فعالیت ۲۱ مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در خراسان جنوبی

علی عرب نژاد

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

بیرجند- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۱ مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در استان فعالیت می‌کنند که تمامی آن‌ها توسط خیرین مدیریت می‌شوند.

 علی عرب نژاد صبح جمعه در بازدید ازمراکز نگهداری کودکان بی سرپرست با اشاره به اینکه سه فعالیت تخصصی در زمینه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی از فعالیت‌های مهم بهزیستی است، گفت: نگهداری و ارائه خدمات به کودکان بدسرپرست و بی سرپرست از دیگر اقدامات مهم بهزیستی در جامعه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکان مراکز نگهداری بدسرپرست هستند و خانواده آن‌ها به نوعی با اعتیاد و سر و کار داشته‌اند، بیان کرد: ۲۱ مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در استان فعالیت می‌کنند که تمامی آن‌ها توسط خیرین مدیریت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به فعالیت مراکز کاهش آسیب در راستای ارائه خدمات به معتادین جامعه و اقامت این افراد برای شب‌ها اشاره کرد و افزود: در این مراکز وسایل بهداشتی و آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا زمینه ورود این افراد به فرآیند درمان نیز فراهم شود.

وی به انجام بیش از ۶۵ فعالیت در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری، توانبخشی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر همراهی و همکاری خیرین نباشد انجام این کارها برای بهزیستی بسیار سخت است.

عرب نژاد با اشاره به برنامه‌های خود برای بهزیستی، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و ادامه داد: امیدواریم با توجه به پیشگیری اقدامات خوبی را در سطح جامعه انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بر جذب، ساماندهی، تشویق و تکریم سازمان‌های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: باید انگیزه کافی برای این افراد فراهم شود تا در کنار بهزیستی فعالیت داشته باشند.

 عبدالرضا گرامی پور مشاور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در بازدید از مراکز بهزیستی استان اظهار کرد: مراکز بهزیستی بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری اخروی برای خیرین و نیکوکاران است.

وی با بیان اینکه خیرین بازوی توانمند مراکز خیریه هستند، افزود: مردم و خیرین باید بیشتر با این مراکز آشنا شوند تا در هزینه‌های جاری و خدمات به این مراکز کمک بیشتری داشته باشند.

مشاور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: اگر مراکز نگهداری از فرزندان بی سرپرست با کمک بهزیستی و خیرین وجود نداشت در آینده باید شاهد راه اندازی مراکز کاهش آسیب بیشتر با هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار بالاتری جهت کنترل معتادان و افراد بی خانمان در جامعه بودیم.

پذیرش ۱۱۲ فرزند بی سرپرست در مرکز نگهداری امام علی (ع)

لطفی، مدیرعامل خانه فرزندان امام علی (ع) نیز در این بازدید، از راه اندازی این مرکز از سال ۷۹ با ۲۰ فرزند و احداث ساختمان مرکز در سال ۸۱ خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۱۱۲ فرزند در این مرکز پذیرش شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷ نفر در مرکز حضور دارند، عنوان کرد: از نیمه دوم سال ۹۴ تا نیمه اول سال جاری ۵ مورد از فرزندان تحت پوشش این مرکز ازدواج کرده‌اند.

مدیرعامل خانه فرزندان امام علی (ع) با تاکید بر مشارکت مردم با موسساتی از این قبیل، مشکل کنونی این مرکز را کاهش مشارکت‌های مردمی دانست و گفت: در حال حاضر در هزینه‌های جاری مرکز دچار مشکل هستیم که حل این مشکل نیازمند مشارکت خیرین و معرفی مرکز به مردم است