ضرورت توجه جدی به منافع کودکان/ رعایت حقوق کودک جزو دغدغه ها باشد

ازدواج کودکان

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

شیراز – معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، گفت: رعایت منافع ملی کودک در تمام تصمیمات اتخاذ شده در نظر گرفته شود.

مظفر الوندی ظهر دوشنبه در پنجمین کارگروه خانواده فارس با تاکید بر اینکه تبعیض جنسیتی نباید برای آموزش کودک وجود نداشته باشد، گفت: حق تفریح و آموزش کودکان جز حقوق اصلی و جدانشدنی برای حقوق کودک است.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه حق تفریح و آموزش کودکان جز حقوق اصلی و جدانشدنی برای حقوق کودک است، افزود: در کشور ۱۶ وزارتخانه و سازمان عضو شورای حقوق کودک هستند و در استان ها هم این مهم وظیفه کارگروه خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کودکی به هر دلیلی از تحصیل محروم شود باید پیگیری کرد تا این کودک به مدرسه برود چرا که کودکان خود توان دفاع از خود را ندارند، یادآور شد: رعایت منافع ملی کودک در تمام تصمیمات اتخاذ شده باید در نظر گرفته شود.

الوندی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین و تصمیمات کنونی با وضع مصلحت کودک متناقض است، یادآور شد: باید مصلحت کودک در تمام دیدگاه ها و برنامه ها مورد توجه باشد.

وی، کودکان را مدیران آینده کشور دانست و یادآور شد: در سند چشم انداز تصریح شده است حفظ حقوق انسان ها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی باید تبلور یابد.

الوندی با تاکید بر اینکه مفاد کنوانسیون حقوق کودک یک مفهموم جهانی دارد و ایران از سال ۷۲ در این کنوانیسیون عضو است، اظهار داشت: هر پنج سال باید گزارشی از وضع کودکان در ایران به سازمان ملل متحد ارائه شود.

معاون وزیر دادگستری با اشاره به اینکه ظرفیت های متعددی وجود دارد که بخشی از آن به خاطر بد سلیقگی اداری ها، از آن استفاده نمی شود، اضافه کرد: آنچه که در حوزه کودک حرف اول را می زند پول و بودجه نیست بلکه حرف اول را فکر باز می زند.

ویبا تاکید بر اینکه تبعیض جنسیتی برای آموزش کودک وجود نداشته باشد، افزود: باید مسائل استانی را احصا شود تا بتوان مستمر و قوی پیش رفت.

در این کارگروه مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره به اینکه حقوق کودک دغدغه ماست، عنوان کرد: همه دستگاه ها موظف هستند تا حقوق کودک را پیگیری کنند تا زندگی خوبی برای کودکان باز آفرینی شود.

زهرا افتخاری با بیان اینکه فعالیت های کانون بین سن ۶ تا ۱۸ سال است در ادامه با اشاره به اینکه حقوق کودک دغدغه است، افزود: همه دستگاه ها موظف هستند تا حقوق کودک را پیگیری کنند تا زندگی خوبی برای کودکان باز آفرینی شودبه گزارش خبرنگار مهر، .۱۳ دی ۱۳۹۵