مراقب استاندارد بودن جعبه‌ی شیرینی‌فروشی‌ها باشید

فر ستنده خبر خانم دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

استانها/ شيريني‌فروشي

مدیرکل استاندارد استان ایلام گفت: رعایت استاندارد جعبه های مقوایی شیرینی طبق مقررارت اجباری است.

« مهناز همتی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به فرارسیدن ایام نوروز وخرید شیرینی از سوی همشهریان عزیز بازرسان و کارشناسان این اداره کل در قالب اجرای طرح کنترل هماهنگ بازار به مراکز عرضه و توزیع و قنادی های سطح شهرستان های استان مراجعه و از این مراکز  بازدید و بازرسی می‌کنند.

وی گفت: جعبه‌های مقوایی بهداشتی مورد مصرف در بسته بندی شیرینی مشمول استاندارد اجباری است و بر اساس ماده 9 قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران تمرکز، توزیع و فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون علامت استاندارد ممنوع است.

مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: جعبه‌های شیرینی غیراستاندارد از لحاظ بهداشتی ظرفیت جذب بار میکروبی بالایی دارند و سلامتی مردم و به ویژه کودکان را تهدید می‌کند، علاوه بر این هم از لحاظ وزن با اوزان استاندارد متفاوت هستند.

همتی با تاکید بر اینکه واحدهای صنفی  قنادی ملزم هستند از نمونه‌های استاندارد این کالا استفاده کنند، گفت: همزمان با فرا رسیدن سال نو و افزایش خرید و مصرف انواع شیرینی لازم است واحدهای صنفی و قنادی‌ها ، شیرینی را در جعبه های استاندارد به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه مقوای مورد مصرف برای انواع مواد خوراکی از جمله شیرینی جات در زمره مقواهای بهداشتی قرار می‌گیرد و مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد است، تاکید کرد: تمام واحدهای تولیدکننده مقوای بهداشتی، ملزم به رعایت استاندارد ملی ایران به شماره ۳۳۴۱ و قوانین و مقررات جاری سازمان ملی استاندارد هستند.

مدیرکل استاندارد ایلام گفت: مردم هنگام خرید انواع شیرینی از استاندارد بودن جعبه های شیرینی مطمئن شوند و از خرید شیرینی در جعبه‌های بدون نشان استاندارد و غیربهداشتی خودداری کنند.

همتی گفت: تمام واحدهای تولیدکننده مقوای بهداشتی ملزم به رعایت استاندارد در تولیدات خود هستند و واحدهای صنفی و قنادی ها نیز ملزم به تهیه و استفاده از جعبه های بهداشتی با علامت استاندارد هستند و جعبه های شیرینی استاندارد لایه ای پلاستیک با نام و نشان استاندارد دارند.
وی از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامتی و صرفه اقتصادی از خرید انواع تنقلات در جعبه های غیراستاندارد به شدت پرهیز کنند.

مدیرکل استاندارد استاندارد ایلام  با اشاره به صیانت از حقوق شهروندان گفت: طرح ویژه کنترل کالاهای پرمصرف شب عید و تعطیلات نوروز ونمایشگاه‌های بهاره از بیستم اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروز انجام می‌شود.