عفو بین‌الملل: میلاد عظیمی در خطر اعدام قرار دارد

دریافت از : بهروزخسروی  Behrooz Khosravi

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است میلاد عظیمی که در ایران به اتهام قتل مردی در ۱۷ سالگی بازداشت شده است، در خطر اعدام قرار دارد.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود محاکمه میلاد عظیمی در دستگاه قضایی ایران را «به‌شدت غیرمنصفانه» و «برپایه اعترافات زیر شکنجه» دانسته است.

دیوان عالی کشور در تابستان سال جاری حکم اعدام میلاد عظیمی را تأیید کرد. این زندانی محکوم به اعدام درخواست دادرسی مجدد بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ کرده بود اما این درخواست رد شده است.

بنا به بیانیه عفو بین‌الملل میلاد عظیمی به اتهام قتل مردی با چاقو در یک نزاع دسته‌جمعی در سال ۱۳۹۲ در کرمانشاه، اوایل سال ۱۳۹۴ به قصاص محکوم شد. این در حالی است که او گفته در ضربه چاقو که منجر به مرگ شده نقشی نداشته و دادگاه نیز قبول دارد که میلاد عظیمی در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته است. دادگاه اما گفته است او به‌هنگام قتل از اقدامی که کرده به‌خوبی آگاهی داشته و از سلامت و رشد عقلی برخوردار بوده است. در قانون مجازات اسلامی جدید اعدام کسانی که در سن کودکی مرتکب قتل شده‌اند منوط به آزمایش رشد عقلی شده است.

در ایران سن مجازات کیفری کودکان برای پسران ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین شده است. در کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است.

در هفته‌های گذشته فاطمه سالبهی که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده بود، در سن ۲۳ سالگی در شیراز به دار آویخته شد و صمد ذهبی که هنگام یک نزاع با شلیک گلوله یک نفر را کشته بود و به‌هنگام ارتکاب جرم ۱۷سال سن داشت نیز اعدام شد.رادیو زمانه 08 ابان