مهر با کمبود کتاب آمد

دریافت از: لیلا سعادت

پارسال تا نیمه‌های مهر، برخی کلاس‌ها بی‌معلم ماند و دانش‌آموزان سرگردان؛

امسال هم برخی دانش‌آموزان سرگردان مانده‌اند، اما نه از بابت کمبود معلم،

که از بابت نرسیدن کتاب‌های درسی در موعد مقرر.

ss

 

امروز هفتمین روزی است که گروهی از دانش آموزان بدون کتاب به مدرسه می روند؛ دانش آموزان سوم ابتدایی و سال هفتمی ها هنوز کتاب هایشان تکمیل نیست و فقط با چند کتاب درس می خوانند.

مدیر یکی از مدارس ابتدایی در رشت به جام جم می گوید برای جور کردن کتاب های دانش آموزان مدرسه ( پایه های شش گانه ) به انبار کتاب های درسی سرزده، اما چون آنجا کتاب نبوده بناچار به دوستانش در مدارس دیگر شهر رو انداخته و کتاب های اضافه آنها را گرفته است.

مدیری دیگر در شوشتر اما کمبودها را به روشی دیگر حل کرده است، او کتاب های سال قبل را بین دانش آموزان توزیع کرده و در هفته اول مهر، کلاس های درس را به این طریق سرپا نگه داشته است.

در مدرسه آنها، دانش آموزان پایه سوم فقط دو کتاب جدید دارند و کلاس هفتمی ها فقط سه کتاب، که بناچار درس های بی کتاب را با کتاب های سال قبل می خوانند، در حالی که کتاب های این دو پایه امسال کاملا تغییر کرده و محتوای آن دگرگون شده است.

در شهرهای فومن و ایلام هم کلاس هفتمی ها با کسری کتاب سال تحصیلی را شروع کرده اند. پیگیری های جام جم نشان می دهد برخی معلمان این پایه ها برای جلوگیری از اتلاف وقت، کتاب ها را از سایت آموزش و پرورش دانلود کرده اند و از روی آن به دانش آموزان جزوه داده اند.

کمبود نداریم

اینها گفته های معلمان و مدیرانی است که مشکل را از نزدیک لمس کرده اند و بار دیگر مهر را با دلهره هایی که از سال گذشته زیر سایه استقرار نظام جدید آموزشی ایجاد شده، آغاز کرده اند.

اما در تهران در دفتر مدیرکل چاپ، توزیع و مواد رسانه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش حرف های دیگری زده می شود. سیداحمد حسینی از فشارهای کاری، سه شیفت کار کردن چاپخانه ها و تلاش شبانه روزی برای رساندن کتاب های درسی به اقصی نقاط کشور حرف می زند.

حسینی در گفت و گو با جام جم، کمبود کتاب های درسی را نمی پذیرد، چون او به چاپ 131 میلیون کتاب در 945 عنوان درسی اشاره می کند و می گوید: این میزان کتاب کفاف همه 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز را می دهد.

حسینی می گوید حتی کتاب های تازه تالیف دو پایه سوم ابتدایی و هفتم (اول متوسطه اول) نیز کامل است و به همه استان ها فرستاده شده، اما اگر در جایی، کسی کتاب ندارد، یا به این علت است که مدیر مدرسه آمار دانش آموزانش را کمتر از تعدادی که هست اعلام کرده یا این که مثل این روزها در برخی استان ها کامیون برای حمل کتاب از مرکز استان ها به شهرها و روستاها سخت پیدا می شود.

حسینی حتی از واژگون شدن یکی از کامیون های حامل کتاب های درسی در یکی از استان ها حرف می زند و نتیجه می گیرد که بجز موارد استثنا، نه در تولید کتاب مشکل وجود دارد و نه در توزیع آن. 

ماشین چاپ خراب شد

با این حال گرچه از دید مدیرکل چاپ و توزیع کتاب های درسی هیچ کمبودی وجود ندارد و هر استان به محض لب تر کردن، کتاب های مورد نیازش را دریافت می کند، اما رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش دیروز به مهر خبر داد که کتاب فرهنگ و هنر کلاس هفتمی ها دهم مهر به دستشان خواهد رسید.

به گفته محی الدین بهرام محمدیان، این کتاب امروز توزیع می شود و حداکثر تا سه روز دیگر به دست دانش آموزان می رسد؛ خبری که آماده بودن همه کتاب های درسی را نقض می کند.

البته طبق توضیح او علت این تاخیر، خرابی ماشین چاپ قطع رحلی بوده است، یعنی موضوعی که تاخیر در این مورد خاص را توجیه می کند، اما با وجود این هنوز معلوم نیست کمبودهایی که مدیران، معلمان و دانش آموزان از آن گله می کنند از چه ناحیه ای آب می خورد، آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان نه کمتر از نیاز کتاب چاپ شده و نه توزیع کتاب ها مشکل دارد. جام جم آنلاین 07 مهرماه