تاثیر دود سیگار دوران کودکی بر سلامت قلب در بزرگسالی

دریافت از: مریم مرادی Maryam Moradi     

یک تحقیق جدید نشان داده است بزرگسالانی که در کودکی و یا وقتی در شکم مادرشان بوده اند در معرض دود سیگار اطرافیان قرار گرفته اند بیشتر به بی نظمی ضربان قلب از نوع atrial fibrillation مبتلا می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نوع از اختلال ضربان قلب، دهلیز دچار ضربان های نامنظم می شود و همین بی نظمی می تواند موجب بروز مشکلات بسیار و از جمله سکته مغزی شود.

در این مطالعه که بر روی حدود ۵ هزار فرد بالغ صورت گرفت و حدود ۱۲ درصد آنها مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بودند محققان ارتباط این بی نظمی در ضربان قلب را با عواملی مانند جنسیت، نژاد، سطح تحصیل، سابقه مصرف سیگار و الکل، وجود دیابت و عوامل دیگر بررسی کردند.

بررسی نشان داد اگر در زمان نوزادی یکی از والدین سیگاری بوده باشد احتمال بروز این بی نظمی قلبی در سنین بزرگسالی ۳۷ درصد افزایش می یابد و وقتی در زمان بچگی یکی از اهالی خانه سیگاری باشد این احتمال به ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که وقتی کودکان در معرض دود سیگار قرار می گیرند احتمال بروز بیماری های کرونر قلب، اعتیاد به مواد مخدر و حتی بروز رفتارهای تهاجمی و مجرمانه در آنها افزایش پیدا می کند.خبرگزاری مهر 25 مهرماه