پس از ۱۱ سال، حکم اعدام آمانج ویسی، کودک مجرم مریوانی لغو شد

تاریخ : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰

خبرگزاری هرانا – آمانج ویسی کودک-مجرمی که در ۱۵ سالگی به اتهام قتل دستگیر و به اعدام محکوم شده بود سرانجام پس از ۱۱ سال حضور در زندان و مبارزه حقوقی با کمک وکیلش و با رای دیوان عالی کشور از اعدام رهایی یافت و حکمش به ۳ سال حبس تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آمانج (ئامانج) ویسی متولد ۱۳۷۰ در سال ۸۵ به اتهام قتل پسرعمویش در حالی که فقط ۱۵ سال داشت دستگیر و اندکی بعد به اعدام محکوم شد. وی مدت ۱۱ سال بود که منتظر اجرای حکم قصاص در زندان‌ به سر می برد.

با اینحال پس از مدتها تلاش فرشاد محمدی، وکیل آمانج ویسی در محاکم قضایی سرانجام دیوان عالی کشور به نفع این کودک-مجرم حکم صادر کرد.

دیوان عالی کشور حکم اعدام آقای ویسی را پس از ۱۱ سال رد و در عوض او را به تحمل ۳ سال حبس و پرداخت دیه در حق اولیای دم محکوم کرد.

آقای فرشاد محمدی وکیل آمانج (ئامانج) ویسی در گفتگویی با هرانا اعلام کرد: “خوشبختانه حکم بر برائت آمانج از اتهام “قصاص و قتل عمد” صادر شده و در حکم دادگاه قید شده که ایشان به جای قصاص محکوم شده اند به پرداخت یک فقره دیه کامل مرد مسلمان و همچنین سه سال زندان با احتساب ایام بازداشت. با توجه به این حکم نظر به اینکه آمانج مدت قریب به یازده سال تاکنون در زندان بسر برده حدود هفت سال بیش از مدت محکومیت در این محل بوده که این مسئله لطمه قابل توجهی را از لحاظ تحصیلی، عاطفی و روحی روانی و همچنین شغلی به ایشان وارد کرده هر چند ما این حکم را بایستی به فال نیک بگیریم و یک فتح بابی در نظر داشته باشیم برای اشخاص زیر ۱۸ سال، حکم صادره، حکم بسیار خوبی بوده و با اتکا به نکات حقوقی وفنی صادر شده است.”

فرشاد محمدی وکیل دادگستری

وکیل آمانج ویسی در ادامه سختان خود افزود: “باتوجه به اینکه حکم در حال حاضر قابلیت فرجام خواهی را دارد و ما منتظر هستیم که این بیست روز فرجام خواهی منتفی بشه که اگر اولیای دم اعتراضی به این مسئله نکنند، حکم آمانج با پرداخت کردن یک دیه کامل متوانند از زندان خارج شوند. البته در حال حاضر دادگاه برای ایشان مبلغ ۵ میلیارد تومان قرار وثیقه صادر کرده است که ما به این میزان اعتراض کرده ایم و درخواست تخفیف کرده ایم از دادگاه کیفری یک شعبه دوم و استدلال ما هم این است که اگر آمانج محکوم به ۳ سال زندان شده است، ایشان یازده سال زندان کشیده است، از طرفی آقای آمانج ویسی محکوم به پرداخت دیه یک نفر مرد مسلمان شده که حدود ۲۱۰ الی ۲۱۵ میلیون است فلذا وثیقه تناسبی با وضعیت محکومیت آمانج ندارد، اگر این وثیقه کاهش پیدا کند ایشان می توانند با تودیع وثیقه از زندان آزاد بشوند و اگر هم توانایی تودیع این وثیقه و یا در فرض اینکه دادگاه وثیقه را تخفیف ندهد و این وثیقه به دادگاه معرفی نشود ایشان نمی توانند از زندان آزاد شوند، مگر تا زمانی که حکم فرجام خواهی توسط دیوان عالی تائید شود و بعد از آن ایشان می توانند آزاد بشوند.”

آقای محمدی تاکید کرد “خوشبختانه این وضعیتی که برای آمانج اتفاق افتاد مورد انتظار ما بود و چیز غیر قابل پیش بینی نبود اگر چه در فرایند های رسیدگی های قبلی حقوق وی مورد اجحاف قرار گرفت. از جمله موضوع سن و سال آمانج  مورد توجه قضات و محاکم رسیدی کننده قرار نگرفت و این مساوی شد با بیش از یادزه سال زندان برای او. موکل من در این مدت لطمات زیادی را از لحاظ روحی روانی، شغلی و تحصیلی متحمل شد و نتوانستن حداقل تحصیلات دانشگاهی خود را انجام بدهد.”

پیش تر یکی از نزدیکان این کودک-مجرم، به گزارشگر هرانا گفته بود: “آمانج قربانی نزاع خانوادگی‌ست کە پسر عمویش را ناخواستە و فقط برای دفاع از خود در سال ۸۵ بە قتل رساند.”

این منبع مطلع هم‌چنین افزود: “آمانج شش سال اول از ایام زندان خود را در زندان سننج نگهداری می‌شد و پس از آن به زندان مریوان منتقل شده است.”