آموزش حقوق و بهبود وضعیت بهداشتی دختران مناطق محروم

madares dokhtaraneh

فرستنده خبر: درسا دره شوری Dorsa Darehshoori

 مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح آموزش حقوق و تکالیف به دختران دانش‌آموز در همه استان‌های کشور خبر داد و گفت که مدیران آموزش و پرورش جریان‌سازی عدالت جنسیتی و حضور زنان در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری را مدنظر داشته باشند.

 مهناز احمدی در دومین روز از سی‌وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور درباره عدم به کارگیری زنان در مناصب مدیریتی گفت: “نیمی از جمعیت شاغل در آموزش و پرورش زنان هستند. چه کسی باید به این پرسش پاسخ بدهد. در مملکت ما مشکل قانونی در این خصوص نداریم و عمده مشکل موجود درباره این عدم بکارگیری مربوط به باورها و دیدگاه‌های مدیران است”.

وی افزود: “تغییر دیدگاه بسیار زمان‌بر است و ما مشکل نگرشی داریم. امیدواریم زمانی مردان به این باور برسند و بانوان نیز برای پذیرش مسوولیت همراهی کنند”.

مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش زایمان زنان شاغل از ۶ به ۹ ماه گفت: “این موضوع در آموزش و پرورش حل و عملیاتی شده است و ما آن را اجرا می‌کنیم در حالی که بسیاری از دستگاه به علت مشکلات اعتباری هنوز این کار را انجام نداده‌اند”.

وی همچنین درباره پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی زنان در کادر اداری در روزهای پنجشنبه گفت: “در دوره قبل مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن بانوان با کودکان کمتر از ۶ سال یا دارای شرایط خاص می‌توانستند از تعطیلی روزهای پنجشنبه استفاده کنند. قرار است مجلس مصوبه‌ای در این خصوص داشته باشد تا بانوان بتوانند از این امکان استفاده کنند”.

مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش به محرومیت‌زدایی از دختران و بهره‌مندی دختران دانش‌آموز و زنان شاغل از فرصت‌های برابر آموزش را یکی از دغدغه‌های این دفتر دانست  و گفت: “مادر تحصیلکرده می‌تواند مطلوب‌تر خانواده را اداره کند. ارتقای سلامت دانش‌آموزان دختر در مناطق محروم و خصوصا مدارس شبانه‌روزی و حمایت از دختران در معرض آسیب دیده و حمایت از زنان سرپرست خانوار را نیز در دستور کار داریم. زن سرپرست خانوار علاوه بر نقش مادری، نقش پدری و معلمی را نیز برعهده دارد و چون قانون برای این افراد امکانات ویژه‌ای پیش‌بینی نکرده است، وزیر آموزش و پرورش مکررا تاکید می‌کند که در برخی امکانات و توانمندی‌ها، نگاه ویژه‌ای به زنان فرهنگی سرپرست خانوار بشود”.

احمدی به جلب مشارکت در این حوزه اشاره کرد و گفت: “با دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت زنان ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه‌های مختلفی منعقد کرده‌ایم. سال گذشته طرح آموزش حقوق و تکالیف به دختران دانش‌آموز در حدود ۱۵ استان اجرایی شد و قصد داریم امسال آن را در همه استان‌ها تعمیم دهیم. اگر دختران ما حقوق خود را بدانند، شاهد کاهش طلاق در سنین پایین ازدواج خواهیم بود، زیرا انتخاب‌ها درست انجام می‌شود”.

وی افزود: “بهبود وضعیت بهداشتی دختران در مناطق محروم یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی است که به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. سلامت دختران ما، سلامت روحی و جسمی مادران آینده است”.

مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش همچنین به طرح آسیب‌شناسی اجتماعی در دختران دوره متوسطه اشاره کرد و گفت: “این طرح با کارفرمایی معاونت زنان ریاست جمهوری اجرا شد و پس از استخراج نتایج قرار است براساس آسیب‌های احصاء شده، برنامه‌های آموزشی آماده و اعلام شود”.

احمدی ادامه داد: “در موضوع بازماندگان از تحصیل با معاونت ابتدایی همکاری داشته‌ایم. برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان مناطق محروم و آموزش برنامه‌های ارتباطی به آنها از دیگر رویکردهای ماست”.

مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در پایان از مدیران آموزش و پرورش خواست جریان‌سازی عدالت جنسیتی در برنامه‌ها و حضور و مشارکت مشاوران در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری را در نظر داشته باشند.خبرگزاری هرانا ـ تاریخ : ۱۳۹۵/۰۵/۱۹