آخرين وضعيت كودكان پيرانشهری در آستانه سال تحصيلي

فرستنده: حسین کفایت حقیقی

ديروز و امروز «شين آباد»

دختران مدرسه شين آباد اين روزها در گير و دار طي مراحل درماني خود هستند. 9 ماه از آن حادثه تلخ گذشته است و هنوز بيم و اميدهايي براي اين دختران مرز و بوم وجود دارد و به طور جدي پيگير اوضاع درماني و بيمه عمر اين دختران هستيم.
    من ابتدا از سوي يکي از معلمان مدرسه با خبر شدم که اين حادثه اتفاق افتاده است و در ساعات اوليه با توجه به اينکه 16سال در کار طبابت هستم و با توجه به اينکه وضعيت بچه ها جدي بود، سعي کرديم شهر هاي مجاور و بيمارستان ها را هماهنگ کنيم، خوشبختانه انتقال مصدومان در نوع خود رکوردي بود که در عرض دو ساعت 29مصدوم جدي را به اروميه و بعد به تبريز انتقال بدهيم.
    در ساعات اوليه بحث انتقال به اروميه مطرح شد و هماهنگي ما به حدي بود که قبل از ورود کودکان به اروميه تخت ها آماده بود و چون مرکز اصلي درماني سوانح سوختگي در تبريز مستقر است و يکي از مراکز تخصصي سوختگي در شمال غرب کشور است، هماهنگ کرديم دانش آموزاني که اوضاع نامناسب تري داشتند به تبريز اعزام شوند. چون ما در کل کشور چهار يا پنج بيمارستان مانند بيمارستان سيناي تبريز داريم که بخش «آي سي يو» مخصوص سوختگي کودکان را دارد. همين امر باعث شد در ابتدا شش نفر از کودکان و بعد در روزهاي بعدي 9دانش آموز ديگر را به تبريز فرستاديم.
    با اين حال در حال حاضر دودسته از دانش آموزان وجود دارند که در دسته اول تعدادي از آنها نياز به جراحي پلاستيک ندارند که بين هفت تا هشت نفر هستند و با دارو مشکلشان حل مي شود، اما نزديک به 20نفر از اين دانش آموزان قطعا نياز به جراحي پلاستيک دارند و جراحي خيلي سنگين و خيلي سختي را نخواهند داشت، که متخصصان جراحي پلاستيک به خصوص دکتر شاهين محمد صادقي، رييس سابق بيمارستان شهيدبهشتي و يکي از بهترين جراحان پلاستيک کشور هم اکنون وضعيت اين دانش آموزان را پيگيري مي کنند تا در اولين فرصتي که زمان جراحي پلاستيک باشد، به درمان اين دانش آموزان بپردازند.
    از سوي ديگر آموزش وپرورش در حال حاضر برنامه ها و تکليف هايي دارد که مربوط به برنامه دوم و سوم توسعه است و نتوانسته اجرايي کند. مثلادر رابطه با بحث مقاوم سازي و نوسازي مدارس اين وزارتخانه بيش از چهارهزارميلياردتومان در سال 1387 از سوي مجلس اعتبار گرفت که بسيار کارايي بالايي داشت، اما امروز شاهد هستيم 200هزار کلاس درس مجهز به سيستم گرمايشي مناسب نيستند، پس بر همين اساس نمي توان توقع داشت اين وزارتخانه مصوبه کميسيون آموزش مجلس براي اختصاص منابع مالي براي درمان دانش آموزان شين آباد را به طور کامل اجرا کند که البته ما اميدواريم اين اتفاق صورت گيرد، به همين دليل من سعي کردم تا با شکايت نامه اي که به قوه قضاييه از وزارت آموزش وپرورش به عنوان نماينده مردم کرده ام تا حدي بتوانم ضمانت اجرايي براي اين مهم داشته باشيم که اميدوارم داراي بازدارندگي کافي باشد.

حال امروز دختران

فريده

 فريده اميدوار، از جمله دانش آموزان مدرسه شين آباد است که اوضاع جسماني نامناسبي را دارد. فريده تاکنون سه جراحي در دست ها، گردن و صورت خود انجام داده است. او متاسفانه در طول روند درماني خود شش انگشت دستش را از دست داده و سه ماه در بيمارستان تخصصي سوختگي در اصفهان زير دستگاه پرفشار اکسيژن بوده است.  

      آمنه 

 آمنه راک، اثرات زيادي از سوختگي در صورت و گردن و بدن خود دارد. او به همراه شش دانش آموز ديگر دو ماه بعد از وقوع حادثه به بيمارستاني در اصفهان منتقل شد و سوختگي بالاي 50 درصد داشته است. آمنه سه انگشت خود را در طول روند درماني خود از دست داده و نيازمند عمل هاي سنگيني در پا و کمر خود نيز هست. 

ناديا

بخش زيادي از اثرات سوختگي ناديا صالح، روي صورت و دست اوست. پدر ناديا مي گويد، او تا دو ماه پيش درگير بيماري قارچ خوني بوده است و هنوز هم به خاطر اين بيماري بايد تحت معالجه قرار گيرد. متاسفانه ناديا شنوايي گوش سمت راست خود را از دست داده و مفصل هاي دست و انگشت هاي او خشک شده است و مشخص نيست جراحي دست او مي تواند باعث حرکت در انگشت هاي دستش شود يا نه. او هفته اول مهر به تهران مي آيد تا تحت عمل جراحي دست و صورت قرار گيرد.

 مبينه

مبينه اثرات سوختگي کمتري در صورت خود دارد اما متاسفانه دو لاله گوش خود را از دست داده است و با توجه به پيش بيني پزشکان امکان جراحي لاله هاي گوش او وجود ندارد. اثرات سوختگي در دست و پا و کمر مبينا وجود دارد و احتمال دارد با جراحي پلاستيک بخش هايي از آثار سوختگي در صورت او ترميم شود

 آمنه

آمنه اسماعيل پور داراي مشکلات و آثار سوختگي زيادي در دست و صورت خود است. مفصل هاي دست او به کلي خشک شده است و هفته اول مهر تحت عمل جراحي دست قرار مي گيرد. او همچنين داراي مشکلات تنفسي است و ماه ها در بيمارستان تخصصي سوختگي در اصفهان تحت عمل جراحي و زير دستگاه پرفشار اکسيژن بوده است

 سيما

سيما شادکام داراي اثرات زيادي از سوختگي در صورت، دست و کمر خود است. او ابرو هاي خود را از دست داده و دچار خم شدگي انگشت هاي دست شده است. در اولين عمل جراحي صورت بخش هاي از بيني او ترميم شده و با توجه به اينکه در سن رشد قرار گرفته است، يکي از مشکلات او تجمع گوشت هاي اضافه در صورت است. 

سيما 

سيما مرادي داراي جراحات و اثرات سوختگي در صورت خود و متاسفانه دو لاله گوش خود را از دست داده است. او در بخش هايي از بدن و کمر خود سوختگي هايي دارد و شنوايي يکي از گوش هاي خود را از دست داده است. 

آرزو

بخش زيادي از صورت آرزو طاهرآبادي داراي اثرات سوختگي است. آرزو بيش از ساير کودکان نياز به عمل جراحي پلاستيک دارد و داراي مشکلات در قلب، کليه و سيستم تنفسي خود دارد.

 شادی

 شادي ابراهيميان، با مشکلات کليوي و ريوي دست و پنجه نرم مي کند. آثار سوختگي در صورت او وجود دارد و کمر و دست هاي او بيشترين نقاط سوختگي در بدنش است.

 اسرين (فرشته) 

اسرين معروفي به همراه آرزو طاهرآبادي داراي سوختگي هاي زيادي در صورتش است. لاله هاي گوش او آسيب ديده و اثرات سوختگي در کمر، بدن و پاهاي او وجود دارد.

 اسمعه

 اسمعه دروي متاسفانه دو انگشت دست خود را طي مراحل درماني اش از دست داده است. اسمعه به همراه ديگر دانش آموزان حاضر در بيمارستان تخصصي سوختگي در اصفهان دو ماه زير دستگاه پرفشار اکسيژن قرار داشت و بخش هايي از ريه و سيستم تنفسي او ترميم شده است. سایت روزنه 24 شهریور