کاهش فرزندخواندگی غیرقانونی در خراسان‌شمالی

نوزاد

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: فرزندخواندگی غیرقانونی یکی از مشکلات اصلی در این استان بوده که طی سال جاری کاهش یافته است.

اسماعیل قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه طی سال‌های گذشته فرزندخواندگی غیر قانونی در استان بسیار بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال هنوز فرزند خواندگی غیرقانونی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در فرزندخواندگی‌های غیرقانونی، دو طرف والدین فرزند و خانواده متقاضی مرتکب جرم شده و تخلف کرده‌اند که از طریق مراجع قضایی قابلیت پیگیری و برخورد وجود دارد.

قربانی افزود: در برخی مواقع افراد از طریق فروش فرزند خود اقدام به کسب درآمد می‌کنند که رواج این مهم هم در جامعه سبب بروز آسیب‌های  اجتماعی می‌شود و هم برای خود کودک مشکلات روحی و روانی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: هنگامی که افراد از طریق فرزندخواندگی غیرقانونی سرپرستی کودکی را عهده دار می‌شوند برای انجام مقدمات کار به منظور دریافت شناسنامه باید به بهزیستی مراجعه کنند. بهزیستی نیز پرونده را به منظور سیر مراحل قانونی به دادگستری ارجاع داده و سپس متقاضی در حوزه‌های مختلف استعلام می‌شود و اگر خانواده شرایط لازم را نداشته باشد طبق قانون سرپرستی کودک در صورت وجود خانواده اصلی به آنان و در غیر اینصورت به بهزیستی واگذار خواهد شد.

قربانی یادآورشد: از زوج‌های نابارور و متقاضی فرزندخواندگی تقاضا می‌شود با مراجعه به بهزیستی، به‌عنوان تنها مرجع قانونی رسیدگی به این امر، از راه قانونی این موضوع را پیگیری کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. در روند پذیرش فرزندخواندگی قانونی از سوی کارشناسان این سازمان، مسائل اجتماعی، اقتصادی، سلامت و سوء پیشینه  خانواده  متقاضی مورد پایش قرار می‌گیرد که در نوع غیر قانونی این موارد از کمترین اهمیت برخوردار بوده و چه بسا کودک از چاله درآمده و به چاه خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود بهزیستی در واگذاری کودکان به فرزندخواندگی سخت گیری می‌کند، افزود: این سخت گیری‌های قانونی به منظور ایجاد زندگی آرام و رفاه نسبی برای کودکان است.  طی سال جاری 24 کودک از طریق این سازمان به فرزندخواندگی واگذار شده‌اند.  ۱6 آبان ۱۳۹۵