غفلت از نقش فرهنگی نوشت‌افزار/ بچه‌هایی که باکلاه قرمزی غریبه‌اند

فرستنده خبرخا نم دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۲۶

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی

یک تولیدکننده نوشت‌افزار رقابت میان طرح‌های داخلی و خارجی را نابرابر دانست و گفت: هنوز هم کلاه قرمزی برای بچه امروز، شخصیت شناخته شده‌ای نیست اما همه باب اسفنجی را می‌شناسند.

علی حدیدی مدیر شرکت تولید نوشت‌افزار «آزاده» در گفتگو با خبرنگار مهر، نوشت افزار را یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز دانست و افزود:ما باید فرهنگسازی را از کودکی آغاز کنیم؛ از این رو اسباب بازی و لوازم‌التحریر، از مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌ساز هستند. به همین خاطر متولیان فرهنگی باید از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی حمایت کنند و امکانات لازم را برای تولید، معرفی و تبلیغ در اختیارشان قرار دهند.

مدیر شرکت «آزاده» به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از نوشت‌افزار ایرانی اشاره و بیان کرد: اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی و باب اسفنجی و میکی‌ماوس بر ان تصویر شده به خاطر این است که این شخصیت‌ها را می‌شناسند و با ان ارتباط برقرار کرده‌اند. بیش از ۵۰ سال از فعالیت شرکتی چون والت دیسنی می‌کند؛ تا امروز شمار بالایی کارتون و فیلم و داستان و محصولات جانبی بر اساس شخصیت‌های دیسنی خلق شده اما ما با اسطوره‌ها و شخصیت‌های کارتونی و غیرکارتونی خود چه کرده‌ایم؟ بچه‌های ما تا چه اندازه با طرح‌ها و تصویرهایی که بر نقش افزارهای ایرانی- اسلامی نقش می‌بندد آشنا هستند؟

حدیدی رقابت میان کلاه قرمزی و مردعنکبوتی را نابرابر دانست و گفت: برخی تویدکنندگان نوشت افزار گلایه دارند که «کلاه قرمزی»، «سنجد» و «عروسک‌های شکرستان» شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند که انحصار تولیدشان در اختیار شرکت آزاده است در صورتی که من آبرو و اعتبار و سرمایه خود را وقف تولید نوشت افزارهای ایرانی کرده‌ام. از سوی دیگر، هنوز هم کلاه قرمزی برای بچه‌های امروز، شخصیت چندان جذاب و شناخته شده‌ای نیست. بیشتر متولدان دهه ۶۰ و حتی اوایل دهه ۷۰ با این شخصیت خاطره دارند اما همه کودکان، مردعنکبوتی و باب اسفنجی را می شناسند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی به ضرورت وجود یک پیوست فرهنگی اشاره و بیان کرد:  کشورهای پیشرفته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پویانمایی بر اساس شخصیت «باب اسفنجی» ساخته می‌شود باید لباس و نوشت‌افزار و دیگر محصولات مرتبط با آن نیز وجود داشته باشد چراکه این پیوست فرهنگی به معرفی بیشتر و بهتر یک شخصیت کمک می‌کند اما ما تازه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی تولید شود تا شخصیتی چون کلاه قرمزی معرفی شده و در ذهن مخاطب باقی بماند.

حدیدی در ادامه به نقش صداوسیما و آموزش و پرورش در زمینه فرهنگسازی اشاره و بیان کرد: برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط است که فرهنگسازی کنند. من، یک حلقه از زنجیرم و توان لازم برای این کار را ندارم. اما ما به وجود افرادی نیاز داریم تا شخصیت‌ها و فرهنگ ما را در قالبی جذاب به بچه‌ها معرفی کنند و با چه چیز بهتر از لوازم تحریر می‌توان فرهنگسازی کرد چراکه نوشت افزار از ابتدا تا انتهای تحصیل با کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است.

مدیر شرکت آزاده، نبود کپی رایت را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: من به عنوان تولیدکننده، مبلغ هنگفتی پرداخت و کپی رایت انتشار شخصیت‌هایی چون کلاه قرمزی و جناب خان و  شکرستان را دریافت می‌کنم. اما چند درصدتولیدکننده‌ها می‌توانند حق مالکیت معنوی این شخصیت شناخته شده را بپردازند و انحصار تولید نوشت‌افزار براساس آن شخصیت‌ها را در اختیار بگیرند؟ از سوی دیگر چون قانون کپی رایت وجود ندارد، افراد دیگری می آیند و از تصویر همان شخصیتی استفاده می کنند که من برای انتشارش، هزینه گزافی را پرداخته‌ام.