فقر اطلاعات علت ایجاد فاصله‌ بین والدین و فرزندان

دریافت خبر از: لیلا سعادت

امیر محمود حریرچی جامعه شناس:

برخی از والدین نسبت به نیازهای فرزندانشان آگاهی کافی ندارند و حتی

نیازآنان را نیاز نمی‌دانند

یک جامعه‌شناس گفت: فقر اطلاعات والدین موجب شده است که بین آنان و فرزندانشان فاصله ایجاد شود اما لازم است آنان در زمینه نحوه تعامل و نیازهای فرزندانشان آموزش ببینند.

امیر محمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: در حال حاضر فاصله نسل‌ها به 10 سال و حتی کمتر کاهش یافته است، اما نیازهای نسل‌ها روز به روز افزایش می‌یابد؛ این در حالیست که برخی از والدین نسبت به نیازهای فرزندانشان آگاهی کافی ندارند و حتی نیازآنان را نیاز نمی‌دانند، اما همسالان نیازهای فرزندان مانند تحرک، کنجکاوی و حتی خطرپذیری را درک می‌کنند؛ بنابراین اگر پدر و مادر از نیازهای فرزندانش به خوبی آگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند با او ارتباط برقرار کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به استفاده جوانان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: جوانان به طور دائم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که حتی این شبکه‌ها جای گروه‌های دوستی که نیازمند حضور فیزیکی در کنار هم است را نیز گرفته است. در این شرایط اگر پدر و مادر نتواند نیاز فرزند خود در این زمینه را درک کند، به او معترض می‌شود و همین کار فاصله بین آنان و فرزندش را افزایش می‌دهد.

حریرچی تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی، نیازهای جوانان و حتی نوجوانان را برطرف می‌کنند، اما والدین از این فناوری‌ها عقب مانده‌اند و گاهی اوقات نسبت به چگونگی استفاده از رایانه و اینترنت ابراز ناآگاهی می‌کنند.

وی درباره راهکارهای کاهش فاصله بین پدر و مادر با فرزندانشان، اظهار کرد: 60 درصد از ایرانیان بر اساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اینترنت استفاده می‌کنند. در این شرایط نمی‌توانیم از پدر و مادرها نیز بخواهیم که خود را درگیر این کار کنند، بلکه لازم است آنان آموزش ببینند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: پدر و مادر حتی پیش از فرزندآوری باید آموزش ببینند و با توجه به اینکه 70 درصد شخصیت افراد تا پنج سالگی شکل می‌گیرد، لازم است پدر و مادر در زمینه نحوه تعامل صحیح با فرزندانشان، آموزش‌های لازم را کسب کند.

حریرچی افزود: پدر و مادر باید با کسب آگاهی‌های لازم، فرزندانی با اعتماد به نفس که توانایی “نه گفتن” را دارند، تقویت کنند چون اگر فرزند در خانواده از این توانایی برخوردار نشود، نمی‌تواند به درخواست‌های غلط گروه همسالان مانند استفاده از دخانیات و مواد مخدر نیز “نه” بگوید.

وی رسانه‌های عمومی را عاملی موثر در آموزش والدین دانست و اظهارکرد: لازم است رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما در این زمینه اقدام کنند. البته باید هنرمندانه این کار انجام شود، چون صحبت کارشناس با مخاطبان و ارائه حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه به آنان نمی‌تواند موثر باشد. بنابراین صدا و سیما و سایر رسانه‌های تصویری باید وقت کافی برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها با کیفیت به منظور آموزش به والدین صرف کنند.

حریرچی در پایان گفت: زمانی که چنین برنامه‌هایی از طرف صدا و سیما ساخته نشود، مردم برای برآورده کردن نیازهایشان، از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند؛ این در حالیست که این شبکه‌ها فقط ابتذال را ترویج می‌دهند. خبر گزاری ایسنا 26 خرداد