نگاهی به ۵ سال اخیر؛ ٣۶ جان که فدای مدرسه شد

marge moalem

دریافت از : بهروزخسروی  Behrooz Khosravi

با کمی جست‌وجو در سایت‌های خبری، می‌شود آماری ثبت‌نشده از مرگ معلمانی را رقم زد که در راه مدرسه یا در خود مدرسه به دلا‌یلی جان باخته‌اند. با یک حساب سرانگشتی و جست‌وجو در اینترنت می‌شود رقم ٣۶ نفر را در این پنج سال مکتوب کرد.

 مطابق صحبت‌های معلمان و فعالان صنفی معلم، دست کم ۳۶ معلم در حین خدمت جان خود را در اثر وقایع مختلف از دست دادند، این تعداد تنها بخشی از آمار ثبت‌شده است و چه بسا معلمان بسیار دیگری باشند که به دلیل دوری‌شان از پایتخت و عدم دسترسی به وسایل ارتباطی نحوه مرگ آنها ثبت نشده باشد.

در فروردین ٩٢ یک فرهنگی در بروجرد، دی ماه سه نفر در سبزوار، آذرماه پنج نفر در لردگان در تصادف جاده‌ای و در راه مدرسه جان باخته‌اند. در سال ٩٣، آبان یک نفر، دی‌ماه دو نفر، بهمن‌ماه پنج نفر و اسفندماه چهار نفر از فرهنگیان در جاده و  سه نفر نیز در استان سیستان‌وبلوچستان و در ترور جان باخته‌اند. به آمار این سال باید محسن خشخاشی را نیز افزود. در سال ٩۴ یک نفر در خردادماه، حسن امیدزاده در اردیبهشت، شهریورماه سه دانشجو معلم، آذرماه یک نفر در تصادف و علی نوروزی؛ آموزگاری که در راه بازگشت از مدرسه عشایری به خانه یخ زد و دی‌ماه نیز سه نفر در دو تصادف جاده‌ای جان خویش را از دست دادند. این ٣٢ آموزگار، با دو آموزگار جان‌باخته در سال ٩۵، کسانی هستند که در جست‌وجوی گوگلی یافت شدند و این جدا از کسانی هستند که جان‌باختن‌شان یا رسانه‌ای نشده یا به گونه‌ای جان باخته‌‌اند که در جست‌وجوی واژه‌های «معلم» و «کشته» یافته نشدند.

محمدرضا نیک‌نژاد، آموزگار و فعال صنفی معلمان درباره معلمان و حوادثی که منجر به فوت آنها شده، می‌گوید: “در مدتِ بیست و چند سال آموزگاری شاهد سکته چندین همکار در کلاس، از سر استرس و فشار کاری بوده که دست‌کم دو نفر از آنها جان باختند. بی‌گمان باید آنها را نیز به جمع فرهنگیان جان‌باخته در راه آموزش افزود”. تاریخ : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲