تاکنون 30 کودک کار در کرمانشاه ساماندهی شده‌اند

کودک کار

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: تا کنون 30 کودک کار کرمانشاه ساماندهی شده‌اند.

دکتر امید قادری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به معضل کودکان کار کرمانشاه اظهار کرد: این مشکل فقط مختص به استان کرمانشاه نیست و در بسیاری از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر هم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بر اساس قانون، کار کرددن کودکان زیر 18 سال تخلف است، اما متاسفانه برخی از کودکان به دلیل فقر اقتصادی خانواده مجبورند در سن پایین کار کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه باز ماندن از تحصیل، مواجه با انواع آسیب‌های اجتماعی و … را از پیامدهای کار کودکان دانست و تاکید کرد: بهزیستی کرمانشاه چند سالی است که  برای ساماندهی کودکان کار اقدام کرده است.

به گفته این مسئول، در شرایطی که این کودکان نیاز مالی دارند و نمی‌توانند کار نکنند، تدابیری در نظر گرفته شده که حداقل شرایط کار برای این کودکان مناسب و سالم شود.

قادری خاطرنشان کرد: تا کنون حدود 30 کودک کار در کرمانشاه به این شیوه ساماندهی شده و به کارهای فرهنگی مانند توزیع روزنامه و … مشغولند و از فعالیت آنها در مشاغل آسیب‌زا جلوگیری می‌شود.

وی گفت: اما واقعیت آن است که درآمد کارهای دیگر مانند جمع کردن پلاستیک و … برای این کودکان بیشتر است و کودکان نیز تمایل به انجام این کارهای پردرآمد دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بهزیستی نمی‌تواند این کودکان را جمع‌آوری کند و در محلی بیش از 24 ساعت نگه دارد، ادامه داد: 97 درصد کودکان کار خانواده دارند و فقط حدود سه درصد آنها بی سرپرست هستند که می‌توان در مراکز نگهداری از کودکان خیابانی از آنها نگهداری کرد.

قادری با اشاره به اینکه بهزیستی حتی سراغ خانواده کودکان کار هم می‌رود، تاکید کرد: حتی برای توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار نیز تلاش می‌شود و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، مخصوصا برای سرپرست خانوارهای این کودکان.

وی به بعد فرهنگی ساماندهی کودکان کار هم اشاره داشت و افزود: پول دادن مردم به این کودکان، کمک به آنها نیست و این فرهنگ باید بین مردم نیز جابیفتد.ایسنا،۱۷ آذر ۱۳۹۵