افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان در ایران

فرشید یزدانی، مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی از افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان ایرانی خبر داده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، یزدانی در نشست ماهانه «انجمن حمایت از حقوق کودکان» گفته که در سال ٩٠-٨٩ آمار ازدواج کودکان را بر اساس آمار ثبت احوال استخراج و منتشر کرده اما ثبت احوال این آمار را تکذیب کرد و از آن سال به بعد نیز آمار ازدواج کودکان را از آمار رسمی‌اش حذف کرد.

به گفته یزدانی، بر پایه آمار رسمی از سال ٨۵ تا شش ماه اول سال جاری خورشیدی، ٨٩٠ هزار نفر از کودکانی که ازدواج کرده‌اند، دختر بوده‌اند.

او افزوده: «از آن سال به بعد گفتند آمار ازدواج کودکان کم شده در حالی که این آمار افزایش پیدا کرده است.»

به گفته یزدانی، عمده طلاق‌های کودکان «سهم روستاییان بود که نسبت به جمعیت روستایی، آمار بالایی است.»

شیرین احمدنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفته که بر اساس آمار اعلام شده از سوی یونیسف، شیوع ازدواج کودکان دختر در کشور نیجر ٧٨درصد، آفریقای جنوبی ۶٨ درصد و بنگلادش ۶۵درصد است و به استناد همین آمار، در ایران هم ١٧ درصد دختران پیش از ١٨ سالگی و سه درصد پیش از ١۵ سالگی ازدواج کرده‌اند که «قانون و شرع همچنان مجوز وقوع چنین ازدواجی را می‌دهند» و‌ بنابراین حتی زیر سن ١٣ و ١۵ سال هم ازدواج‌هایی رخ می‌دهد.

بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

بر پایه آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه به ۷۰ هزار مرگ منجر می‌شود.

بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.

به گفته مرکز آمار ایران، سیستان و بلوچستان، بیشترین زنان ازدواج کرده زیر ۱۵ سال را دارد. رادیو زمانه 07 بان