زندانی که در بند ۸ عمومی اوین موسوم به تبعیدگاه زندانیان سیاسی و عقیدتی نگهداری می‌شود، طی روزهای گذشته در پی حملات مکرر و شدید قلبی چند بار به بهداری اوین منتقل و به دستور پزشکان معالج قرار بود صبح امروز جهت معاینات تخصصی قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شود اما خدابخشی معاون دادستان تهران و قاضی ناظر زندانیان سیاسی با اعلام اجبار این درویش زندانی به استفاده از لباس فرم و دستبند، از اعزام وی جلوگیری کرد. بر اساس گزارش‌های رسیده؛ رضا انتصاری در حال حاضر وضعیت جسمی نامناسبی دارد و عدم رسیدگی و اعزام وی به مراکز درمانی تخصصی می‌تواند عوارض احتمالی جانی برای وی در پی داشته باشد. این درویش زندانی به دلیل ابتلا به بیماری قلبی عروقی و نوسان مکرر فشارخون، چندین بار تاکنون به دستور پزشکان معالج ضرورت پیگیری درمانش در مراکز تخصصی خارج از زندان مطرح بوده اما هر بار با بهانه‌های الزام به استفاده از لباس فرم و دستبند از اعزام وی جلوگیری شده است. مخالفت با انتقال این درویش زندانی به بیمارستان علیرغم وخامت حال و تشدید علایم بیماری قلبی در این روزها، نگرانی‌ها دربارهٔ خطرات احتمالی جانی برای وی را افزایش داده است.

به گزارش مجذوبان نور، حمیدرضا مرادی سروستانی، فعال حقوق دراویش گنابادی که بیش از ۴ سال در زندان‌ اوین محبوس بود، با پایان یافتن مدت محکومیتش آزاد شد. به گزارش مجذوبان نور، حکم آزادى این فعال حقوق دراویش که به علت بیماری قلبی و انسداد عروقی در بیمارستان شهداى تجریش بسترى بود، در بیمارستان به اجرا در آمده است.

رضا انتصارى، فعال حقوق دراويش گنابادى پس از تحمل چهارسال حبس، با پايان دوران محكوميت از زندان اوين آزاد شد. به گزارش مجذوبان نور، حبس چهار سالهٔ اين درويش گنابادى در حالى به اتمام رسيده است كه در اين مدت، دو بار به بازداشتگاه‌هاى وزارت اطلاعات منتقل شده و بيش از ١٠٠ روز را در سلول‌هاى انفرادى گذرانده بود. آقاى انتصارى همچنين به طور غير قانونى از بند ٣٥٠ زندان اوين به زندان رجايی‌شهر كرج منتقل و مجدداً به زندان اوين اما اين بار به بند هشت موسوم به تبعیدگاه زندانیان سیاسی و عقیدتی انتقال يافت و باقى دو سال حبس خود را در شرايط بندهاى غير سياسی گذراند.

در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت، صدور قرار وثیقه و یا حکم کمیسیون پزشکی 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد
تبعید                                                         3 مورد  
       

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یا رسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یا رسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

استمداد زندانی عقیدتی اهل حق فردین حسینی محکوم به اعدام  که به مدت ۳ سال در شکنجه گاههای وزارت اطلاعات متحمل سخترین و شدیدترین شکنجه های قرون وسطایی و غیر انسانی برای گرفتن اعترافات دروغین از وی بوده است،  از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر جهت ارسال به نهادهای حقوق بشری  و انتشار در رسانه ها در اختیار «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » قرار داده شده است متن استمداد به قرار زیر است : لازم به یاد آوری است که زندانی عقیدتی اهل حق فردین حسینی بیش از ۳ هفته است که در شکنجه گاه وزارت اطلاعات کرج در ایران فریاد دادخواهی دارد.

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» زندانی عقیدتی اهل حق فردین حسینی که محکوم به اعدام می باشد به شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان کرمانشاه  منتقل شده است . زندانی عقیدتی اهل حق فردین حسینی محکوم به اعدام ۲۲ تیر ماه توسط بازجویان وزارت اطلاعات فراخوانده شد و ابتدا به شکنجه گاه وزارت اطلاعات معروف به بند سپاه در زندان گوهردشت کرج منتقل و پس از چند روز او را از آنجا به شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل نمودند. او در طی این مدت ۲ تماس تلفنی کوتاه در حضور بازجویان وزار اطلاعات با خانواده اش داشته است . انتقال  زندانی عقیدتی اهل حق به شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان دیزل آباد کرمانشاه در حالی صورت می گیرد که دادستان کرج به وی گفته بود که حکم اعدام وی به اجرای احکام فرستاده شده و بزودی به اجرا در خواهد آمد این مسئله موجب نگرانی شدید  خانواده وی شده است.

گزارش آماری
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

سایر اقلیت‌های دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

علیزاده طباطبایی در گفتگو با تلویزیون اینترنتی در، اعلام کرد لایحه اولیه از سوی وکلا تهیه شده است. او در این گفتگو تصریح کرد با فرجام خواهی در دیوان عالی و بررسی پرونده از سوی ۵ قاضی، تایید حکم اعدام توسط سه قاضی در حد محال بوده و تبرئه محمد علی طاهری حتمی بنظر میرسد و احتمالا نقض بلا ارجاع میگردد. وی در ادامه افزود صدور حکم توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با توجه به قانون جدید مورخ ۱۳۹۴/۴/۱ دارای اشکال قانونی و شکلی است و میبایستی توسط سه قاضی مورد رسیدگی قرار میگرفت. وکیل مدافع بنیانگذار عرفان حلقه با تاکید بر این که با بررسی مستندات و مدارک مشخص می شود محمدعلی طاهری جرمی مرتکب نشده است عنوان کرد که آیت الله ‫#‏علوی‌گرگانی صراحتا اعلام کردند که فتوای ایشان به آقای طاهری مربوط نبوده و در حال رای زنی با دو مرجع دیگر آیت الله ‫#‏مکارم‌شیرازی و آیت الله ‫#‏صافی‌گلپایگانی برای اقدام مشابه هستند.

جمع کثیری از هواداران و حامیان دکتر محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه صبح روز شنبه بیست و چهارم مردادماه یکهزار و سیصد و نود و چهار خورشیدی در اعتراض به حکم اعدام ایشان در شهر اصفهان دست به تجمع زدند. تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی از تصاویر آقای طاهری خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شدند. علی رغم دخالت نیروهای امنیتی بمنظور ایجاد ممانعت از برگزاری تجمع معترضان بحکم ناعادلانه اعدام آقای دکترطاهری ، این تجمع در کمال آرامش و بشکل مسالمت آمیز برگزار گردید. آقای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه یا همان عرفان کیهانی اخیرا از سوی مراجع قضایی به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده است.

بنابر اطلاعیه‌ای که پیش از این توسط جمعی از شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه صادر شده بود، قرار بود روز بیست و پنجم مرداد شاگردان محمدعلی طاهری در اعتراض به حکم صادر شده‌ اعدام به اتهام افساد فی‌الارض از سوی دادگاه انقلاب و همچنین درخواست برای رویت محمد علی طاهری برای اطمینان از سلامتی وی، در برابر کاخ دادگستری تهران حضور بهم رسانند. به گزارش حلقه نیوز به نقل از سحام، این تجمع در تهران به شدت سرکوب شد و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم جدی قرار گرفته و دستکم ۵۰ نفر بازداشت شدند.

به گزارش هرانا، روز جمعه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۴ پیمان فتاحی، مرتضی رسولیان و امیررضا الماسیان پس از یورش نیروهای امنیتی به منازلشان بازداشت شدند. بازداشت شدگان از اعضای گروه موسوم به جمعیت آل یاسین، هستند که در محل زندگی خود در کرج بازداشت شده‌اند و هنوز از محل نگه‌داری آنها اطلاعی دردست نیست. پریسا کی نژاد، سخنگوی جمعیت الاهیون (اِل یاسین) در انگلستان، به هرانا گفته است: «پیمان فتاحی صبح شنبه ۱۷ مرداد بصورت زنجیر شده و با دست بند و پابند در محل ورودی دادگاه انقلاب استان البرز رویت شده است.» به گفته‌ کی‌نژاد دستگیری این افراد با « یورش مسلحانه و تهدید مکرر  به تیراندازی» همراه بوده است.  وی دلیل این دور از بازداشت‌ها را «اعتقادات و تبلیغات مذهبی» این افراد عنوان کرده است.

به گزارش بام آزادی، حسین کاظمینی بروجردی روحانی مخالف حکومت ولایت فقیه همچنان محروم از حقوق یک زندانی است.این زندانی عقیدتی محروم از هرگونه  درمان؛ تماس با خانواده؛ ومحروم از حق مرخصی درمانی است . کاظمینی بروجردی در آستانه ورودبه ۱۰ سال بازداشت و زندان قرار دارد و مسوولان قوه قضائیه از دادن هر نوع حقوق یک زندانی سیاسی؛ عقیدتی به ایشان امتناع می ورزند . اقاي بروجردي حتي از داشتن كمترين حقوق مانند حق داشتن ملاقات عادي با اعضاي خانواده هم محروم است ؛ اعمال شکنجه سفید همچنان یکی از شیوه های غیر قانونی و غیر انسانی است که متاسفانه رژیم ولایت فقیه برای پیش برد اهداف غیر انسانی بر زندانیان سیاسی و عقیدتی اعمال می کند.

به گزارش حلقه نیوز، سید عبدالرضا میرآقاسی یکی از مربیان عرفان حلقه برای گذراندن حکم خود به زندان اوین فراخوانده شد، این در صورتی است که حکم زندان یکی دیگر از مربیان عرفان حلقه به نام سروش عازمی خواه که قبلا در دادگاه تجدید نظر تایید شده بود، به حالت تعلیق در آمد. سید عبدالرضا میرآقاسی یکی از مربیان حلقه که در تهران دوره های آموزشی عرفان حلقه را برگزار می کرده است، روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ برای گذراندن دوسال حبس به زندان اوین فراخوانده شد.

محمد‌علی طاهری، بنیادگذار “عرفان حلقه”، در اقدامی اعتراضی به اعتصاب غذای تر دست زده است. به گفته خانواده‌‌اش او اعلام کرده تا زمان رسیدگی به وضعیت‌اش در دادگاهی بی‌طرف، به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد. عزت طاهری، مادر محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار “عرفان حلقه”، در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک اعلام کرده که فرزندش از روز ۲۲ مردادماه سال جاری دست به اعتصاب غذای تر زده است. خانم طاهری توضیح داده که این اعتصاب در اعتراض به “عدم ابلاغ و ارائه رأی دادگاه، عدم رسیدگی عادلانه و صدور حکم بر اساس اتهامات دروغین سپاه نه بر اساس عدالت و استدلال حقوقی و قانونی” از سوی محمدعلی طاهری صورت گرفته است. محمد‌علی طاهری از روز ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد. او اکنون به عنوان زندانی عقیدتی در بند ۲−الف اوین حبس شده است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بیخبری 53 مورد
آغاز دوره محکومیت زندانیان 1 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 3 مورد