“اخراج کودکان مبتلا به ایدز از مدارس”

فرستنده خبر: بهروزخسروی  Behrooz Khosravi

مدیرعامل یک موسسه خیریه کمک به مبتلایان به ایدز می‌گوید در موارد متعددی مدارس ایران دانش‌آموز مبتلا به ایدز را از مدرسه اخراج کرده اند. به گفته ‌او، بسیاری از مادران شاغل مبتلا به ایدز نیز از کار بیکار می‌شوند.

حمدرضا سیدقاسمی، مدیرعامل موسسه خیریه “پیام‌آوران همیاری” که به مبتلایان به بیماری ایدز کمک می‌کنند، در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران گفت که در مواردی شاهد بودند که مدارس، کودکان مبتلا به ایدز را از مدارس اخراج کرده یا مادران شاغل و مبتلا به این بیماری، از کار بیکار شدند.

قاسمی با تاکید بر این‌که افراد مبتلا به ایدز نیاز به “حمایت‌های اجتماعی و معنوی” دارند، گفت:«آنقدر با بیماران بد برخورد می‌شود، انقدر با تبعیض مواجه می‌شوند که افراد با رفتارهای پرخطر و کسانی که در معرض خطر هستند، از آزمایش می‌ترسند. در نتیجه به دلیل ترس از رفتار به انجام آزمایش هم اقدام نمی‌کنند.»

مدیرعامل این سازمان مردم‌نهاد می‌گوید بیماران مبتلا به بیماری ایدز چندان با مشکل دارویی مواجه نیستند و افراد نیازمند داروهای خود را رایگان دریافت می‌کنند.

قاسمی افزود: «مشکلات اجتماعی به دلیل آگاهی کم مردم، مشکل مهم است. به طور مثال اگر مدرسه‌ای متوجه شود که دانش‌آموزی اچ‌آی‌وی مثبت است، در مواردی بلافاصله حکم به اخراج دانش‌آموز می‌دهند.»

بیشتر بخوانید: طی ۱۳ سال تعداد مبتلایان ایدز در ایران ۹ برابر شده است

مدیرعامل این سازمان خیریه گفت: «مردم انگار هنوز باور ندارند که کودک اچ‌آی‌وی مثبت، در ابتلا به این ویروس هیچ تقصیر و نقشی نداشته و نیازمند کمک و درک آن‌هاست.»

سیدقاسمی می‌گوید در موارد متعددی حتا بیمارستان‌ها از پذیرش زنان باردار اچ‌آی‌وی مثبت سرباز زده‌اند و حاضر به انجام زایمان زن در بیمارستان نشدند. او تاکید کرد که در موارد بسیاری اگر مادر در مرحله مناسبی از بیماری متوجه آلوده‌شدن به ویروس شود، می‌توان مانع از انتقال ویروس به جنین شد.

پیش از این حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اعلام کرد که طی ۱۳ سال گذشته، شمار مبتلایان به ایدز در ایران ۹ برابر شده است و در این‌میان میزان ابتلا به این بیماری در میان کودکان و به‌ویژه کودکان کار و خیابان به شدت افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: نگرانی یونیسف از افزایش شمار مبتلایان به ایدز میان کودکان

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، وزارت بهداشت را به “پنهان‌کاری” درباره‌ی “واقعیت وحشتناک” ابتلا به ایدز در میان کودکان کار متهم کرده بود.

این متخصص با اشاره به این‌که یک بررسی مربوط به ۵ سال قبل نشان داد دست‌کم ۵ درصد کودکان ۱۰ تا ۱۸ ساله‌ی بی‌خانمان اچ‌آی‌وی مثبت‌اند، تاکید کرد که میزان ابتلا درحال‌حاضر بسیار بیشتر است.

محرز خطر ابتلا به بیماری ایدز در میان کودکان کار را ۴۵ برابر سایر گروه‌های جمعیتی جامعه دانسته بود.

بیشتر بخوانید: شیوع ایدز بین کودکان کار ایران ۴۵ برابر جمعیت عادی است

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، سال گذشته در مراسمی به مناسبت روز جهانی ایدز (اول دسامبر) به پنهانکاری در مورد این معضل در جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد و گفت:«سال‌ها به رسانه‌های جمعی اجازه نمی‌دادیم درباره ایدز سخن بگویند و اطلاع‌رسانی درست کنند.»

قاضی‌زاده در ادامه تاکید کرد امروز نیز به دلیل توسل به “روش‌های غیرعلمی جهت تبلیغ روش‌های پیشگیری” از این بیماری و کنترل آن، اغلب مردم از این بیماری وحشت دارند و این تصویری است که در رسانه‌ها در ذهن مردم و فکر مردم نشانده‌ایم. دویچه وله 09 آبان