مرگ رو به افزایش مردم و شهروندان ایرانی

بحران‌هایی مانند ریز گردهای خوزستان و اهواز و سیل در شهرهای شمالی کشور بوجود آمد. اما غیرکارآمد بودنِ اقدامات غیرکارشناسی، زودگذر و کوتاه مدت مدیران نه تنها گره ای از مشکلات شهروندان باز نکرد، بلکه مرگ رو به افزایش مردم و شهروندان ایرانی را در تهران و کلان شهرها سبب گردید چرا که با نگاهی به گذشته دور و امروز میتوان همان روش ناقص گذشته را در مدیریت سازمان محیط زیست دولت تدبیر و امید هم دید.

آسمانی خاکستری و سیاه، هوای آلوده و ناپاک، حیات ناسالم و دردناک، تعرض به سلامتی و بهداشت عمومی مردم ، صدمات وارده به جسم و روح و روان آنان ، تحمیل میلیاردها تومان خسارت روزانه به اقتصاد و معیشت مردم ، قتل شبه عمد و تدریجی و عمومی مردم در این هوای آلوده و مسئولیت ناپذیری دولت و مسئولان در این رابطه، دستاورد عدم شناخت محیط زیست و بی توجهی به نقش و اهمیت آن از سوی مسئولان است .  

اعضای نمایندگی مالزی اعلام میدارند که مرگ تدریجی و روز افزون شهروندان در تهران و سایر استان ها و آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا که در اثر تخریب محیط‌زیست و کم توجهی یا بی توجهی مدیران و مسئولان غیر مسئول در  اداره ومدیریت شهری و محیط‌زیست تهران و کلان شهرها صورت میپذیرد .

جملگی تعرض به سلامت عمومی جامعه و نقض آشکار و بلاوجه حقوق شهروندی و اساسی آنها است واز مصادیق «قتل شبه عمد یا قتل مبتنی برخطای محض»، از حیث حقوقی و قانونی محسوب میشود و:

مسئولان مزبور، شهردار و شورای شهر تهران، رئیس‌جمهور و دولت و دوائر ذیربط باید پاسخگو باشند.

676

کانون دفاع  حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی