بچه‌هایی که به جرم مادر، زندانی شده‌اند

۱۳۹۶/۰۶/۲۲

خبرگزاری هرانا – کوچک‌تر از آنند که معنای جرم و مجرم بودن را بدانند اما با وجود این در زندان به سر می‌برند. جرمشان جرم نکرده است. آنها به جرم داشتن خانواده‌های مجرم زندانی‌اند و سال‌های آغازین زندگی‌شان را در پشت میله‌های سرد زندان به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، کوچک‌تر از آنند که معنای جرم و مجرم بودن را بدانند اما با وجود این در زندان به سر می‌برند. جرمشان جرم نکرده است. آنها به جرم داشتن خانواده‌های مجرم زندانی‌اند و سال‌های آغازین زندگی‌شان را در پشت میله‌های سرد زندان به سر می‌برند. حکایت زندانی بودن فرزندان زنان زندانی حکایت تلخی است که هنوز راه‌حل مناسبی برای آن پیدا نشده است. بچه‌هایی که به همراه مادرانشان در پشت میله‌های سخت و سرد زندان به‌سر می‌برند و در محیطی رشد می‌کنند که برای بزرگ‌ترها هم قابل تحمل نیست. این بچه‌ها در میان زنانی زندگی می‌کنند که جرائم مختلفی را مرتکب شده‌اند و به جای در پیش رو داشتن الگوهای مناسب و تربیت در محیطی دور از جرم در محیطی پرورش می‌یابند که هر روز بیشتر از روز گذشته آنها را در گرداب آسیب‌ها بیندازد و زمینه‌های جرم‌خیزی را در این کودکان بیگناه تقویت کند.

حضور کودکان چه در دوره نوزادی و چه بعد از دو سالگی در زندان، با خود آسیب‌هایی را به همراه دارد. از طرفی جدا کردن این کودکان از مادران‌شان نیز به این سادگی نیست و آسیب‌هایی برای مادر و فرزند به همراه دارد. همین وضعیت، شرایطی را ایجاد کرده است که مسئولان بهزیستی و زندان‌ها از سال ۷۹ در بلاتکلیفی بمانند و نتوانند تصمیمی نهایی بگیرند. آنطور که محمد‌نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، می‌گوید طبق آخرین تصمیم‌ها با موافقت سازمان زندان‌ها هر زندان که بیش از ۱۰ کودک را نگهداری کند می‌تواند برای دریافت مجوز تأسیس شیرخوارگاه اقدام کند.

آسیب‌ها در کمین کودکان زندانی

هیچ کس شکی ندارد که زندان محیط مناسبی برای حضور و زندگی کودکان نیست. با این وجود به گفته مسئولان قوه‌قضائیه حدد ۴۰۰ تا ۴۳۰ کودک زیر هفت سال در زندان‌ها حضور دارند، اما آمار ارائه ‌شده از سوی رئیس سازمان زندان‌ها در اسفند ۹۴ حاکی از آن است ۲۰۰ تا ۲۵۰ کودک با مادران خود در زندان‌ها زندگی می‌کنند. مطالعه‌ای که سال ۱۳۸۲ در رابطه با کودکان زنان زندانی انجام شده بود نشان داد که ۳۳ درصد کودکان زندان دارای مشکلات روانی بودند و آثاری از مشکلات گفتاری نیز در میان آنها مشاهده می‌شد. یک‌سوم این کودکان نیز از اختلالات روانی از خفیف تا شدید رنج می‌بردند. بیماری‌های عفونی مانند عفونت ادراری نیز در میان کودکان زندان شایع بود و در ۱۳ درصد از آنها علائمی از کودک‌آزاری مشاهده می‌شد.

از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهند کودکان زندان بیشتر از سایر هم‌سن و سال‌های خود در معرض بزهکاری قرار دارند و زودتر از سایر بزهکاران در این مسیر قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها به جرم ارتکاب جرائم مختلف به زندان بازمی‌گردند.

دنیای این کودکان هم دیوار است!